Skänkesannonser

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Tropfrog skrev:

Vi har ju haft diskussion om rödörade sköldpaddor här tidigare. Enligt jordbruksverkets tolkningar är det förbjudet att sälja, men ok att ge bort till ett nytt hem. Borde man då hellre välja avlivning?

När har Jordbruksverket gjort den tolkningen? Det är väl ganska glasklart att det inte är tillåtet att överlåta Trachemys scripta?

144
82
javan:
Jonas_ skrev:

Jag förstår vad du menar men håller inte med dig :) Jag tycker det blir oseriöst direkt man tänker tanken på att skänka bort djur till okända människor.

Självklart kan man bli riktigt lurad som säljare trots att djuret kostar några tusenlappar, men mängden oseriösa minskar drastiskt!

Mina åsikter speglar alla år i hobbyn antagligen, jag har sett hur många skänkesdjur som flyttar runt runt runt till 5,10 och ibland ännu fler ägare inom loppet av nåt enstaka år. Det vill jag absolut inte stödja därför skulle jag personligen aldrig skänka bort ett djur.

Ger man djuret till någon nära vän, bekant, anhörig som man har kontakt med och känner sen tidigare är förutsättningarna såklart annorlunda :) Dock skulle jag inte heller där skänka djur, man skänker helt enkelt inte bort levande djur. Så tycker jag, man får gärna tycka att jag har fel :)

Skönt att det är fritt att tycka som man vill :) Håller så klart inte med dig heller. Tycker inte dina argument rättfärdigar att avliva ett friskt sällskapsdjur, vilket jag anser är fruktansvärt oetiskt.

Håller med Magnus i tråden till fullo. Och tycker hans inlägg säger allt.

5390
4130
Tropfrog:
azeam skrev:

När har Jordbruksverket gjort den tolkningen? Det är väl ganska glasklart att det inte är tillåtet att överlåta Trachemys scripta?

Diskussionen om detta har förts i en annan tråd i detta forumet, sök och du skall finna. Jag förde själv diskussionen med jordbruksverket. EU förordningen är helt klart tydlig, men den svenska lagen som skall stötta förordningen är inte på plats. Jordbruksverket undersöker fortfarande möjligheten att godkänna överlåtelse mellan privatpersoner i Sverige. Så visst är det lite luddigt just nu, men eftersom lagen inte är på plats och ambitionen är som den är så finns ingen straffsats och tolkningen är att det är ok tills lagen är på plats och kanske/troligtvis också efter. Detta har lett till att td godkänner skänkes annonser i köp och sälj.

Pma mig om du vill ta del av hela kommunikationen.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild