Flundqvist skrev:
Hej! Behöver lite tips och råd.. Tog över en 7årig majsorms hane för ca 3 månader sen.. Hon jag köpte han av sa att han varit lite knepig med avföringen men han bajsar ALDRIG i terrariet.. Han bajsar bara när jag tar ut och badar honom (vet att man inte ska bada en orm mer än nödvändigt men då de är ända gångerna han bajsar så..) Han är pigg annars! Någon som vet vad det kan bero på eller har tips vad jag kan göra?
Hej!
Kul att du övertagit en majsorm :)
Jag tycker inte det låter sunt, varken att ormen inte bajsar i terrariet eller att han tas ut och badas.
Själv har jag haft en del majsormar och alla (som varit friska) har bajsat två-tre dagar efter att de ätit och sen en gång till två dagar senare. Det verkar vara majsormars gilla gång att bajsa på det sättet. Med den bakgrunden hade jag försökt träffa en veterinär om jag varit du. MEN, det låter som om ormen får alldeles för små byten, möss till vuxna majsormar brukar vara alldeles för smått. Får den en eller flera möss åt gången? Hur lång är ormen? Är du helt säker på att ormen inte bajsar i terrariet? Avföringen är inte helt lätt att hitta ibland.
Sen tänkte jag även på det där med temperaturen. Ligger ormen där det är 32 grader? Kan ormen gömma sig på värmeplatsen? Det brukar majsormar gilla. För du pratar om värmelampa och det brukar vara en dålig lösning för en majsorm eftersom det oftast innebär att ormen måste ligga öppet för att kunna bli varm, och att ligga öppet ogillar de flesta majsormar (åtminstone efter måltid). Och är värmen igång när terrariet har släckts? Själv brukar jag ha vanliga LED-lampor (som inte blir varma) till mina ormar, timern går av vid 21 på kvällen, men då har ormarna tillgång till värme underifrån ungefär till 23-tiden innan värmen stängs av och det blir svalare i terrariet tills det är morgon igen.