Vilken bromelia?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

274
210
AndreasB:
Någon som vet nanmnet på denna bromelia? Den är ca 10cm hög och blir inte större.

5
12
luftplantor_online:
Lite svårt att se, men en gissning är att det kan vara en Neoregelia ampullacea tigrina.

274
210
AndreasB:
Ser ut att vara en sådan. Tack.

Måste roten planteras i substrat eller går det bra att montera utan?

5
12
luftplantor_online:
Montera är bäst. Roten behöver inte vara i kontakt med substrat. 

5390
4130
Tropfrog:
Rötterna skall inte planteras i jord, då ruttnar den. Alla bromelior är epifytiska.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
Rötterna skall inte planteras i jord, då ruttnar den. Alla bromelior är epifytiska.

Mvh
Magnus 

Långt ifrån alla är epifytiska.

5390
4130
Tropfrog:
javan skrev:

Långt ifrån alla är epifytiska.

Där ser man. Jag sökte på terrestrial bromeliads och det stämmer som du säger. Alltid lär man sig något nytt! Så låt mig omformulera mig. De flesta små bromelior som används i terrarium är epifytiska.

Mvh
Magnus 

6
2
Sophiso:
Tropfrog skrev:

Där ser man. Jag sökte på terrestrial bromeliads och det stämmer som du säger. Alltid lär man sig något nytt! Så låt mig omformulera mig. De flesta små bromelior som används i terrarium är epifytiska.

Mvh
Magnus 

Finns dock många epifyter som trivs bra i substrat, förvånansvärt många av våra vanligaste krukväxter är egentligen epifyter. 

5390
4130
Tropfrog:
Sophiso skrev:

Finns dock många epifyter som trivs bra i substrat, förvånansvärt många av våra vanligaste krukväxter är egentligen epifyter. 

Det stämmer. Många epifyter växer ju i någon form av substrat även i naturen. Men att plantera dem i jord är ofta för tungt och blött. Små bromelior som planteras i jord ruttnar lätt. Dessutom ser det helt fel ut.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:

Det stämmer. Många epifyter växer ju i någon form av substrat även i naturen. Men att plantera dem i jord är ofta för tungt och blött. Små bromelior som planteras i jord ruttnar lätt. Dessutom ser det helt fel ut.

Mvh
Magnus 

Ingen som har sagt att dom skall planteras i trädgårdsjord :) 
Dom trivs bäst i väldrenerat lätt surt substrat. De minsta bromelior jag hade i mitt vivarium var olika från släktet Cryptanthus. När du säger bromelior så är det tusentals arter involverade. Tror kanske du menar små bromelior från släktet neoregelia (som på bilden ovan).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild