Jernqvist skrev:
Jag har precis gjort klart ett bioactive till min dvärgskäggis som ska få stå och gotta till sig i nån månad!
Körde en blandning med 50% jord, 30% "reptilsand" och 20% grön mossa som bottenmaterial. Sen så slängde jag i en hel del mask och gråsuggor från mina föräldrars trädgård, obesprutad trädgård!!!!
Anledningen till att terrariumet får stå ett tag är dels för att gråsuggorna ska hinna para sig och bilda en koloni, och även för att resterande smuts/parasiter ska tas om hand om av det nybildade ekosystemet.
Hoppas det kan hjälpa dig, har för mig att skäggisar och leos ska ha typ samma luftfuktighet
Tack för tipsen! Väldigt fint terrarium du har gjort iordning :) Nu var det ca en måndad sen jag började med det här så har redan hunnit fixa bottenmaterialet, körde en liknande blandning som du har - ogödslad torv, sand/grus och lite lera.
Håller nu på att försöka bygga en bra miljö.. på varma sidan kommer jag köra excavator clay blandat med lera från granngården och inte så mycket planterat. Efterssom jag har värmematta till mina geckos kommer det bli i kallaste laget om jag ska dreneringslager och jord där de ska smälta maten, så kör på lera som absorberar värmen istället.
Jag ser att du har planterat aloe vera och en annan liten suckulent, men vad har du för andra växter? Den stora mörkbladiga i bakgrunden är riktigt fin :)
Är det vanlig daggmask du har tillsatt? Klarar de den torra och sandiga jord som ödlorna och suckulenterna behöver? Jag kan tänka mig att de svenska gråsuggorna skulle kunna trivas i en sån miljö, så ska kanske försöka starta en egen koloni. Ett tips är att släppa in några mjölbaggar. De flesta skäggisar brukar inte tycka att de smakar gott, så de bör få vara ifred när hen har insett att de inte är så goda. Mjölmaskarna kommer för det mesta hålla sig i substratet så ödlan kommer nog inte kunna äta för många av de heller.
Finns det någon anledning till att du inte har hoppstjärtar? Nästan alla som gör bioaktiva terrarium har sådana. Själv tycker jag att det känns svårt att hantera så små insekter den dagen det är dags för städning eller renovering så är lite kluven i om jag bör köpa dem eller inte..