Nybörjar Orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
Rätt störande när folk skapar trådar om såhär generella ämnen utan att söka fakta själv föst! Dessa frågor kan man alltid kan hitta svar på om man söker lite, till exempel här i forumet.

Men för mig kom lösningen här och detta blir första gången jag skickar hit nybörjare!
www.youtube.com/watch?v=gVPkVkWkwMg&t
En bra början!

Stor shoutout till Linus här på sidan eller Linus Mattson som han heter på youtube. Han har ändrat sin youtubekanal till djurkanal och håller på att ladda upp klipp en massa!

Sök helst inte på youtube annars, många utlänska youtubers som håller dom i lådor som skulle fårr L80 (utrymmes - och skötselkrav för olika djur) att skämmas och har 2 lager toapapper i botten och inga klättermöjligheter till trädlevande arter osv. osv. Finns såklart undantag.

Finns även en sektion för skötselråd i menyn här på  sidan, läs igenom dom vetja!

18
11
Aysiq:
Pluraz skrev:
Hej!

Som rubriken lyder funderar jag på en bra nybörjar orm.

Jag har haft en majsorm tidigare så troligtvis blir det majsorm igen om ingen har något annat förslag?

Vill egentligen gärna ha något "större" och tycker väl att majsormarna ser lite tråkiga ut.. 

MEN det finns en hake! Jag är fortfarande lite ormrädd. Inte på nivån att jag inte vågar ta hand om den och ta i den, men jag blir lite svettig haha.. Måste ni skriva hatkommentarer pga detta så är det fritt fram, jag bryr mig minimalt om det.

Så frågan är väl egentligen vad som kan rekomenderas för mig? Letar alltså efter en så "Snäll" orm som möjligt samt något som inte gör "för ont" att bli biten av ifall det skulle ske.

Hoppas att ni förstår mig och att jag kan få den hjälp jag letar efter istället för massor "då ska du inte ha orm" kommentarer. Jag är mån om mina djur och kommer naturligtvis ta hand om  den oavsett om jag skulle råka få tag på en surslang! 

Jag var också extremt ormrädd till en början. (Fortfarande lite nervig med vissa av våra ormar.)
Det jag märkte var att små och snabba ormar är läskigare än stora. Trodde att små skulle vara lättare än stora, men det är tvärtom för mig. Våra kungspytons är de goaste och sötaste ever. Kan bli skakig av vår trynsnok (även om han är den lugnaste ever) fortfarande, för att inte tala om våra juveniler av diverse arter.

Jag skulle absolut satsa på en orm med lite storlek, hellre en kungspyton än en strumpebandssnok tex.

Mitt främsta råd är dock att försöka besöka ngn som har en orm av arten du är sugen på. Så får du se hur ormen beter sig och kanske känner dig mer bekväm med ditt val.

/ Sophie

5390
4128
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:
Rätt störande när folk skapar trådar om såhär generella ämnen utan att söka fakta själv föst! Dessa frågor kan man alltid kan hitta svar på om man söker lite, till exempel här i forumet.!

Jag håller inte med. Visst går det att söka mycket. Men med tanke på forumdöden som sprider sig över internet generellt så skadar det inte att starta en tråd med generella frågor för att sedan trötta in mot personliga råd. Det håller forumet levande. 

Att med sura kommentarer hänvisa nybörjare till sökfunktioner här eller på andra ställen kommer oundvikligen skrämma bort dem från denna sidan och föra td i den grav som så många fora redan lagt sig i.

Sen har man bara Facebook kvar, där det är nästan omöjligt att hitta något som är mer än en vecka gammalt. Där är det inte mycket lönt att hänvisa till sökfunktionen.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:

Jag håller inte med. Visst går det att söka mycket. Men med tanke på forumdöden som sprider sig över internet generellt så skadar det inte att starta en tråd med generella frågor för att sedan trötta in mot personliga råd. Det håller forumet levande. 

Att med sura kommentarer hänvisa nybörjare till sökfunktioner här eller på andra ställen kommer oundvikligen skrämma bort dem från denna sidan och föra td i den grav som så många fora redan lagt sig i.

Sen har man bara Facebook kvar, där det är nästan omöjligt att hitta något som är mer än en vecka gammalt. Där är det inte mycket lönt att hänvisa till sökfunktionen.

Mvh
Magnus 

Var inte meningen att låta otrevlig, men även om man inte kan posta i gamla trådar så går det at läsa eett gäng samtidigt som man slipper bidra till "träsket" med massa trådar och bara göra det  svårare att hitta mer allmänt intressanta trådar.

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Jag tycker att det absolut bästa är att du hittar en orm som du gillar och är intresserad av. 
Jag var lite nervös med ormar innan jag började, hittade en Womapyton jag gillade. Just nu har jag 3 womor, en som går att ta ut utan problem, en som är lätt hanterad om hon känner för det och en som kan hugga mot en för att man tittar på henne. Jag har blivit biten av en vuxen woma en gång, det gjorde såklart ont men inte lika ont som jag hade föreställt mig.
Jag har också 2 trynsnockar som fortfarande är ganska små dom blåser upp sig om man kommer lite för nära och flyttar man sig inte då så flyttar dom på sig. 
Bambusnokarna som jag har haft har inte brytt sig att man är nära men försökt bita om man tar i dom. 
Ormar är individer så dom kan ha olika temperament inom arter, min första woma hade inga problem att bli lyft och hanterad och nu har jag en jag bara kan ta med krok om hon behöver flyttas. 

44
17
Pluraz:
Tackar för alla svar! Lutar mot kungspyton faktiskt. Fantastiskt fina är de! Kommer vara nervös vilken orm jag än har så så sett kan det kvitta. Men då flera av er skriver som jag läst på andra forum också att KP oftast är lugna och stabila så verkar de intressant! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild