Bioaktivt terrarium - leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
5
PotatisSara:

Hejsan,

Jag har en plan att flytta mina leopardgeckos till mer naturlika terrarium. Om jag kan få till det bioaktivt vet jag inte än med tanke på den lägre fuktigheten, men det skulle vara intressant att försöka.

Mitt problem är att jag är väldigt dåligt insatt i vad jag kan använda som bottensubstrat som inte kommer från djuraffärerna. Jag har hittat två substrat som inte verkar finnas i Sverige som jag skulle vilja efterlikna:

- Terra Sahara
www.thebiodude.com/collections/single-bioactive-substrates/products/terra-sahara-36-qt-bag

- Earthmix Arid
www.arcadiareptile.com/earthpro/substrate/earthmix-arid/

Någon som har tips på hur jag skulle kunna blanda något liknande eller något annat jag bör undersöka?

Funderar om man kan använda dessa i blandningen. Skulle ni anse att det är säkra produkter för reptiler?

www.granngarden.se/odlingssand-hasselfors-jordkompisar-4-l/p/1262241

www.granngarden.se/lera-hasselfors-jordkompisar-4-l/p/1262243

Jag förstår att naturligt gödsel (alltså bajs) inte alls är bra för reptilerna, men hur är det med mineralgödsel? Den enda jord jag lyckats hitta utan någon tillsatt näring är orkidéjord eller vanlig torv vilket jag inte vill ha.

Någon som har några tips?

5554
4230
Tropfrog:
Jag skulle inte ha gödsel överhuvudtaget i en öken biotop, hör liksom inte hemma där. Och definitivt inte konstgödsel, det är ju ett raketbränsle som inte hör hemma där.

Det skall vara näringsfattigt i alla bioaktiva setups. Det är djuren som står för näringen.

Jag tänker att kaktusjord utan gödsel är en bra början, sen tillsätta sand, kokosfibrer, löv, bark/vitved i lagom mängd tills man når det utseende och de egenskaper man eftersträvar.

De finns många renhållare som funkar med leopardgeckos. De skall ju ha fuktgömslen och i bioaktivt har man normalt sett växter att vattna. Då hittar renhållarna ställen att gömma sig dagtid och gör jobbet nattetid. Men det går lite på gränsen, så backupkulturer är nog bra att ha så att man kan fylla på vid behov.

Det finns ganska så torrktåliga gråsuggor, skalbaggar och kackerlackor som kan göra jobbet. Jag skulle definitivt testa hoppstjärtar också, men det kommer inte bli någon enorm population.

Det finns en tråd som jag skapat som heter bioaktiv öken, där har jag länkat till en massa intressant information. Men bioaktivt i torra klimat är ganska så nytt, så det är öppet för egna idéer och experiment.

Mvh
Magnus 

14
5
PotatisSara:
Tropfrog skrev:
Det finns en tråd som jag skapat som heter bioaktiv öken, där har jag länkat till en massa intressant information. Men bioaktivt i torra klimat är ganska så nytt, så det är öppet för egna idéer och experiment.

Tack för ett så utförligt svar med bra tips! :) Ska ta en titt på tråden direkt.

3
7
Jernqvist:
Jag har precis gjort klart ett bioactive till min dvärgskäggis som ska få stå och gotta till sig i nån månad! 
Körde en blandning med 50% jord, 30% "reptilsand" och 20% grön mossa som bottenmaterial. Sen så slängde jag i en hel del mask och gråsuggor från mina föräldrars trädgård, obesprutad trädgård!!!! 
Anledningen till att terrariumet får stå ett tag är dels för att gråsuggorna ska hinna para sig och bilda en koloni, och även för att resterande smuts/parasiter ska tas om hand om av det nybildade ekosystemet. 
Hoppas det kan hjälpa dig, har för mig att skäggisar och leos ska ha typ samma luftfuktighet

14
5
PotatisSara:
Jernqvist skrev:
Jag har precis gjort klart ett bioactive till min dvärgskäggis som ska få stå och gotta till sig i nån månad! 
Körde en blandning med 50% jord, 30% "reptilsand" och 20% grön mossa som bottenmaterial. Sen så slängde jag i en hel del mask och gråsuggor från mina föräldrars trädgård, obesprutad trädgård!!!! 
Anledningen till att terrariumet får stå ett tag är dels för att gråsuggorna ska hinna para sig och bilda en koloni, och även för att resterande smuts/parasiter ska tas om hand om av det nybildade ekosystemet. 
Hoppas det kan hjälpa dig, har för mig att skäggisar och leos ska ha typ samma luftfuktighet

Tack för tipsen! Väldigt fint terrarium du har gjort iordning :) Nu var det ca en måndad sen jag började med det här så har redan hunnit fixa bottenmaterialet, körde en liknande blandning som du har - ogödslad torv, sand/grus och lite lera.

Håller nu på att försöka bygga en bra miljö.. på varma sidan kommer jag köra excavator clay blandat med lera från granngården och inte så mycket planterat. Efterssom jag har värmematta till mina geckos kommer det bli i kallaste laget om jag ska dreneringslager och jord där de ska smälta maten, så kör på lera som absorberar värmen istället.

Jag ser att du har planterat aloe vera och en annan liten suckulent, men vad har du för andra växter? Den stora mörkbladiga i bakgrunden är riktigt fin :)

Är det vanlig daggmask du har tillsatt? Klarar de den torra och sandiga jord som ödlorna och suckulenterna behöver? Jag kan tänka mig att de svenska gråsuggorna skulle kunna trivas i en sån miljö, så ska kanske försöka starta en egen koloni. Ett tips är att släppa in några mjölbaggar. De flesta skäggisar brukar inte tycka att de smakar gott, så de bör få vara ifred när hen har insett att de inte är så goda. Mjölmaskarna kommer för det mesta hålla sig i substratet så ödlan kommer nog inte kunna äta för många av de heller.

Finns det någon anledning till att du inte har hoppstjärtar? Nästan alla som gör bioaktiva terrarium har sådana. Själv tycker jag att det känns svårt att hantera så små insekter den dagen det är dags för städning eller renovering så är lite kluven i om jag bör köpa dem eller inte..

5554
4230
Tropfrog:
Svenska gråsuggorna kräver väl vintervila? Det är åtminstone vad jag hört. I vilket fall så känns det mer rätt att hitta gråsuggor som kommer ifrån liknande miljöer. Den kubanska klarar torrare miljöer bra och är relativt lätt att få tag på. Jag har vid ett par tillfälle sett en israelisk sort på mässor. Denna torde vara optimal.

Hoppstjärtar är lite mer känsliga för torra miljöer, de är fuktlevande. Om de etablerar sig så är det väl främst i växternas jord och fuktgömslen.

Mvh
Magnus 

3
7
Jernqvist:
PotatisSara skrev:

Tack för tipsen! Väldigt fint terrarium du har gjort iordning :) Nu var det ca en måndad sen jag började med det här så har redan hunnit fixa bottenmaterialet, körde en liknande blandning som du har - ogödslad torv, sand/grus och lite lera.

Håller nu på att försöka bygga en bra miljö.. på varma sidan kommer jag köra excavator clay blandat med lera från granngården och inte så mycket planterat. Efterssom jag har värmematta till mina geckos kommer det bli i kallaste laget om jag ska dreneringslager och jord där de ska smälta maten, så kör på lera som absorberar värmen istället.

Jag ser att du har planterat aloe vera och en annan liten suckulent, men vad har du för andra växter? Den stora mörkbladiga i bakgrunden är riktigt fin :)

Är det vanlig daggmask du har tillsatt? Klarar de den torra och sandiga jord som ödlorna och suckulenterna behöver? Jag kan tänka mig att de svenska gråsuggorna skulle kunna trivas i en sån miljö, så ska kanske försöka starta en egen koloni. Ett tips är att släppa in några mjölbaggar. De flesta skäggisar brukar inte tycka att de smakar gott, så de bör få vara ifred när hen har insett att de inte är så goda. Mjölmaskarna kommer för det mesta hålla sig i substratet så ödlan kommer nog inte kunna äta för många av de heller.

Finns det någon anledning till att du inte har hoppstjärtar? Nästan alla som gör bioaktiva terrarium har sådana. Själv tycker jag att det känns svårt att hantera så små insekter den dagen det är dags för städning eller renovering så är lite kluven i om jag bör köpa dem eller inte..

Den lilla busken till vänster är sköldpaddstuva och den större växten bak till höger är en hibiskus. 
Det är helt standard svensk daggmask som jag har släppt i terrariet. Har tänkt att de kan hjälpa till att skapa lite luftfickor i jorden, och blir det så att de dör av fuktigheten, eller brist på det, så blir de mat till gråsuggorna. 
Hoppstjärtar struntade jag i för att jag inte hittade det nånstans i närheten och inte heller hade tid att ta mig till någon mässa. Är även med i en bioactive grupp på FB med många kunniga människor och de har sagt att gråsuggor kan klara av jobbet utav hjälp av hoppstjärtar. 

14
5
PotatisSara:
Jernqvist skrev:

Den lilla busken till vänster är sköldpaddstuva och den större växten bak till höger är en hibiskus. 
Det är helt standard svensk daggmask som jag har släppt i terrariet. Har tänkt att de kan hjälpa till att skapa lite luftfickor i jorden, och blir det så att de dör av fuktigheten, eller brist på det, så blir de mat till gråsuggorna. 
Hoppstjärtar struntade jag i för att jag inte hittade det nånstans i närheten och inte heller hade tid att ta mig till någon mässa. Är även med i en bioactive grupp på FB med många kunniga människor och de har sagt att gråsuggor kan klara av jobbet utav hjälp av hoppstjärtar. 

Tropfrog skrev:
Svenska gråsuggorna kräver väl vintervila? Det är åtminstone vad jag hört. I vilket fall så känns det mer rätt att hitta gråsuggor som kommer ifrån liknande miljöer. Den kubanska klarar torrare miljöer bra och är relativt lätt att få tag på. Jag har vid ett par tillfälle sett en israelisk sort på mässor. Denna torde vara optimal.

Hoppstjärtar är lite mer känsliga för torra miljöer, de är fuktlevande. Om de etablerar sig så är det väl främst i växternas jord och fuktgömslen.

Mvh
Magnus 

Okej, då har jag lite mer koll på läget. Ska läsa på lite mer om gråsuggor och vilka maskar/larver jag bör ha.. Hade riktat in mig på kubanska då många säljer dem och de verkar vara ihärdiga. Skönt att slippa hoppstjärtarna.

144
82
javan:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Gråsuggor kräver också fukt för att överleva, de kan inte hushålla med vatten öht.

5554
4230
Tropfrog:
javan skrev:

Gråsuggor kräver också fukt för att överleva, de kan inte hushålla med vatten öht.

Helt korrekt. De andas ju med hjälar så fukt behöver de. Men de klarar förvånansvärt låg fuktighet. Det finns gråsuggor naturligt i många områden som går att beteckna som "semi arid". Några fåtal sorter återfinns i också i rena ökenområden. Något som hoppstjärtar definitivt inte gör.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild