Belysning till leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5486
4197
Tropfrog:
Det är inte mig du skall citera, jag bara kommenterade hur jag tolkar skillnaden mellan orden aktiv och vaken :)

Men, jag tänker att alla djur har en fördel av att se när de är vakna. Det behöver inte nödvändigtvis vara för att hitta mat. Tex för att se om ett rovdjur närmar sig.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Absolut:) men det är inte alla djur som utvecklar fler tappar för bättre färgseende i mörker om man inte är ett ”nattaktivt” djur

5486
4197
Tropfrog:
Tildaceric skrev:
Absolut:) men det är inte alla djur som utvecklar fler tappar för bättre färgseende i mörker om man inte är ett ”nattaktivt” djur

Nu förvirrade du mig rejält. Vad menar du? Att det finns nattaktiva djur som inte kan se i mörker? Vilka då?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Nej nej menar att ett djur som inte vore nattaktivt skulle aldrig utveckla något sådant eftersom dem inte är i behov utav det.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Tildaceric skrev:

Missvisande ord isf :D Då börjar man ju undra varför dem har utvecklat fler ljuskänsliga tappar när man pratar om deras fototeceptorer. Alltså att dem utvecklar deras färgseende i mörker för att enklare kunna urskilja bytesdjur... om det är som du säger att dem är inaktiva under natten och endast är framme vid solupp/nedgång då det fortfarande är relativt ljust ute?

Skymningsaktiva djur slutar inte vara aktiva just för att det blir mörkt utan för att deras predatorer har ökad aktivitet under en viss period när natten är som ”mörkast”. Säg att de har en aktiv period på 6h per dag sammanlagt t.ex. 

22h inaktivitet är inget konstigt, t.ex vanligt hos lejon. Reptiler kan ha mycket längre inaktivitetsperioder p.g.a hur deras metabolism är utformad. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild