"[quote=Tropfrog Det låter förövrigt rätt så vettigt, då det i princip bara är dagaktiva ödlor som behöver uvb.[/quote
För det första är du lite ute och cyklar med ovanstående påstående och för det andra så är det precis den här vaga argumentationen jag personligen tycker är tämligen bakåtsträvande om målet med djurhållningen är att optimera djurens miljöer/livskvalitet.
Jag antar att det du menar är att det bara är dagaktiva ödlor som får kalkbrist/mbd om de inte exponeras för uvb-ljus. Det är åtminstone oftast det som syftar på när man pratar om huruvida reptiler "behöver" UV-ljus eller inte.
Påståendet är enligt mig dels alldeles för generaliserande samt missar målet helt (om inte det enda man vill med sin djurhållning är att förebygga ett specifikt sjukdomstillstånd ).
Det finns efterhand studier på ett antal olika reptilarter och de allra flesta visar att arterna i fråga producerar provitamin D när de exponeras för Uvb-ljus. Arter som undersökts är bland annat leopardgecko och majsorm, alltså arter som sällan/i stort sett aldrig (respektive ) får mbd även om de hålls utan uvb. Betyder det att det äe meningslöst att exponera dem för uvb-ljus? Definitivt inte. För det första har vitamin D3 (som alltså i den "traditionella" argumentationen är poängen med UV-ljus) andra funktioner i kroppen än bara kalcium-upptag. För det andra så får du alltid även uva-strålning från de uv-källor som finns idag (då pratar jag om de som produceras för användning till reptiler). Uva-strålning har förmodligen mycket stor betydelse för färguppfattning, allmänbefinnande, aptit etc. Tämligen luddigt och svårt att mäta kanske men det anses rätt vedertaget.
För att inte sväva ut mer kan man säga så här - om målet är att efterlikna djurens naturliga miljö bör ALLA reptiler i fångenskap exponeras för fullspektrum ljus, inklusive uva/uvb. Huruvida de blir sjuka och dör om de inte gör det eller inte borde i mina ögon inte ens bara ett argument. Så länge man gör det på ett klokt sätt och tar hänsyn till den aktuella arten i hur man planerar och inreder sitt terrarium/belysningen kommer set endast att ha positiv inverkan på djuret.
Bra sammanfattning av aktuell kunskap av en av de världsledande inom området:
www.reptilesmagazine.com/An-In-Depth-Look-At-UV-Light-And-Its-Proper-Use-With-Reptiles/