Hoggaforfan skrev:
Kan du göra en ritning, jag är lite osäker på hur du menar.
Varför öken i regnskogen?
Antingen är det formplywood (formplyfa) eller OSB som de flesta bygger i. Formplywood är dyrare men tål fukt om man kommer ihåg att täta skruvhål och skarvar medans OSB behöver behandlas. Där bottenmaterialet är tycker jag man bör ha dammduk eller vattenbaserad epoxylack då kraven på materialen är betydligt större på den deln under markyta jämfört med över markyta
Reglar som du har inne i terrariumet behövs skyddas då de är helt oskyddad i normalskick, det finns impregnerat trä men det är giftigt så ska undvikas.
Alternativt är bygga utan reglar eller ha reglarna utanpå. Såvida du inte ska ha något ovanpå terrariumet så kan du bygga utan reglar.
Undvik lösningsmedel i tex färg, lack etc
Den kan dock inte vara där länge, storleken är endast godkänd upp till 30cm
Tack Hogga! Måste säga att det här hjälpte mig mycket i starten. Ritningen jag hade åkte rätt in i min skruvdragare... så jag måste göra en ny. Men jag har tagit bilder, har endast fått ihop ramen. Jag gjorde ju en jävla massa fel i början med mått och så, men så är det när man ger sig in in ett område man aldrig varit i innan.
Ja jag vet öken i regnskogen liksom? Haha
Jag tänker bara 3 olika miljöer, svalt mörkt och blött längst ner med bara jord, grottor och vatten. Våning 2 mer regnskog och våning 3 torr miljö med enbart sand/sten.
Var på Beijer tidigare idag och beställde formplyfa. Beställde golv och tak i 2st 60x60 skivor. 2st sidor 60x167,6 och 1 baksida 48,6x167,6. Detta kommer sitta på insidan av reglarna därav måtten är som de är.
Nu funderar jag en hel del på bottendelen, jag vill ju säkra hela underdelen ifall någon vattenbalja välter i terrariet.