Pabo skrev:
Åkte in till granngården och köpte lite olika substrat, tog en liten smartstore låda och provblandade ihop lite. Kan inte vara så svårt att få till den "perfekta" blandningen!
Tog 2 delar pimpsten, 2 delar lera, 6 delar sand, 6 delar torv och 3 delar såjord. Kändes luftig när jag rört ihop den och betedde sig som BD:s substrat när han tömmer vatten över den i filmerna. Blir liggandes pölar som sen sjunker ner i substratet efter en stund. Blir fort torr på ytan men gräver man i den så är det fuktigt längre ner. Håller bra att gräva i utan att ramla ihop.
Dock så skulle jag ändra receptet och tagit grövre sand, använde blästersand från jula för det var vad jag hade hemma. Väldigt fin sand och tror man får bättre resultat med lite grövre sand. Även använda grövre torv, typ solmull. Min torv är väldigt fin.
Hade ingen spagnum mossa hemma heller.
Men lyckas du rickard att få hem ett jord prov från biodude är jag fortfarande intresserad av vad du kommer fram till bekräftande blandningen!
Köpte hem en påse perlite och det ser ju ut som om BD använder det men det ser ju fördjävligt ut med vita klumpar i jorden så den struntade jag i. Pimpsten ser mycket trevligare ut och har ju liknande egenskaper!
HEJ!
KUL! Roligt att fler går igång på det här Pablo! Du använde inte deras jordkompis med kol? Kol verkar vara en del man behöver ha med.
Jag har haft kontakt med dem ett antal tillfällen, BD alltså. Först är de vaga i sina svar men när jag kan leverera efter deras krav (en adress i USA) så får jag svaret: "vi skickar inga prov på våra produkter". Om jag får chansen och åker över, kommer jag köpa en liten påse av varje och skicka i paket hem till mig själv. Men vi får se.
Det var intressant att läsa om din blanding. De flesta amerikanare som skriver om sandblandningar använder sandlådesand, som ju är lite grövre.
Vad har du för djur som du vill "utsätta" för detta substrat?