Flundqvist skrev:
Temperaturen är ca 26 på svalaste och 32 på varmaste plus att han har en gren han brukar ligga på ibland ca 20cm under värmelampan så där blir det lite varmare, han har en stor "badbalja" i terrariet, väldigt mycket inredning för att likna det naturliga så mycket som möjligt, fuktlåda osv.. Ställer jag en badbalja utanför terrariet och öppnar glaset brukar han själv krypa ut ur terrariet och ligga i vattnet.. Matar han med möss, samma som förra ägaren hade matat han med. Badar han inte om jag inte märker att han blir hängig! Försökte vänta ut han när jag precis fick hem han.. Han hade inte bajsat på ca 3 veckor när jag hämta han och efter ca3-4 veckor efter det blev han jätte hängig, låg raklång i terrariet och ville inte äta, fick tipset att bada honom, vilket resulterade i avföring och efter ca 1 dag en helt återställd orm, lika pigg och nyfiken som vanligt. Är väl medveten att hantering av ormar kan stressa dom mer än att hjälpa dom men vill ju inte heller att han ska bli lika dålig igen
Äter han bra kan du prova öka storleken på bytesdjuren.. Annars är mitt bästa råd att bara vänta ut ormen :-) aldrig en bra lösning att stressa dom att tömma tarmen över tid, många individer behåller maten längre än andra. Har din orm betett sig såhär sen starten kanske den fungerar så bara? :-)
Vad är det som gör att du beskriver honom som hängig? Många ormar ligger raklånga utan att för den delen vara sjuka eller hängiga :-)
Pigg och nyfiken är verkligen pigg och nyfiken och inte bara ett symtom på stress? Jag vet inte alls jag bara frågar för att kunna ge tips. .stressade djur rör sig mycket vilket ibland tolkas som nyfikenhet :-)
Angående att han inte äter lika bra vintertid eller efter flytt är normalt för hanar den här tiden. Många av mina slutar självmant äta och dom andra trappar jag ner ljustimmarna hos tills dom slutar.
Många ormar mår riktigt bra av vinteruppehåll i maten!