En fråga.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

306
101
thatreptileguy:
Hej, pga av brist på iq så fick denna tråd det namnet som det fick men jag har en fråga. Min boa har legat på samma ställe ett tag nu utan att flytta på sig (i fuktlådan). Idag var jag och fukta i lådan då det började bli tort och när jag öppna så kröp hon längre bak och rörde på sig osv. Men hon har inte lämnat fuktlådan på ett tag. Vad beror detta på? Ska jag göra nåt eller spelar det ingen roll?

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
thatreptileguy skrev:
Hej, pga av brist på iq så fick denna tråd det namnet som det fick men jag har en fråga. Min boa har legat på samma ställe ett tag nu utan att flytta på sig (i fuktlådan). Idag var jag och fukta i lådan då det började bli tort och när jag öppna så kröp hon längre bak och rörde på sig osv. Men hon har inte lämnat fuktlådan på ett tag. Vad beror detta på? Ska jag göra nåt eller spelar det ingen roll?

Jag är ingen expert på ormar men om hon är i fuktlådan är nog den rimligaste förklaringen jag kan komma på att det är för torrt?

306
101
thatreptileguy:

EmanuelKarl skrev:

Jag är ingen expert på ormar men om hon är i fuktlådan är nog den rimligaste förklaringen jag kan komma på att det är för torrt?

Är inte så torrt dock. Var det jag också tänkte på först men bottenmaterialet är lite fuktigt i hela terrariet, särkilt på den halvan med dammen på.

306
101
thatreptileguy:
Kan det vara ömsning på g? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:

Tror det är så enkelt som att ormen helt enkelt trivs i fuktlådan :) Om temperatur & luftfuktighet är bra i övriga terrariet vill säga?

"Legat på samma ställe ett tag nu" - Hur länge är ett tag? Dagar, veckor eller många månader? Jag har ormar som gärna ligger på många månader på samma plats utan större rörelse, det är lite så kramormar funkar ;)

Kan såklart bero på hur många orsaker som helst att den ligger i fuktlådan, finns det många gömställen i terrariet? På olika nivåer och på olika temperaturzoner?

Men spontant skulle jag säga att det inte är någon fara eller något att oroa sig för. Jag tycker bara det är bra och roligt när mina ormar använder fuktlådorna, då har man ju lyckats skapa ett bra ställe :)

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:

Tror det är så enkelt som att ormen helt enkelt trivs i fuktlådan :) Om temperatur & luftfuktighet är bra i övriga terrariet vill säga?

"Legat på samma ställe ett tag nu" - Hur länge är ett tag? Dagar, veckor eller många månader? Jag har ormar som gärna ligger på många månader på samma plats utan större rörelse, det är lite så kramormar funkar ;)

Kan såklart bero på hur många orsaker som helst att den ligger i fuktlådan, finns det många gömställen i terrariet? På olika nivåer och på olika temperaturzoner?

Men spontant skulle jag säga att det inte är någon fara eller något att oroa sig för. Jag tycker bara det är bra och roligt när mina ormar använder fuktlådorna, då har man ju lyckats skapa ett bra ställe :)

Hon har väl legat där nån vecka nu. Allt annat i terrariet är bra, temp, fukt osv. Tack för bra svar :) Blir så orolig för minsta lilla bara när det gäller djuren så ställer hellre en "dum" fråga istället för att gå vidare utan kunskap. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:

Hon har väl legat där nån vecka nu. Allt annat i terrariet är bra, temp, fukt osv. Tack för bra svar :) Blir så orolig för minsta lilla bara när det gäller djuren så ställer hellre en "dum" fråga istället för att gå vidare utan kunskap. 

Jo jag vet hur det är i början :) Klart man måste få fråga! Jag har varit likadan! Men frågar man ingenting får man ingenting veta..

Någon vecka är ingen fara :) Jag har också kramormar som spenderar många veckor och ibland månader i badbaljan eller fuktlådan. Du kan ju hålla koll på buken (undersidan av ormen) så den inte ändrar färg. Ligger dom fuktigt väldigt mycket kan dom få röta men ingenting jag misstänker med din orm :) Bara ett tips.

18
1
Riperinos:
Har du en vattenskål i terrariet?

306
101
thatreptileguy:
Riperinos skrev:
Har du en vattenskål i terrariet?

Ingen direkt skål men hon har tillgång till vatten. Har en liten damm.

2
0
nicolej:
Hej 
Jag har köp min första orm som är en majsorm och jag har haft henne i 3 månader och hon har ätit normalt, men nu har hon inte ätit på två väckor och jag är lite orolig att något ar fel.

Har någon något tips vad jag kan göra?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild