Fundering på att skaffa BCC / BCI - Men terrariet då?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

198
112
MoreliaMikael:

Hej!

För ungefär ett halvår sedan så hade jag noll kunskap av ormar, men på Södertäljemässan lyckades en kille med väldigt goda säljegenskaper få mig att spontanköpa en Morelia Spilota SSP.
Denna orm gick på nolltid från att vara ett tveksamt köp till att bli det mest fascinerande och häftiga djuret jag ägt, och nu mår han väldigt gott i ett stort Exo-Terra med sensorstyrd värme och fogger.
Detta har gjort att jag läst och tittat på mycket filmer angående ormar, och också skapat ett stort intresse för Boa Constrictor.

Dels för att jag alltid gillat större djur (dock inte så stor att man inte kan hantera den själv), men också för dess personlighet och utseende.
Men nu när man har tid att spekulera och planera, så vill man ju självklart att det ska bli rätt från början.
Mitt problem är platsbrist.
Jag har läst på vissa sidor att man ska förse en Boa Constrictor med både stor höjd och golvyta, andra sidor säger att man kan ha t.om fullvuxna exemplar i något som bara är 35cm högt så länge längden finns där.

Min enda chans hade varit att bygga en möbel själv, och ersätta min nuvarande TV-bänk med.
Terrariets mått hade då varit 230 cm i längd, 60 i djup och 50 (max 55) i höjd.

Vet att det finns care-sheets etc, men är nyfiken på att få input från er som känner till dessa djur väl.
Hade ett terrarie som detta fungerat för ett fullvuxet exemplar?

5390
4128
Tropfrog:
I ditt tänkta terrarium kan du ha en orm på max 2 meter. Ormen blir sannolikt större med tiden. Viktigt att det är minst 50 cm högt med ev bottenmaterial borträknat

När den blir över 2 meter skall den ha minst 2,15 kvm. Tex 2,15*1 meter. minsta höjd 0,7m

När den når 3 meter skall den minst ha 4,1 kvm. Tex 3*1,4 meter. minsta höjd 1 m

Om den blir större än 4 meter skall den ha minst 6,8 kvm. Tex 4*1,7 meter. Minsta höjd 1,3m

Detta är vad lagen säger och minsta tillåtna mått. Man brukar säga att ju större desto bättre. Men för just Boas vet jag inte om det stämmer, är ju trots allt ganska så inaktiva ormar.

MVH
Magnus

198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:
I ditt tänkta terrarium kan du ha en orm på max 2 meter. Ormen blir sannolikt större med tiden. Viktigt att det är minst 50 cm högt med ev bottenmaterial borträknat

När den blir över 2 meter skall den ha minst 2,15 kvm. Tex 2,15*1 meter. minsta höjd 0,7m

När den når 3 meter skall den minst ha 4,1 kvm. Tex 3*1,4 meter. minsta höjd 1 m

Om den blir större än 4 meter skall den ha minst 6,8 kvm. Tex 4*1,7 meter. Minsta höjd 1,3m

Detta är vad lagen säger och minsta tillåtna mått. Man brukar säga att ju större desto bättre. Men för just Boas vet jag inte om det stämmer, är ju trots allt ganska så inaktiva ormar.

MVH
Magnus

Ajdå...det var som jag befarade då. Grejen är den att man i princip aldrig ser bilder på folk som har den storleken på terrarium när man kikar på liknande forum. Därför blev jag lite förvirrad.... :(

5390
4128
Tropfrog:
SgtDeepshit skrev:

Ajdå...det var som jag befarade då. Grejen är den att man i princip aldrig ser bilder på folk som har den storleken på terrarium när man kikar på liknande forum. Därför blev jag lite förvirrad.... :(

Dels så kan det ju röra sig om folk som bor i länder som inte har djurskyddslagar. Dels kan det röra sig om folk som omedvetet bryter mot gällande lagstiftning.

Det finns några exempel på inaktiva djur där lagen känns lite väl tilltagen. Boa ormar är ett sånt och skulle säkert gå att hålla i mindre. Men egentligen spelar det ingen roll om man kan hålla dem mindre eftersom man inte får det i Sverige.

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:

Dels så kan det ju röra sig om folk som bor i länder som inte har djurskyddslagar. Dels kan det röra sig om folk som omedvetet bryter mot gällande lagstiftning.

Det finns några exempel på inaktiva djur där lagen känns lite väl tilltagen. Boa ormar är ett sånt och skulle säkert gå att hålla i mindre. Men egentligen spelar det ingen roll om man kan hålla dem mindre eftersom man inte får det i Sverige.

Mvh
Magnus 

Det låter iof väldigt logiskt. Precis som att man nog med garanti kan säga att det är samma för de flesta akvarieägare.
Svärdbärare t.ex kräver 70cm akvarielängd som minimum, ändå så kan man ge sig fan på att majoriteten av akvarium de vistas i är 50liters x)

Nåja! Det var ju tråkiga nyheter, men återigen så kan jag sova gott i att veta att jag inte kommer att utsätta ett djur för en dålig miljö.
Fortfarande rätt häpnadsväckande att en Boa Constrictor egentligen då ska ha ett terrarium som är 5,5 x 1,3 x 1 meter som minimum....

Får bli när man flyttar till villa i så fall!

5390
4128
Tropfrog:
SgtDeepshit skrev:

Det låter iof väldigt logiskt. Precis som att man nog med garanti kan säga att det är samma för de flesta akvarieägare.
Svärdbärare t.ex kräver 70cm akvarielängd som minimum, ändå så kan man ge sig fan på att majoriteten av akvarium de vistas i är 50liters x)

Nåja! Det var ju tråkiga nyheter, men återigen så kan jag sova gott i att veta att jag inte kommer att utsätta ett djur för en dålig miljö.
Fortfarande rätt häpnadsväckande att en Boa Constrictor egentligen då ska ha ett terrarium som är 5,5 x 1,3 x 1 meter som minimum....

Får bli när man flyttar till villa i så fall!

Haha, jag har inte ens tänkt på svärdbärare :). Men det är väl fullt möjligt att klippa av svärdet utan att djuret lider? Jag menar så passar de i 50 liter också:)

MVH
Magnus

198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:

Haha, jag har inte ens tänkt på svärdbärare :). Men det är väl fullt möjligt att klippa av svärdet utan att djuret lider? Jag menar så passar de i 50 liter också:)

MVH
Magnus

Hmmm....Mycket möjligt. Vet folk som gör det på sina arowanor eftersom att de fenor som växer ut när det läkt ofta är lite biffigare.
Jag (totalt utan konkreta bevis) vill dock tro att en sån könsdefinierande sak som svärdet på en svärdbärare hade orsakat den psykologisk stress att vara utan, men jag kan ju ha totalfel x)
Håller mig därför till djur man slipper klippa i x)

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:

MVH
Magnus

Något att betänka är dock att de flesta boaormar ej blir så stora som 4 meter, kanske om du köper en väldigt stor BCC lokalitet.

Jag har två boa honor som blir 5 år i år. Ingen av dem är över 1,8m långa och jag matar inte extremt snålt på något vis.

Det är mer undantag än regel att en boaorm blir över 3 meter, om den har BCI i sig och det hänger delvis på hur hårt du matar den. En "powerfed" orm mår troligen inte lika bra heller.

5390
4128
Tropfrog:
Silvetaz skrev:

Något att betänka är dock att de flesta boaormar ej blir så stora som 4 meter, kanske om du köper en väldigt stor BCC lokalitet.

Jag har två boa honor som blir 5 år i år. Ingen av dem är över 1,8m långa och jag matar inte extremt snålt på något vis.

Det är mer undantag än regel att en boaorm blir över 3 meter, om den har BCI i sig och det hänger delvis på hur hårt du matar den. En "powerfed" orm mår troligen inte lika bra heller.

Jag är inte på något sätt expert på kramormar. Läste bara skötselråden som sa 2,5-4 meter innan jag skrev inlägget. 

Mvh
Magnus 

275
187
peter68:
Jag har en boa imperator, men bcc är definitivt den vackraste ormen i släktet. Det är min absoluta favorit.

Lokalitet tycks spela väldigt stor roll när det gäller storlek. Att lokalitet så eller så blir en viss storlek hjälper inte om den lokaliteten inte är tillgänglig, men enligt www.ichtyo-boidae.be/pure-locality-boa1.html blir bcc från Venezuela typiskt 1,5-1,8 m.

Det var någon som ställde en fråga om sin sonoraboa (tror det var sonora) på detta forum. Ormen var flera år gammal, men bara 70 cm. De är runt 50 cm som nyfödda. Jag tror den matades en gång i veckan. Den fick definitivt inte för lite mat. www.animalsathome.ca/boa-constrictor-feeding-chart/

Jag vet inte hur tillförlitligt, men har sett på YouTube att boaormar från samma kull kan variera extremt i storlek, beroende på matning. Den ena runt 2 m och den andra 1 m. Samma kön. Jag är ganska säker på att ingen av dem var undernärd. Undernärda ormar i fångenskap tycks vara sällsynt.

Samtidigt har jag hört en erfaren uppfödare säga att generna (föräldrarna) är det som styr mest. Fast det var nätpyton och prat om dvärgvarianter.

Man bör se till att få information om storleken på föräldrarna till den orm man köper. Därefter kanske välja en hane för att vara på den säkra sidan, om nu storlek är kritiskt. Eller helt enkelt skaffa ett vuxet exemplar.

Detta bör inte bli ett problem för dig då du redan har en orm som kommer från liknande klimat, men bcc lever i tropiskt klimat och är därmed mer krävande med värme och luftfuktighet än en imperator.

Jag har för mig att någon här föder upp imperator från Sonora. Sonoraöknen må vara den varmaste öknen i Mexiko, men genomsnittstemperaturen på vintern (Nov-April) är 20°C på dagen och 10°C på natten.

Jag är inte förtjust i de terrarium man ser i USA (YouTube). De är antingen ”terrestrial” eller ”arboreal”. Kortsvansad pyton är i princip den enda pyton- eller boaorm som är helt marklevande. De förstnämnda tenderar att vara väldigt låga i förhållande till bredd och djup, medan de andra är höga och smala. Man ser ofta folk på YouTube ha stora ormar, från bcc till nätpyton och anakonda, i terrarium som inte är mer än en halv meter höga eller så. Även en anakonda på 50 kg kan med lätthet ta sig upp i trädkronorna i amazonskogen för att sola sig.

Boaormar är kanske inte lika bra på att klättra som ormarna i moreliasläktet eller som denna nätpyton, www.youtube.com/watch?v=Z523grPS4L4, men de tillbringar stor tid ovan marken.

Med detta menar jag inte att terrariet behöver vara extremt högt. Bara man har plats för en ”klippa” eller gren som ormen kan sitta i när den ligger i bakhåll.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild