Nytt projekt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

161
107
Alex_ask:
Och mäter jag direkt på baksidan av Spotarna som är infällda så är det över 60 grader på varje så det blir varmt om man staplar över det.

129
114
kekke:
Cartaq skrev:

Mycket riktigt att det brukar finnas avledare för värmen, men värmen går ju inte upp i rök för den sakens skull heller. jag kan lägga handen på samtliga mina led som har stått på hela dagen och de är inte speciellt varma. att dessa ledarmaturer skulle få ditt terarium överhettat tycker jag låter högst märkligt faktiskt, vad är det för modell och wattal?

Jag har fyra herptek och samtliga med led och mattor på full blås och varmaste punkten ligger runt 32-33 grader som högst. Jag har även byggt ett flertal terrarier och kastat in massvis med ledarmaturer genom åren och ingen har ökat värmen än högst någon grad totalt sett. 

Jag tog även och skjöt armaturerna med laser nu och samtliga låg mellan 30-31 grader. om det nu är som du säger med överhettning så skall du nog se över din utrustning då något är fel. 

Har du ventialtion kring chipen så försvinner värmen men är de mer inbyggda är det en annan fema!

283
366
Cartaq:
Känns som att vi kapar denna tråden lite nu :)

Alex_ask skrev:

Och mäter jag direkt på baksidan av Spotarna som är infällda så är det över 60 grader på varje så det blir varmt om man staplar över det.

Ligger spottarna på 60 grader så skall du nog fundera på att byta ut dessa då det sannolikt inte är anpassade för terrarier. med en sådan värme uppifrån, går det ens att hålla en högre fuktighet då fukten rimligtvis pressas ner eller dunstar omgående?

kekke skrev:

Har du ventialtion kring chipen så försvinner värmen men är de mer inbyggda är det en annan fema!

Värmen försvinner bara inte, ventilationen leder bort den varma luften som stiger och sprids i omgivningen.

161
107
Alex_ask:
Cartaq skrev:

Ligger spottarna på 60 grader så skall du nog fundera på att byta ut dessa då det sannolikt inte är anpassade för terrarier. med en sådan värme uppifrån, går det ens att hålla en högre fuktighet då fukten rimligtvis pressas ner eller dunstar omgående?

Värmen försvinner bara inte, ventilationen leder bort den varma luften som stiger och sprids i omgivningen.

Ja det går att hålla hög fuktighet värmen stiger ju uppåt bakom Spottarna inte in i terrarier den sidan kmr inte i kontakt med någon fuktighet .

Nä ledspottar är ju inte utformade för terrarier direkt och speciellt inte för att stappla flera på varandra då kmr värmen att stiga uppåt in i nästa burk.

Finns det då speciella spottar lr led ramper som är till för terrarier som inte avger någon värme allts bakåt menar du? Hur har dom löst det med värmen som genereras vart tar den vägen?

161
107
Alex_ask:
Jag såg att trådskaparen hade öppnat upp hål för vad jag antog var för spottar och tänkte bara tipsa om att det blir varmt om man staplar terrarier på varandra då även om man har luftrum emellan har även testat att isolera med frigo men det blir fortfarande varmt så det var bara ett tips. 

Jag har även samma problem med värmepaneler dom avger satans värme bakåt och 

5390
4128
Tropfrog:
Cartaq skrev:

Ligger spottarna på 60 grader så skall du nog fundera på att byta ut dessa då det sannolikt inte är anpassade för terrarier. med en sådan värme uppifrån, går det ens att hålla en högre fuktighet då fukten rimligtvis pressas ner eller dunstar omgående.

Vad menar du med fuktighet? Normalt så pratar man om luftfuktighet och inget annat. Luftfuktigheten försvinner inte om inte den kondenserad (mot svalare yta), eller vädras ur. Det går inte att torka upp luften med värme. Vattnet är ju redan förångas, det finns inget nästa form av vatten än gasformen.

Om du menar substratets fuktighet, så stämmer det. Värmen från lampan får fukten att förångas. Därmed minskar fuktigheten i substratet och luftfuktigheten ökar.

Mvh
Magnus 

283
366
Cartaq:
Tropfrog skrev:

Vad menar du med fuktighet? Normalt så pratar man om luftfuktighet och inget annat. Luftfuktigheten försvinner inte om inte den kondenserad (mot svalare yta), eller vädras ur. Det går inte att torka upp luften med värme. Vattnet är ju redan förångas, det finns inget nästa form av vatten än gasformen.

Om du menar substratets fuktighet, så stämmer det. Värmen från lampan får fukten att förångas. Därmed minskar fuktigheten i substratet och luftfuktigheten ökar.

Mvh
Magnus 

koncendrerad värme uppifrån pressar snarare bort den fuktiga luften neråt/åt sidan. laborerade en hel del i ett tidigare terrarie där jag hade keramisk värmelampa, värmematta, vanlig glödlampa och värmeslinga. kom värmen underifrån så kunde jag hålla fuktigheten runt 90%, men så fort jag satte på den riktade värmen ovanifrån sjönk luftfuktigheten till 35-40%. 

161
107
Alex_ask:
Cartaq skrev:

koncendrerad värme uppifrån pressar snarare bort den fuktiga luften neråt/åt sidan. laborerade en hel del i ett tidigare terrarie där jag hade keramisk värmelampa, värmematta, vanlig glödlampa och värmeslinga. kom värmen underifrån så kunde jag hålla fuktigheten runt 90%, men så fort jag satte på den riktade värmen ovanifrån sjönk luftfuktigheten till 35-40%. 

Jo så blire ju såklart men det har ju med att göra att värmelampor blir betydligt varmare än en värmemata och då förångas vattnet snabbare och letar sig ut och försvinner ju av den anledningen 

1
0
Gatorboy91:
@SweBoa 

hvordan plater har du brukt? :D

590
365
SweBoa:
Gatorboy91 skrev:
@SweBoa 

hvordan plater har du brukt? :D

Har använt spånskivor, som jag målat med våtrumsfärg, o en grå färg som är pva och latex baserad, men det blir två lager akvarielack med (=
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild