Jonas_ skrev:
Ormar (Pytonormar) är en helt annan grej än ödlor! :) Finns nog inte många likheter förutom möjligen att båda är reptiler.
Det kommer säkert gå jättebra med din första orm, relativt enkla djur sålänge man är påläst & förstår hur en orm fungerar. Många förstår inte hur olik ormar är mot andra husdjur/pälsdjur, facinerande djur ormar minst sagt! :)
Ska jag ge några generella råd till nyblivna ormägare är det att ha tålamod. Då menar jag på nästan alla plan :) Håll inte på med den första månaderna, överhuvudtaget tycker jag. Det brukar fungera bäst i längden då. Låt den vara ifred så mycket det bara går, även om det kan vara svårt med nya djur. Köper man en känslig individ som första orm och den börjar strula så tappar man lätt intresset/passionen. Och mata den inte för mycket, vad som är för mycket beror på arten, åldern, könet, årstiden osv osv..
Ormar är solitära djur. Mycket viktigt! Det betyder ungefär "ensamlevande" och så bör dom definitivt få bo även i fångenskap. Jag ser alldeles för många ormar som tvingas leva inlåsta tillsammans. Många ägare hävdar dessutom att dom mår bra av sällskapet, skitsnack hävdar jag :) Ren okunskap och egoism rakt igenom.
Lycka till & till sist, våga ställa frågor och våga lita på dig själv :) Kontiniutet? Stavas det så? Alltså att man gör ungefär samma sak år ut och år in tror jag är viktigt för tryggheten för djuren, att man har rutiner för hur året ser ut och följer dom varje år, det tror jag bidragit till några av mina personliga framgångar iaf. Jag vill tro det iaf ;)
Nykläckta Irian jayas på bilden. Morelia spilota harrisoni.
Tack för informationen och uppmuntran!
Jag läser för fullt och tar emot all information jag kan få, vill vara påläst och förstå djuret innan jag ger mig in i det.
Så sjukt mycket intressanta ormar! Morelia spilota harrisoni eller kp känns ju som en bra första orm med tanke på storleken och att det finns mycket kunnigt folk här på dom. Anledningen att jag inte bestämt mig för KP är pga att dom kan vara lite kluriga osv med mat osv ifrån vad jag läst. Men antar att dom flesta djuren är så om dom inte hålls rätt.
Riktigt fina!