Crested Gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

593
551
Redfoot:

Maria! 

jag bråkar inte och tänker inte börja med det i heller. Däremot är jag villig att lära mig något nytt, och det har jag chansen till här om Thellaposa vill dela med sig av sina erfarenheter.
Sedan tycker jag att diskussioner bara tillför något bra så länge det håller sig innom ramarna, och dessa rama sätter bara vi själv som vuxna människor =)

508
304
Jonas77:

"Är det inte bara att inse att vi är två läger när det gäller det här?

Ett gäng förordar att alla reptiler bör vara så mycket som möjligt i sitt terrarium och att det är svårt att avläsa stressreaktioner på ett korrekt sätt. Att reptilen mår bäst av att hanteras så lite som möjligt.

Ett gäng förordar att vissa arter av reptiler mår bra av att få komma utanför terrariet och få lite motion och stimmulans emellanåt och att det går att avläsa djurets sinnesstämning och anpassa "utevistelsen" efter det.

Vi kan inte övertyga varandra om motsatsen eftersom vi alla anser att vi gör det som är bäst för våra djur. Vi älskar ju reptiler i allmänhet och våra egna djur i synnerhet allihop. Hobbyn är för liten för att vi ska bråka om just det här."

Det räcker väl inte med att bara att anse något. Hur långt kan man ta det här med två läger? Om ena lägret anser att det är ok att mata sin leguan med kattmat och det andra anser att det är fel, ska man bara acceptera det?

Hur läser man av djuren då, jag har nog aldrig sett annat än antropomorfiska tolkningar. Hur läser man av vad som händer fysiologiskt i djuret, på cellnivå? Stress är inte bara "psykologiskt". Djuren vet inte vad som är bäst för dem när de är utanför sin egen biologi och miljö som de evolutionärt utvecklats i, det är vi som måste göra val åt dem. De vet inte ens själva att de är utsatta för stress.

Är det inte bara att inse att det finns vetenskapliga studier att förlita sig på, och hederlig logik? ;)

1253
476
leedragon:

hahahaha Jonas77 nu blir det här precis som repti 

148
116
Ella:

Chillar galet - Slickar sina ögon, tittar runt.

Tycker han är roligt - han visar ett stort intresse

Jonas först måste jag få kommentera att din profilbild är helt bedorande!
Och ja visst det finns studier och annat som bevisar att reptilen trivs bäst i sitt terrarie :)
Det måste jag hålla med om för jag har sätt många djur som inte känner sig trygga utanför sitt safeplace. Men jag skriver igen att om Ösmo hade ogillat att vara utanför sitt terrarie, skulle jag inte tagit ut honom. Det jag ogillar är att ni kommer till en tråd där jag har frågat om tips och försöker läxa upp mig om hur jag ska hantera MITT djur? Vad är det för tips? Inga snälla tips iaf! Detta är ju en sida där man ska dela sin experience om reptiler och inte ifrågasätta någon som inte gör något stort fel, det jag menar är att jag kastar ju inte runt honom? Jag tar ut honom och sätter honom på en stor pinne med mat på när jag ska spottstäda?
Istället för att försöka vara så himla självgoda och tro att ni vet allt skulle ni ju kunna skriva ett snällt tips som typ "Du skulle kunna ha honom lite mer i terrariet"... Inte dra upp massa andra saker.

Jag vet att min ögonfrans inte är en hund.

Ni kan argumentera hur mycket ni vill och lägga energi och tid på något jag verkligen inte bryr mig om, visst jag tar åt mig eran kunskap. Men ni känner inte mitt djur eller vet hur han beteer sig! :)

1253
476
leedragon:

well mina inlägg blir inte mycket trevligare än sånt här, jag sa från början att jag inte kan om  just den här gecko jag har bara haft flyggeckosar så den där som vet allt vet inte var det kommer ifrån, sen  har jag sagt att  visa reptilarter  klarar av hantering bättre än andra, geckos i mina ögon ser att klara bättre av hantering, sen om det är bra eller inte för dem är det en helt annan fråga.

djuren vet inte det som är bra eller dåligt för den,  så ja det är du som ska bestämma åt den,  i slutändan är det ditt djur och du kommer att göra det du vill med den, som sagt sa förut terrariet ser bra ut, matningen ser bra ut, det enda som kändes fel är att ta ut den bara för att en själv känner för det, men jag har set mycket värre exempel  av hantering, arter som ska inte tas och  plockas up står och posar i nåns han  på vardagsrummet, eller  på ryggen av en annan djur eller ja platser där djuren ska inte vara på.

vetteenskap  som att saker man ser  på ett labb är inte allt, mycket som uppföddare upptäcker genom att experimentera och obcervera  motsäger visa nuvarande studier, visa individer klarar mer av saker än andra av samma art, men fråga är varför sätter man djuren i sånna sammanhang bara att liksom.

hur som havet, jag tror att ditt djuren kommer att klara sig

148
116
Ella:

Usch va hemskt.. Tycker det är så hemskt när folk gör sådant! Som sagt sitter bara min på kvisten eller i hans filt.. under de få minutrarna. Men okej :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Att sätta gecko på en gren utanför terrariumet när man städar är förmodligen bättre än att lägga den platt på golvet eller liknande då de är trädlevande och säkert känner sig tryggare av att klättra i något. Men då gäller det att ha översikt, så geckon inte smiter iväg när du städar. Ska man städa längre tid, kan det underlätta med en plastlåda, eller liknande så att man inte behöver kolla så geckon sitter kvar och inte smitit var 5:e sekund.

Hantering verkar vara något som många vill diskutera, men hur mycket hantering som är lagom och vad det ger för effekt är det nog ingen som kan svara på. Att hantera den vid fåtal tillfällen i samband med att man t.ex. städar och liknande är inga problem. Nolltolerans av hantering är väl inget jag håller med om, samtidigt som väldigt frekvent hantering självfallet kan vara dåligt det med.

De erfarenheter och tips jag kan ge är väl att det är bra att spraya dagligen, då de gillar att dricka vatten ifrån bladen. Sen kan det vara bra som du nämner att slänga in ännu mer grenar och utnyttja höjden så mycket det bara går. Det blir annars väldigt mycket utrymme på höjden som går till spillo.

Levande växter är bra för att hålla luftfuktighet uppe.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Hur hindrar du att ödlan smiter? bara hantering av en sån ödla kan ju leda till att den tappar svansen, och att fånga den precis när den ska sticka därifrån är ju ett ganska säkert sätt att få den att tappa svansen?

Om den nu skulle tappa svansen är det då ett tecken på fel hantering? och tänker du då fortsätta låta geckon "chilla" i sängen?

148
116
Ella:

Nej Patch, Skulle Ösmo tappa sin svans skulle jag inte hantera honom på samma sätt utan bara hantera i fall då han ska till tex veterinären eller när jag ska städa.

Anders! Tack så mycket för tipset!
Ska snart ut och leta nya grenar, tänkte på grenar från äppelträd då jag hört att det är bra !
Jag fuktar en gång på morgonen och sen en gång på eftermidagen, sen en gång runt 12 tiden på natten för det är då han brukar uppskatta det mest! :) har levande växter och ett bra bottensubstrat som tydligen tar hand bra om fukten :)!  När jag städar under en längre period lägger jag in honom i en ikea låda som är 78x48 med papper som underlag och massa grenar och sen en grotta och en vatten skål :)

733
297
markusbabs:

Heter ödlan Ösmo?  Jag bor nämligen i Ösmo ^^,

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild