Nya terrarieprojekt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
Tjenare

Har byggt egna Terrarier innan, mest i Plywood.

Det som jag funderar på just nu är vilken sorts trä folk använder mest? Min tanke är att bygga med reglar då Terrarierna antagligen kommer ha måtten 200x90x60(70) (bredd x höjd x djup)

Alla sorters Kritik/förslag/bilder är välkomna. I terrarierna ska de bo Skäggagamer och Dabbagamer av olika arter. Kanske lite andra arter i framtiden men de är långt fram.

Tjenix //Poffen

2966
1648
Hoggaforfan:
OSB eller formplyfa är det vanligaste

196
268
NickeJ89:
Poffen skrev:
Tjenare

Har byggt egna Terrarier innan, mest i Plywood.

Det som jag funderar på just nu är vilken sorts trä folk använder mest? Min tanke är att bygga med reglar då Terrarierna antagligen kommer ha måtten 200x90x60(70) (bredd x höjd x djup)

Alla sorters Kritik/förslag/bilder är välkomna. I terrarierna ska de bo Skäggagamer och Dabbagamer av olika arter. Kanske lite andra arter i framtiden men de är långt fram.

Tjenix //Poffen

Skall själv bygga ett 180x60x60 till en Dabbagam och kommer köra på 12 mm MDF med 45x45 reglar

283
366
Cartaq:
Att avläsa på bilderna här på forumet så tycks osb och mdf vara klart vanligast, men även billigast. jag har själv byggt terrarier i formplyfa och skulle valt det alla dagar i veckan. gällande valet av reglar så är 45x45 grovt överdimensionerat till de flesta byggena här, jag byggde 1200x550x600 med klyvd teak i 20x20 som ramverk.  

kan ladda upp lite bilder i min profil under kvällen där jag har fotograderat steg för steg för den som är intresserad. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Cartaq skrev:
Att avläsa på bilderna här på forumet så tycks osb och mdf vara klart vanligast, men även billigast. jag har själv byggt terrarier i formplyfa och skulle valt det alla dagar i veckan. gällande valet av reglar så är 45x45 grovt överdimensionerat till de flesta byggena här, jag byggde 1200x550x600 med klyvd teak i 20x20 som ramverk.  

kan ladda upp lite bilder i min profil under kvällen där jag har fotograderat steg för steg för den som är intresserad. 

MDF är inte särskilt vanligt då det suger åt sig som en svamp om ytbehandlingen missat något ställe. En del byggen finns dock

283
366
Cartaq:
Hoggaforfan skrev:

MDF är inte särskilt vanligt då det suger åt sig som en svamp om ytbehandlingen missat något ställe. En del byggen finns dock

Lackar man mdf:en på rätt sätt och i flera lager som skall göras med allt trä så ser jag inte detta som något problem. men visst, i blöta terrarier är det inget material att rekommendera. 

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
NickeJ89 skrev:

Skall själv bygga ett 180x60x60 till en Dabbagam och kommer köra på 12 mm MDF med 45x45 reglar

Ahaa, jo jag använde 45x45 i mitt senaste bygge. Men eftersom jag har dom stående på varandra kommer jag behöva 45x70 för att dom inte ska böja sig eller ändra form, de är de problemet jag bråkar lite med just nu hur jag ska lösa de, fick sätta in en 45x45 regel framtill vid dörrarna så att dom inte kläms fast eller går sönder, så försöker komma på hur jag ska göra där just nu.

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
Vilket Material är de minst chans att de "böjer" sig? Grövre antar jag funkar men vill inte använda för grovt för då blir de tyngre istället? ska se om jag kan få upp en ritning på ett ungefär hur jag tänkt mig

196
268
NickeJ89:
Poffen skrev:

Ahaa, jo jag använde 45x45 i mitt senaste bygge. Men eftersom jag har dom stående på varandra kommer jag behöva 45x70 för att dom inte ska böja sig eller ändra form, de är de problemet jag bråkar lite med just nu hur jag ska lösa de, fick sätta in en 45x45 regel framtill vid dörrarna så att dom inte kläms fast eller går sönder, så försöker komma på hur jag ska göra där just nu.

Tog för övrigt min inspiration av kekke här på TD, här är hans byggtråd;
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6484

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
Såhär ser min blivande terrariehörna ut formmässigt. Det kommer att vara 4 terrarier, staplade 2 på långsidan och 2 på kortsidan. Dom gröna pilarna indikerar dörrarna och dom Orangea är där jag funderat på att sätta Ventilationen, behöver hjälp med hur/vart jag bör sätta Ventilationerna. Alla förslag och all hjälp om de är hjärtligt välkomna. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild