Kungspyton hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Tänk på att inte ha värmelampan så att ormen kan komma åt den, ormar gillar värme men förstår inte alltid när det är för varmt. Om du känner på lampan efter att den har varit igång ett tag så kommer du att bränna dig och det är samma sak för ormen (känner en som tyvärr råkade ut för det här när ormen lyckade ta sig in i "buren" hon hade lampan i för att den inte skulle komma åt den, hon brände sönder händerna när hon försökte få bort ormen och ormen ömsade någon dag senare och alla brännsår var så gott som borta. Men ändå bra att undvika.). :) 

74
23
Dempan242:
Jonas_ skrev:

Märkligt att flera som varit i hobbyn under ett långt tag säger att du inte behöver extra värme till din tropiska orm :)

Det är basala kunskaper i ormhållande kan jag tycka att veta vilka temperaturer djuren kräver.

Finns antagligen inget husdjur förutom just ormar det cirkulerar så mycket okunskap, skrönor, myter om. Tyvärr hör man dessa påståenden alldeles för ofta :/

Det absolut viktigaste i en reptils liv är miljön, alltså terrariet, och inte minst att skapa temperatur-zoner. Man kan missköta en orm under många år men den kommer fortfarande vara vid liv, även om den inte mår bra.

Hur ska man deinfektera grenarna på bästa sett som man plockar med sig hem från vår natur? Tänker att det säkert finns spår av bakterier och liknande som de tropiska ormarna inte är vanna vid? Låter logiskt det som du säger men jag har alltid free handlat med min ormar utan problem, blir den tjurig när jag ska plocka upp den så låter jag bli.
Jag satte igång värmelampan idag (köpte en 40w lampa i och med att terrariet inte är så stort, har inte exakta mått nu men 40x30x30 tror jag det va) och då ökade temperaturen till 28 grader i den svalare delen av terrariet och så fick den mat idag, den högg efter musen utan problem men den ville inte äta den förrens jag lämnade ormen ifred (lämnade rummet) så nu verkar det som allt är i sin ordning i terrariet och då tänker jag på temperarturen i terrariet (och ormens kroppstemeperatur, kände efter), luftfuktigheten och så har den rent vatten som det ska va.
Tack för hjälpen :)

74
23
Dempan242:
Sofie skrev:
Tänk på att inte ha värmelampan så att ormen kan komma åt den, ormar gillar värme men förstår inte alltid när det är för varmt. Om du känner på lampan efter att den har varit igång ett tag så kommer du att bränna dig och det är samma sak för ormen (känner en som tyvärr råkade ut för det här när ormen lyckade ta sig in i "buren" hon hade lampan i för att den inte skulle komma åt den, hon brände sönder händerna när hon försökte få bort ormen och ormen ömsade någon dag senare och alla brännsår var så gott som borta. Men ändå bra att undvika.). :) 

Hade min markboa (candoia paulsoni tasmai) i det terrariet innan och hade inte såna problem, men kan säg att om min kp till komma åt lampan så kommer den att komma åt den för terrariet är inte så stort (det är ett tillfälligt men ändå ok terrarie för tillfället) därför håller jag extra uppsikt på den. Märker jag att den försöker komma åt lampan alldeles för ofta får jag bygga en bur runt den men varken jag eller mina vänner inom hobbyn har haft detta problemet så jag avvaktar för tillfället men tack för tipset :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Binwan skrev:

Hur ska man deinfektera grenarna på bästa sett som man plockar med sig hem från vår natur? Tänker att det säkert finns spår av bakterier och liknande som de tropiska ormarna inte är vanna vid? Låter logiskt det som du säger men jag har alltid free handlat med min ormar utan problem, blir den tjurig när jag ska plocka upp den så låter jag bli.
Jag satte igång värmelampan idag (köpte en 40w lampa i och med att terrariet inte är så stort, har inte exakta mått nu men 40x30x30 tror jag det va) och då ökade temperaturen till 28 grader i den svalare delen av terrariet och så fick den mat idag, den högg efter musen utan problem men den ville inte äta den förrens jag lämnade ormen ifred (lämnade rummet) så nu verkar det som allt är i sin ordning i terrariet och då tänker jag på temperarturen i terrariet (och ormens kroppstemeperatur, kände efter), luftfuktigheten och så har den rent vatten som det ska va.
Tack för hjälpen :)

Det finns ingenting förutom myror i den svenska naturen som är farligt för våra tropiska ormar, så bara ut och plocka! :)

Jag brukar bara borsta bort den värsta smutsen sen direkt in i terrariet.

Lycka till hoppas allt kommer gå bra :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild