Val av ormart? Vilken passar mig bäst? Förslag på arter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

354
269
Animallover_1984:
Tack allihop för svar :-)

Kungspyton är fortfarande högst på önskelistan...men sedan blir det svårare (vilken som kommer på andra plats menar jag).

Just nu funderar jag lite kring Trynsnokens vara eller icke vara på min lista. Med tanke på att de är giftiga (baktandade och inte speciellt giftiga visserligen...men fortfarande så har de ju ett gift). Man kan ju inte veta (innan man blir biten) om man är känslig mot deras gift...men jag har börjat fundera på den lilla risk som ändå finns (vet att de typ. måste "tugga" ganska ordentligt innan man får gift i sig). Jag är överkänslig mot myggor och allergisk mot getingar t.ex. naturligtvis inte samma sak...men fick mig ändå att fundera lite. Nu är väl visserligen det en väldigt liten risk att bli biten (de "puffar" ju oftare med nosen än de bits) och ännu mindre risk att få i sig giftet...men vet inte riktigt om jag vill ta den risken ändå...även om jag tycker att de är otroligt söta och fina små ormar. 

Jag tror att jag kommer "göra plats" (finns det hjärterum...) och skaffa en Kungspyton (om jag skaffar orm alls då förstås) för det kvarstår som min favoritart och har varit en favorit i massor med år...meeen funderar nu kring möjligheten att också ha en mindre orm (en som inte tar lika stor plats som en kungspyton alltså) och i det valet står det lite still just nu. 

Rosenboa är fortfarande med i "tävlingen" och även "strumpor" och faktiskt så har jag blivit lite mer intresserad av sandboor...men kan inte bestämma mig...förutom som sagt att jag tror att det blir en kungspyton som flyttar in i första hand. 

Jag har försökt ta reda på vilka regler/tillstånd m.m. som gäller för min kommun, men jag har ännu inte fått svar på de frågor som jag ställt till de som ska vara de ansvariga för dessa tillstånd (om jag förstått rätt). Väntar med spänning på ett mailsvar...skulle ju vara trevligt att ha alla fakta på bordet innan jag ev. tar beslut om att skaffa en (eller två) ormar. 

Jag är ju inte 100% säker på någonting i skrivande stund (speciellt inte kring en ev. orm nr 2) så kom hemskt gärna med fler förslag på trevliga ormarter som inte blir så stora. 

En annan men ändå relaterad fundering; Hur ser det ut med olika morpher? Vilka morpher ska man akta sig för (vilka kan ge/ger ex. neurologiska problem m.m.). Vill naturligtvis ha en hälsosam/hälsosamma orm/ormar. När det gäller Kungspyton så är normal/viltfärgade de som jag (i alla fall i nuläget) gillar bäst...de verkar dock aningen svåra att få tag i som det är just nu. När det gäller andra ormarter så vet jag inte vilken morph som jag gillar bäst. Rosenboor ex. handlar väl snarare om lokaliteter (inte morpher) om jag förstått det rätt, gillar framför allt de som har en "rosa" rand. 

5390
4128
Tropfrog:
Normalfärgade kungspyton skänks bort med jämna mellanrum. Som jag förstår det är de en biprodukt i de flesta avelsprojekt.

Där har du en utmärkt omplacering att ta hand om. Kan rent av bli en ung omplacering.

Mvh
Magnus 

354
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Normalfärgade kungspyton skänks bort med jämna mellanrum. Som jag förstår det är de en biprodukt i de flesta avelsprojekt.

Där har du en utmärkt omplacering att ta hand om. Kan rent av bli en ung omplacering.

Mvh
Magnus 

Ok, bra att det inte är helt omöjligt att hitta en normalfärgad :-)

Kanske korkad fråga men...Hälsomässigt hur är det med "Het" olika saker alltså kan en orm som ex. själv ser "normal" ut men ex. är "Het" för någonting annat (som spider eller så t.ex.) ha olika problem p.g.a. att detta finns i generna eller uppstår problemen med ex. spider (hos kungspyton) när ormen själv "visar upp" att den är spider t.ex. (alltså att det syns på ormen eller är det samma problem även om den bara är "Het" för spider)?  

Precis läst mig till att kanske även "strumpor" går bort p.g.a. samma/liknande orsaker som ev. Trynsnoken går bort för. Gäller det alla arter/underarter av strumpebandssnokar eller bara vissa? Alltså att de har ett milt gift i sitt saliv som ev. kan orsaka en reaktion? 

117
99
Lancehead:
Spideranlaget är dominant.

354
269
Animallover_1984:
Lancehead skrev:
Spideranlaget är dominant.

Ok, men det var inte det jag frågade efter...så det spelar mindre roll (för min fråga). Jag är inte så bra på vilka morpher som kan ge besvär så därför gav jag det exempel jag kom på (som jag vet ger hälsoproblem). Huruvida just det är dominant eller inte är därför inte relevant för min frågeställning.

Vad jag vill veta är om anlag som en orm kan vara "Het" för ger besvär även om detta inte är synligt på just den ormen eller om det endast är de anlag som får "genomslag" i ormens utseende som ger hälsobesvär som ex. "wobble"?

Vill helt enkelt veta om föräldrarnas "morpher" (sådana som kan ge/ger besvär) osv. påverkar ungens hälsa även om ungen t.ex. är "normalfärgad" eller liknande (och inte visar några synliga tecken på föräldrarnas "morpher"/arvet från föräldrarna)? 

5390
4128
Tropfrog:
Det är en interresant fråga onekligen. När man avlar på en specifik egenskap så får man nästan alltid med sig andra icke önskvärda egenskaper. Det gäller alla djurarter.  Men det är inte många som talar om det eller ens forskar på det. Så kunskaperna kring det är nog väldigt dåligt. Undantag där man faktiskt tar det på allvar är hund och en del jordbruksdjur.

Inom akvariehobbyn har man avlat så hårt på många arter att de som tidigare ansågs som enkla numera är ohyggligt känsliga. Däribland guppy, molly, scalare och guldfisk. De naturliga formerna är dock fortfarande opåverkade.

Jag har inga egna erfarenheter med kungspyton. Men ett vanligt problem är ju matvägran. Kan detta hänga ihop med ett alltför fokuserat avelsarbete?

Mvh
Magnus 

163
104
Melsson:
Har svårt att svara på din fråga, men det finns ju en hel del gener som visar problem. Såsom spider och champagne. Här har du en lista på vilka kps som har hälsoproblem: www.owalreptiles.com/issues.php
Där det står lethal betyder det att alla ungar föds döda. 

354
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Det är en interresant fråga onekligen. När man avlar på en specifik egenskap så får man nästan alltid med sig andra icke önskvärda egenskaper. Det gäller alla djurarter.  Men det är inte många som talar om det eller ens forskar på det. Så kunskaperna kring det är nog väldigt dåligt. Undantag där man faktiskt tar det på allvar är hund och en del jordbruksdjur.

Inom akvariehobbyn har man avlat så hårt på många arter att de som tidigare ansågs som enkla numera är ohyggligt känsliga. Däribland guppy, molly, scalare och guldfisk. De naturliga formerna är dock fortfarande opåverkade.

Jag har inga egna erfarenheter med kungspyton. Men ett vanligt problem är ju matvägran. Kan detta hänga ihop med ett alltför fokuserat avelsarbete?

Mvh
Magnus 

Känns även som en väldigt relevant fråga med tanke på att jag (om jag skaffar orm) vill ha en normalfärgad, enligt vad jag förstår kommer dessa fram i olika "morph-kombinationer" och inte enbart efter normala föräldrar. Vill dels ha en normal för att jag tycker att de är vackrast men också för att undvika "morph-relaterade" sjukdomar och besvär. Om en normal men som är "Het" för någonting får samma besvär (som en som har någon "problem-morph") så får jag ju inte den friska orm som jag är ute efter vid köp av en normal.

Matvägran tror jag oftare hör ihop med parningssäsong, stress vid ex. flytt till balja vid matning, felaktig temperatur/luftfuktighet och liknande (men kan ha fel där, bara så jag uppfattat det) än med vilken "morph" den har. 

Melsson skrev:
Har svårt att svara på din fråga, men det finns ju en hel del gener som visar problem. Såsom spider och champagne. Här har du en lista på vilka kps som har hälsoproblem: www.owalreptiles.com/issues.php
Där det står lethal betyder det att alla ungar föds döda. 

Tack för länken, dock hjälper det mig ju tyvärr inte i frågan om dessa dåliga gener kan påverka ormen trots att den inte uppvisar någon av dessa "morpher" själv, utan bara är "Het" för det. Dock kan jag ju försöka undvika att ormen är "Het" för någon av dessa oavsett...men tyvärr blir det svårt att veta sådant med tanke på att jag helst vill ha en omplacering (inte säkert att någon som omplacerar sin vuxna orm har koll på generna bakom ormen). 

354
269
Animallover_1984:
Fick för mig att mäta lite i mitt pyttelilla akvarie-/terrarierum och har kommit fram till att det bör gå att få in ett terrarium på ca 145-190!x45 cm (tokmax 50 cm djupt om det är skjutdörrar och höjd spelar något mindre roll).

Längden kommer bero på hur jag löser placeringen av mina andra terrarier (dvs. om det går att placera mitt högsta terrarium ovanpå eller om de ska placeras på sidan...beror lite på hur tungt det blir och såklart hur jag löser själva hyllan).

Så glad att jag kommit fram till detta (= ändrat om i mina planer för hur jag ska fixa med hyllor osv. mot hur jag tänkt innan) för det innebär ju att jag borde kunna få plats med en kungspyton :-). 

39
10
R3P71LN03RD:
Animallover_1984 skrev:

Tack för länken, dock hjälper det mig ju tyvärr inte i frågan om dessa dåliga gener kan påverka ormen trots att den inte uppvisar någon av dessa "morpher" själv, utan bara är "Het" för det. Dock kan jag ju försöka undvika att ormen är "Het" för någon av dessa oavsett...men tyvärr blir det svårt att veta sådant med tanke på att jag helst vill ha en omplacering (inte säkert att någon som omplacerar sin vuxna orm har koll på generna bakom ormen). 

Skummade igenom artikeln som Melsson länkade. Enligt skribenten ska åtmistone inte problemet med wobble påverka de normalfärgade, trots att de kan ha tillhört samma kull -> "The wobble is linked to the gene. The normals that come out of the same clutch as a Wobbler don't have the wobble, the condition is only present in Wobblers. Anything with a Wobbler gene in it, whether it be a Bumblebee or one of NERD's crazy creations, will all have the wobble. Breeding a low wobble Wobbler can result in some offspring with a bad wobble. Breeding a Wobbler with a bad wobble can result in low wobble offspring. There appears to be no way to selectively breed it out."

Just wobblandet verkar alltså hänga ihop med de gener (eller alleler) som muteras och uttrycks i de wobblande morpherna. De flesta, om inte alla, av morpherna som räknas upp som wobblande verkar också vara dominanta eller co-dominanta. Så man ser om de har mutationen eller inte, den tar sig uttryck direkt.

Däremot finns det (såvitt jag vet) andra tecken på inavel bland reptiler. Bland annat ifall flera djur i samma kull får s.k. "kinks", alltså föds med krokiga svansar - eller i extremfall, helt krokig ryggrad. Men det är ju väldigt synligt i sådana fall, svårt att missa (till skillnad från en mild wobble).

Jag önskar personligen att det fanns mer att säga och läsa om det här, för genetik är ett så intressant ämne. Men precis som Topfrog skrivit, verkar det inte vara något man pratar så mycket om. Den uppfattningen har jag också fått, och det är lite tråkigt. Framförallt för djuren ifråga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild