SgtDeepshit skrev:
Stort tack! Kontaktade Jonas_ . Får se om han svarar :)
Då ökar jag luftfuktigheten helt enkelt till runt 75 så länge.
MVH
Micke
Hej. Några frågetecken kan jag nog hjälpa dig räta ut :)
Angående arten Morelia spilota ssp så betyder det enkelt uttryckt att det med största sannolikhet är en korsning, mix eller vilket ord man nu vill använda, av olika underarter rutpytons. Med andra ord är det egentligen bara uppfödaren som med säkerhet kan svara på vad din orm innehåller för olika rutpytons. Jag kan komma med några olika gissningar absolut men kommer inte kunna svara med absolut säkerhet om du förstår mig.
Nu ser din orm väldigt ung ut vilket gör det ännu svårare att komma med gissningar :) Rutpytons ändrar ofta färger men även mönster rätt enormt under dom första 3-5 åren av sitt liv.. Så det är absolut inte säkert att din individ kommer ha dom där färgerna om ett par år, det är också omöjligt att svara på utan att ha sett föräldradjuren bakom ungen.
Jag tycker det låter som du håller den helt rätt i dagsläget, 50-70% luftfuktighet duger absolut! Värmen låter också bra tycker jag, ska man vara petig kan du säkert ha någon punkt med 32-34 grader på men ingen fara :)
Angående att du inte hittar några bilder som stämmer överens med din individ tror jag det beror på att inom rutpytons är variationen av färger, mönster osv enormt..enormt!! så inte säkert det ens finns någon individ i hela världen som är precis som din, många är unika vilket är roligt tycker jag :) Det i kombination med att färgerna utvecklas allteftersom ormen åldras och växer gör det svårt att finna individer som är identiska, eller åtminstonde liknar varandra.
Hoppas det hjälpte dig något iaf :) Lycka till med din nya orm. Ge den mycket tid ensam, lugn och ro första månaderna så kommer allt gå kanon i det långa loppet :)