Hej!
Funderingarna och planerna kring flera djur fortsätter :-) De arter som jag funderar på i nuläget är Leopardgecko och Crested Gecko/"Ögonfransgecko".
Jag har lite "teknik" och produktfrågor som ni väldigt gärna får hjälpa mig med om ni kan :-) Börjar med att be om ursäkt för de extremt konstiga frågorna (inte så bra på teknik…) haha.
Termostater: 1) Vilka är bra (märken osv. - länka gärna)?
2) Pulserande/dimmade/av och på - vilken typ är det bästa valet för en värmematta?
3) Skiljer sig detta "bästa val" om man ska ha en värmematta under terrariet eller t.ex. på sidan (gäller Exo Terra terrarier)?
4) Ska man välja olika beroende på om det gäller "ökenklimat" (Leopardgecko) eller "regnskogsklimat"?
5) Påverkas valet av termostat (modell m.m.) av vilken värmematta (märke, watt, storlek osv.) man använder sig av?
6) Fungerar någon av de nedanstående t.ex./någon som är att föredra?
7) Stor skillnad mellan de dyrare och de med mer överkomliga priser?
8) Tips på termostater som jag inte fått med här?
www.sneckenstrom.se/undervarme-varmekabel/roott-termostat-for-varmemattor.html www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/klimatkontroll-terrarium/zoo-med-hygrotherm.html www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/varme/termostat-onoff-for-varmematta-max100w www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/varme/termostat-dimbar-for-varmelampavarmematta www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/varme/termostat-pulserande-for-varmemattakeramiklampor www.herperschoise.se/product.html/termostat?category_id=76 www.zooariet.se/shop/product/reptiles-planet-thermostat-easy-control?tm=&sm=reptil/varme-luftfuktighet/termostaterklimatstyrning www.zooariet.se/shop/product/reptiles-planet-repti-control-pro?tm=&sm=reptil/varme-luftfuktighet/termostaterklimatstyrning www.zooariet.se/shop/product/trixie-digital-termostat-2-funktioner?tm=&sm=reptil/varme-luftfuktighet/termostaterklimatstyrning Värmemattor: 9) Vilken storlek (cm, watt osv.) ska man ha till en Leopardgecko (Exo Terra; Large low - 90x45x30 cm)? Vill ju inte att det blir för varmt/kallt eller inte täcker tillräckligt stor del av ytan.
10) Vilken storlek (cm, watt osv.) behövs till en "ögonfrans" (om man ens använder sig av värmemattor i så höga terrarium)? Kommer (om det blir en "ögonfrans") antingen använda mig av ett Exo Terra - Small Tall - 45x45x60 cm eller kanske ännu hellre ett Small X-Tall - 45x45x90 cm.
11) Spelar klimatet som den ska värma upp någon roll vid valet av värmematta dvs. ska man välja olika (modell, märke osv.) beroende på om det är till en Leopargecko (torrt/"öken") eller en "ögonfrans" (fuktigt/"regnskog")?
12) Tips på bra värmemattor (länka gärna)?
Termometrar: 13) Digital är ju antagligen att föredra (tycker att det bara strulat med de analoga jag har i alla fall, ramlar ner, får vatten i sig, svåra att läsa av ordentligt osv.) ...men vilka är bra och tillförlitliga? Tips mottages med tacksamhet (gärna med länkar/bilder så det är lättare att hänga med i vad ni pratar om, haha). Nu menar jag termometrar som kan vara "inkopplade" i terrariet hela tiden, så det är lätt att snabbt läsa av temperaturen/kontrollera miljön hos djuren.
14) Någon av nedanstående "vanliga termometrar" som är bra?
www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/digital-termometer-zoomed www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/digital-termometer-komodo www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/termometer-digital-advanced www.zoo.se/produkter/reptil-butik-online/varme-for-reptiler-amfibier/termometer-analog-digital-for-terrarium/digital-exoterra-termometer.html www.zooariet.se/shop/product/trixie-digital-termometer-hygrometer?tm=&sm=reptil/varme-luftfuktighet/termometrar-hygrometrar 15)
IR termometer - för extrakoller m.m. Bra och tillförlitliga för en inte allt för hög kostnad - finns det? Tips på bra IR termometrar (som vanligt så får ni gärna länka)?
Hygrometer: 16) Digital är ju antagligen att föredra (har i alla fall bara haft strul, se ovan vid termometrar, med de analoga jag har) ... men vilka är bra och tillförlitliga? Tips mottages med tacksamhet (gärna med länkar/bilder så det är lättare att hänga med i vad ni pratar om, haha).
17) Någon av nedanstående hygrometrar som är bra?
www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/hygrometer-digital-advanced-8758 www.zoo.se/exo-terra-hygrometer-digital.html 18) Enskilda mätare för temperatur och luftfuktighet eller
kombinerad termometer/hygrometer? 19) Någon av dessa (kombinerade termometrar/hygrometrar) som är bra?
www.hydrogarden.se/ventilationklimat/klimat/agrolab-temperaturhygrometer.html www.sneckenstrom.se/matinstrument-teknik/hygrometer-termometer-klocka.html www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/termometerhygrometer-combi-digital www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/termometerhygrometer-digital-advanced-8759 www.zoo.se/produkter/reptil-butik-online/varme-for-reptiler-amfibier/termometer-analog-digital-for-terrarium/exo-terra-thermo-hygrometer-digital-termometer-svart.html www.herperschoise.se/product.html/dragon-combometer?category_id=42Tack på förhand!
Mvh/Animallover_1984