Gällande tillståndskrav

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

161
107
Alex_ask:
Thaisthetic skrev:

Tror knappast det. De anledningarna jag har sett är för att grannarna kan vara rädda för djuret. Men i så fall tycker jag de borde avverka sina katter eftersom att jag är rädd för dem. 
För övrigt så i min kommun i alla fall går orm in i samma kategori som nötkreatur, häst, get, får eller svin, samt pälsdjur, som inte är sällskapsdjur, eller fjäderfä. Så de vill att man ska redovisa hur man ska hantera gödsel, foderhantering och skyddsåtgärder för att motverka olägenheter. 

Jag kollade även lite extra på ansökningsblanketten och det står reptil, inte orm. Så tekniskt sätt skulle man egentligen också behöva skicka in en sån här för ödlor också. Skumt upplägg tycker jag. Kanske bara är så att min kommun inte är stor nog att vara speciellt uppdaterad på den fronten. Någon skulle behöva ruska till dem lite tror jag.

Ja så egentligen finns ingen som helst anledning till att söka tillstånd bara totalt löjligt,  bara för att någon kan vara rädd för nåt ska man inte behöva söka tillstånd dumaste jag har hört på länge
.

53
19
Thaisthetic:
Alex_ask skrev:

Ja så egentligen finns ingen som helst anledning till att söka tillstånd bara totalt löjligt,  bara för att någon kan vara rädd för nåt ska man inte behöva söka tillstånd dumaste jag har hört på länge
.

Haha ja, det är rätt konstigt. Förstår inte varför de inte bara tar bort det helt och hållet. Antingen det eller att man måste söka tillstånd för alla husdjur. För det är alldeles ologiskt att göra på annat vis.

161
107
Alex_ask:
Thaisthetic skrev:

Haha ja, det är rätt konstigt. Förstår inte varför de inte bara tar bort det helt och hållet. Antingen det eller att man måste söka tillstånd för alla husdjur. För det är alldeles ologiskt att göra på annat vis.

Jag håller med eller åtminstone ha tillstånd på djur som kan utsätta andra människor för fara tex giftorm lr större djur nätpyton osv sånt som inte alla borde hålls på med och speciellt hundar över en viss vikt.

2966
1648
Hoggaforfan:
Barn borde kräva tillstånd... ;-)

53
19
Thaisthetic:
Hoggaforfan skrev:
Barn borde kräva tillstånd... ;-)

Haha oja, det borde de verkligen.

109
25
Dark_Shadow:
Borde ta och skriva en insändare i norran och fråga kommunen(man får aldrig svar från dem annars) om varför de har tillståndet xD
Nej vet ni vad- jag ska göra det, se va de säger

109
25
Dark_Shadow:
Lancehead skrev:
Kommunen har enbart rätt att kräva tillstånd inom detaljplan. Bor ni utanför är det fritt fram att hålla orm utan tillstånd.

Var detaljplanerat område jag menade

53
19
Thaisthetic:
Helt ärligt, med så många som äger ormar utan tillstånd och så lite information om vad som skulle hända ifall kommunen fick reda på att man hade en orm utan tillsånd. Borde ingen kommun bry sig särskilt mycket från första början. 

53
19
Thaisthetic:
För övrigt så hittade jag kommunens plankarta på hemsidan och jag bor utanför alla planlagda områden i mitt samhälle.
Men jag skulle vilja ha klartecken på ifall det verkligen är så att de inte kan kräva något om man bor utanför ett detaljplanerat område? Enligt mailet jag fick från kommunen så vill de att man ska ha tillstånd i tätbebyggda samt detaljplanerade områden.

117
99
Lancehead:
Kommuner har rätt att kräva tillstånd för vissa djur enligt Miljöbalken. Syftet med tillståndet är att hindra att olägenhet för människors hälsa uppkommer. Utanför detaljplanlagt område blir ett tillstånd helt meningslöst.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild