Varanus Acanthurus konstig...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

39
10
R3P71LN03RD:
Muppkrigare skrev:

Tack för svaren! blir att införskaffa en HID-lampa så snabbt som möjligt =) dock har han inte blivit livligare, utan ligger fortfarande och sover hela dagen... kan det vara att jag har tänt lampan för länge (ca13-14tim)? Eller kan det vara läge att ändra dygnsrytm?

Tänker att du har väl inte haft honom så länge än, så han kanske fortfarande behöver lite tid att ställa om och vänja sig?

Men jag har för mig att jag läst någonstans (kan tyvärr inte minnas källan) att ackisar normalt sett är igång och springer runt i genomsnitt 4 timmar/dag. Så de ska vara rätt livliga av sig.

Men jag funderar på.. har du märkt några andra avvikelser än att han mest ligger och sover? Hur äter han? Och hur är han annars i beteendet - verkar han frisk i övrigt? Typ ömsar han och gör sina behov som han ska? Och finns det något annat som kan stressa honom? Hanterar du honom något eller låter du honom vara, så att han får acklimatisera sig?

Vissa ackisar kan ibland även vilja brumera. Vet inte hur vanligt det är, och han är väl ganska liten fortfarande? Men funderar ändå på om det skulle kunna vara något sådant han försöker göra. När reptiler brumerar så går deras aktivitetsnivå ner betydligt. De brukar också äta mindre.

Finns en tråd om Ackisar och brumering här: www.aussiepythons.com/forum/threads/ackie-brumation.183361/

Men om du är osäker, eller misstänker att han kan vara sjuk så rådfråga en reptilkunnig veterinär.

16
5
Muppkrigare:
R3P71LN03RD skrev:

Tänker att du har väl inte haft honom så länge än, så han kanske fortfarande behöver lite tid att ställa om och vänja sig?

Men jag har för mig att jag läst någonstans (kan tyvärr inte minnas källan) att ackisar normalt sett är igång och springer runt i genomsnitt 4 timmar/dag. Så de ska vara rätt livliga av sig.

Men jag funderar på.. har du märkt några andra avvikelser än att han mest ligger och sover? Hur äter han? Och hur är han annars i beteendet - verkar han frisk i övrigt? Typ ömsar han och gör sina behov som han ska? Och finns det något annat som kan stressa honom? Hanterar du honom något eller låter du honom vara, så att han får acklimatisera sig?

Vissa ackisar kan ibland även vilja brumera. Vet inte hur vanligt det är, och han är väl ganska liten fortfarande? Men funderar ändå på om det skulle kunna vara något sådant han försöker göra. När reptiler brumerar så går deras aktivitetsnivå ner betydligt. De brukar också äta mindre.

Finns en tråd om Ackisar och brumering här: www.aussiepythons.com/forum/threads/ackie-brumation.183361/

Men om du är osäker, eller misstänker att han kan vara sjuk så rådfråga en reptilkunnig veterinär.

ja kanske det... kan ju/väl ta lång tid innan dom vänjer sig.
Har läst allt från 4tim - 10tim. 

Ja han ömsar, bajsar och äter som han ska. Handmatar honom varannan dag med lite olika treats =)
Har inte börjat hantera honom än för att inte skapa stress.. tänker vänta ett tag innan jag börjar med det. Vill ju inte heller dra ut honom från sitt gömme.

Brumerar dom inte när det blir kallare klimat? han har ju det rätt varmt =) Men äter mindre tycker jag inte han gör. Nyss fick han 6 mjölmaskar och 2 stora syrsor =) Kan ju vara som du säger, att han brumerar eller inte känner sig trygg ännu. Kan dock se att han varit ute och sprungit och grävt när jag kommer hem från jobb. Så det kan ju vara att han har sitt "rampage" under tiden jag inte är hemma :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild