MR_Orm skrev:
Jag vill skaffa en orm men har frågor om hur jag ska göra, har sett att andra har gjort liknande trådar, men tänker se det ur mitt perspektiv hur JAG borde tänka mer personligt
Frågorna är följande:
1. Hur ska jag kunna övertala min pappa om att skaffa orm? Mina föräldrar är skilda och min mamma har ingen lust att övertala om det. Min pappa berättar inte heller varför vi inte ska ha en. Kan det vara ormfobi?
2. Hur mycket tid kan jag behöva lägga ner varje dag och vecka? Behöver man arbeta dagligen med städning?
3. Hur mycket kan man hålla på med en orm? Har hört att dom kan bli stressade och på annonsen står det "handtam, lugn kungspyton", tror ni att det betyder att man kan kela med den mycket?
3. Hur många och hur ofta bör man mata en fullvuxen kungspyton?
4. Vilket "underlägg" bör man ha på terrariet, och vad menas med sånt där "fuktrum" eller vad det heter?
Hoppas jag får bra svar och var snäll och svara tydligt
Mvh /Folke
Eftersom att du bara är 11 år gammal, samt att ingen av dina föräldrar vill skaffa en orm, så tycker jag att du borde köpa en leksaksorm istället. Du vet väl om att du måste ha ett stort terrarie, och en massa andra dyra saker, en kungspyton kan leva i 20 år. Vill du vekligen ha kvar den ormen när du är över 30 år gammal?
Reptiler är inga keliga djur som man leker med, de ska hanteras så lite som möjligt, och en katt är verkligen ett för stort byte för en kp. Du behöver arbeta dagligen med städningen, dvs, ta bort allt bajs så fort du ser det, tvätta och återfylla vattenskålen då de gärna badar i vattenskålen ibland etc
Du måste söka upp och lära dig så mycket du kan om ett djur innan du köper det. Jag läser ofta på i flera veckor, till och med månader innan jag köper ett nytt djur eftersom att det blir ditt ansvar att se till att ditt djur mår bra under rätt omständigheter osv.
Personligen tycker inte jag att du borde skaffa en orm, ialafall på ett tag, eftersom att småbarn inte borde ha djur, speciellt reptiler, då de oftast inte kan ta hand om de ordentligt osv.