Vilken orm borde jag ha?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
7
flisplutt:
Charlie69 skrev:
Kolla på trynsnok (Heterodon nasicus) och afrikansk hussnok (Lamprophis capensis) 

knotan skrev:
Hej!

Som föreslagits ovan så kan Afrikansk hussnok, Lamprophis capensis eller Lamprophis fulignosus, vara ett alternativ. Om du vill ha ett litet exemplar ska du välja en hane. Hanarna blir oftast inte mer än de 75 centimeter du satt som en gräns (oftast är de mindre än så). Hussnokar är billiga ormar (du kan kanske hitta en unge för 200 - 400 kr). 
Ett annat förslag är Kenyansk sandboa, Gongylophis colubrinus eller Rough scaled sandboa, Gongylophis conicus, de är också små och ganska billiga (så länge du inte ska ha någon speciell morf). 

Tack för hjälpen!
Ska kolla upp dom!
Mvh Felice

378
479
Svedjemo:
Jag tycker att du ska kika lite på Strumpebandssnok också. Det är en liten dagaktiv orm som du kan köpa från ca 300kr. Det finns ett skötselråd här: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=t_sirtalis

196
268
NickeJ89:
knotan skrev:
Hej!

Som föreslagits ovan så kan Afrikansk hussnok, Lamprophis capensis eller Lamprophis fulignosus, vara ett alternativ. Om du vill ha ett litet exemplar ska du välja en hane. Hanarna blir oftast inte mer än de 75 centimeter du satt som en gräns (oftast är de mindre än så). Hussnokar är billiga ormar (du kan kanske hitta en unge för 200 - 400 kr). 
Ett annat förslag är Kenyansk sandboa, Gongylophis colubrinus eller Rough scaled sandboa, Gongylophis conicus, de är också små och ganska billiga (så länge du inte ska ha någon speciell morf). 

Kenyansk sandboa heter väl Eryx colubrinus?

27
7
flisplutt:
Svedjemo skrev:
Jag tycker att du ska kika lite på Strumpebandssnok också. Det är en liten dagaktiv orm som du kan köpa från ca 300kr. Det finns ett skötselråd här: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=t_sirtalis

har redan kollat upp dom, men tack ändå

97
93
knotan:
NickeJ89 skrev:

Kenyansk sandboa heter väl Eryx colubrinus?

De har bytt namn från Eryx till Gongylophis. Nu är det ju möjligt att de har bytt tillbaka och jag har missat det :).
Har för mig att arterna från europa och mellanöstern fortfarande tillhör släktet Eryx.

210
273
Lordguras:
Titta noga på thailändsk bambusnok (Oreocryptophis porphyraceus coxi) Snygg och trevlig orm och inte jättesvårskött. Tror du får betala iaf 1000 kr för en. Lite mindre om har tur. Mvh d
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild