Behöver hjälp av erfaren ormägare i Göteborgstrakten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
9
Filipgson:

Jag har testat att att cutta i huvudet på musen men tyckte inte att hon reagera mer eller mindre. 
Försökt hitta någon på nätet som säljer nataler men jag kunde inte hitta någon..

2966
1648
Hoggaforfan:
Filipgson skrev:
Jag har testat att att cutta i huvudet på musen men tyckte inte att hon reagera mer eller mindre. 
Försökt hitta någon på nätet som säljer nataler men jag kunde inte hitta någon..

Bara vänta och  testa igen om ett tag. Ingen katastrof ännu.

8
9
Filipgson:
Hon har fortfarande inte ätit och nu har det gått 7 månader så har lite smått panik i hur jag ska göra, kan se en tydlig rygg på henne vilket från vad jag läst inte är bra och att hon är avmagrad. 
Frågan är vad nästa steg är, vissa forum säger assist mata. Andra säger åk in med henne till veterinär men då hävdar vissa att folk att veterinärer är dåliga på ormar. 
Hon är försäkrad upp till 20 000. 
Alla tips/hjälp välkommen.

5390
4128
Tropfrog:
Du skall absolut ta kontakt med veterinär. Du har turen att bo i Göteborg. Åk till blå stjärnan, där finns veterinärer som är duktiga på Ormar.  Men ring innan, det är ju trots allt semester tider, kanske de med rätt kompetens är lediga. Jag har själv jobbat med Bo Runsten, duktig och erfaren på reptiler och fåglar. Han var ansvarig veterinär för universeums reptiler. Men det finns fler där som är duktiga.

Mvh
Magnus 

412
419
Hadara:
Jesper Arnö på blå stjärnan är jätteduktig på reptiler! Lycka till. Hoppas det går bra. 

5
1
Malou:
Vi hade en ung kungspyton som vägrade äta. Vi fick tvångsmatar. Höll i huvudet och lirka upp munnen med museums huvud och tryckte in en bit. Tillslut så började hon svälja själv.  Lycka till med din

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

I dom allra flesta fall när ormar strular med maten är det miljön/boendet det är fel på. Läste att du inte håller på med ormen och det är ju jättebra! Är det stökigt, mycket rörelse i rummet den står i?

Det kan ju faktiskt vara som hadara skriver också, att den såldes trots att den aldrig kommit igång med maten. Sånt händer relativt ofta tyvärr! Personligen är jag emot tvångsmatning, speciellt på juveniler. Jag tar bort dom ungarna som inte äter själv, alla i en kull ska ju inte överleva :)

MEN om du nu ändå väljer att tvångsmata (vilket jag starkt avråder ifrån) så se till att det är någon erfaren person som gör det eller åtminstonde är med. Annars finns risk att man skadar ormen eller förvärrar stressen i djuret.

Jag tvångsmatade en del ungar förr i tiden men tyckte aldrig dom djuren blev lika starka som syskonen. Har mest dåliga erfarenheter av tvångsmatning av orm faktiskt :P

Jag skulle väntat ut den.. ja ännu längre tid :) även om ett halvår låter som extremt lång tid så klarar många ormar betydligt längre perioder utan mat än så! Dom är utvecklade på det viset :) Och framförallt kungspytons är ju kända matstrulare, så jag hade bara väntat ut den & låtit den vara ifred och i lugn så mycket det bara går, ett rum där ingen rör sig förslagsvis. Bara den har vatten så kommer den inte dö.. Ryggraden ska synas litegrann på ormar, dom bör absolut inte vara runda som många i fångenskap är. Nu kan jag såklart inte svara på hur smal eller tunn din orm är, men på bilden såg den inte farligt tunn ut. Kan du uppdatera med nya bilder på ormen?

Lycka till.

8
9
Filipgson:
Löste sig tack för all hjälp:) 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Filipgson skrev:
Löste sig tack för all hjälp:) 

Utveckla gärna ditt svar. :) 

Började ormen äta av sej självt till slut? 

8
9
Filipgson:

Va hos vetrinärern, assistmatade henne med hjälp av vetrinär, sondade även vatten och hon fick bvitamin som skulle trigga aptiten. 

La henne i en mindre låda i den stora lådan med musen över natten och sen va den borta.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild