Animallover_1984 skrev:
Tack för länken, dock hjälper det mig ju tyvärr inte i frågan om dessa dåliga gener kan påverka ormen trots att den inte uppvisar någon av dessa "morpher" själv, utan bara är "Het" för det. Dock kan jag ju försöka undvika att ormen är "Het" för någon av dessa oavsett...men tyvärr blir det svårt att veta sådant med tanke på att jag helst vill ha en omplacering (inte säkert att någon som omplacerar sin vuxna orm har koll på generna bakom ormen).
Skummade igenom artikeln som Melsson länkade. Enligt skribenten ska åtmistone inte problemet med wobble påverka de normalfärgade, trots att de kan ha tillhört samma kull -> "The wobble is linked to the gene. The normals that come out of the same clutch as a Wobbler don't have the wobble, the condition is only present in Wobblers. Anything with a Wobbler gene in it, whether it be a Bumblebee or one of NERD's crazy creations, will all have the wobble. Breeding a low wobble Wobbler can result in some offspring with a bad wobble. Breeding a Wobbler with a bad wobble can result in low wobble offspring. There appears to be no way to selectively breed it out."
Just wobblandet verkar alltså hänga ihop med de gener (eller alleler) som muteras och uttrycks i de wobblande morpherna. De flesta, om inte alla, av morpherna som räknas upp som wobblande verkar också vara dominanta eller co-dominanta. Så man ser om de har mutationen eller inte, den tar sig uttryck direkt.
Däremot finns det (såvitt jag vet) andra tecken på inavel bland reptiler. Bland annat ifall flera djur i samma kull får s.k. "kinks", alltså föds med krokiga svansar - eller i extremfall, helt krokig ryggrad. Men det är ju väldigt synligt i sådana fall, svårt att missa (till skillnad från en mild wobble).
Jag önskar personligen att det fanns mer att säga och läsa om det här, för genetik är ett så intressant ämne. Men precis som Topfrog skrivit, verkar det inte vara något man pratar så mycket om. Den uppfattningen har jag också fått, och det är lite tråkigt. Framförallt för djuren ifråga.