peter68 skrev: Jag har en boa imperator, men bcc är definitivt den vackraste ormen i släktet. Det är min absoluta favorit.
Lokalitet tycks spela väldigt stor roll när det gäller storlek. Att lokalitet så eller så blir en viss storlek hjälper inte om den lokaliteten inte är tillgänglig, men enligt
www.ichtyo-boidae.be/pure-locality-boa1.html blir bcc från Venezuela typiskt 1,5-1,8 m.
Det var någon som ställde en fråga om sin sonoraboa (tror det var sonora) på detta forum. Ormen var flera år gammal, men bara 70 cm. De är runt 50 cm som nyfödda. Jag tror den matades en gång i veckan. Den fick definitivt inte för lite mat.
www.animalsathome.ca/boa-constrictor-feeding-chart/Jag vet inte hur tillförlitligt, men har sett på YouTube att boaormar från samma kull kan variera extremt i storlek, beroende på matning. Den ena runt 2 m och den andra 1 m. Samma kön. Jag är ganska säker på att ingen av dem var undernärd. Undernärda ormar i fångenskap tycks vara sällsynt.
Samtidigt har jag hört en erfaren uppfödare säga att generna (föräldrarna) är det som styr mest. Fast det var nätpyton och prat om dvärgvarianter.
Man bör se till att få information om storleken på föräldrarna till den orm man köper. Därefter kanske välja en hane för att vara på den säkra sidan, om nu storlek är kritiskt. Eller helt enkelt skaffa ett vuxet exemplar.
Detta bör inte bli ett problem för dig då du redan har en orm som kommer från liknande klimat, men bcc lever i tropiskt klimat och är därmed mer krävande med värme och luftfuktighet än en imperator.
Jag har för mig att någon här föder upp imperator från Sonora. Sonoraöknen må vara den varmaste öknen i Mexiko, men genomsnittstemperaturen på vintern (Nov-April) är 20°C på dagen och 10°C på natten.
Jag är inte förtjust i de terrarium man ser i USA (YouTube). De är antingen ”terrestrial” eller ”arboreal”. Kortsvansad pyton är i princip den enda pyton- eller boaorm som är helt marklevande. De förstnämnda tenderar att vara väldigt låga i förhållande till bredd och djup, medan de andra är höga och smala. Man ser ofta folk på YouTube ha stora ormar, från bcc till nätpyton och anakonda, i terrarium som inte är mer än en halv meter höga eller så. Även en anakonda på 50 kg kan med lätthet ta sig upp i trädkronorna i amazonskogen för att sola sig.
Boaormar är kanske inte lika bra på att klättra som ormarna i moreliasläktet eller som denna nätpyton,
www.youtube.com/watch?v=Z523grPS4L4, men de tillbringar stor tid ovan marken.
Med detta menar jag inte att terrariet behöver vara extremt högt. Bara man har plats för en ”klippa” eller gren som ormen kan sitta i när den ligger i bakhåll.
Tack för det utförliga svaret!
Får nog kika runt lite mer och kolla med potentiell säljare hur stora föräldrarna till ormen var och utgå därifrån då.
Kommer inom 2-3 år flytta till större boende, så så länge ormen inte behöver ett större terrarium än 220 x 60 x 60 inom den tiden så e det ju lugnt.