Olagligt att inte ha bottensubstrat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
14
nyptil:

Jag fick höra att avsaknad av bottensubstrat skulle vara olagligt, med hänviselse till texten nedan. Jag tolkar inte texten som om att ett bottensubstrat är ett tvång, utan mer att om man ska använda sig av bottensubstrat så ska man följa dessa regler. Anledningen till varför jag undrar är att jag har ett träterra med jord och sand som bottensubstrat som är till en framtida dvärgskäggis. Jag har ett väldigt luftfuktighetsproblem som överstiger skäggisars fuktighetsbehov med minst 20% och bottensubstratet är högst troligt boven. så jag vet ej vad jag ska göra. Jag har provat att ventilera, torrboll mm.

" Bottenmaterial

6 § Terrariets botten ska vara täckt med ett bottenmaterial som är anpassat efter orm-
eller ödleartens behov. Ormar och ödlor, av arter som är utpräglat grävande, ska ha
ett löst, grävbart bottenmaterial av torv, täckbark, jord, sand eller dylikt. Ormar och
ödlor av arter som i naturen lever i sand ska ha sand som bottenmaterial.
Bottenmaterialets innehåll av fukt ska vara anpassat efter orm- eller ödleartens
behov." 

205
203
Micke_E:
Det står att botten SKA vara täckt av ett bottenmaterial och att det till form och typ SKA vara anpassat efter artens naturliga förutsättningar och behov. 

Och SKA är till skillnad mot BÖR inte valbart i lagtext.

(stora bokstäver för att lyfta fram ordet i texten)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Så länge du låter substratet torka ut så bör luftfuktigheten sjunka. Ventilera ordentligt så går det fortare.

143
154
TerraBygg:
Hur är ventilationen i terrariet placerad? Om det är i trä borde det väl gå att ändra så det blir bättre ventilation?

Medlem i GHF
175
371
Fredriko:
Det är också relevant att läsa de allmänna råden som kommer strax efter ovan citerade text:

Allmänna råd till 9 kap. 6 § Marklevande orm- och ödlearter bör alltid ha tillgång till torra ställen i bottenmaterialet. För bedömning av om olika ormarter bör ha sand som bottenmaterial, se bilaga 2:1, kolumn B. För bedömning av om olika ödlearter bör ha sand som bottenmaterial, se bilaga 2:2, kolumn B. 

Tittar man sen i Bilaga 2:2 står det att skäggagamen bör ha sand som bottenmaterial. Det står t.o.m. rekommenderad extra tillgång på sand

För att försöka komma med relevant in-put i din fråga så vill jag nämna att länsstyrelsens kontrollanter ofta använder detta som måttstock på hur det bör vara i ett terrarium. Jag tvivlar dock på att de skulle vara alltför hårda om du har annat bottensubstrat än sand, ex. jord, sanduppblandad jord, torv, eller dylikt.  Bara det är löst och grävbart bottenmaterial. Men det kan nog ingen här säga säkert. 

Nån form av substrat tror jag de kommer vilja att du har. Men den enda som kan säga säkert är din lokala djurskyddsinspektör på länsstyrelsen. 

Om luftfuktigheten är på ca 60–70% (ca 20% för mycket för en skäggagam) utan att du tillför fukt i terrariet så borde problemet sitta i rummet terrariet står i? Eller ännu troligare fuktmätaren? Har du testat att mäta med en annan mätare?

Mät också i rummet. Är det ca 40 % i rummet (vilket det oftast är) och du har ett torrt bottensubstrat och bra ventilation så bör luftfuktigheten inte överstiga det i terraiet. Gör det så är det något som är konstigt.  

16
14
nyptil:

Terrabygg:  ventilationen ser ut så här.  Jag funderar att ta bort gallren som nästa steg för att släppa igenom mer luft

Fredriko: flera olika hygrometrar är testade och alla visar någorlunda samma värde. Det skiljer sig ett par procent men inte mer än 5-6 % som mest

Medlem i GHF
175
371
Fredriko:
OK.

Då mäter hygrometern rätt. 

Om fuktigheten inte är för hög i rummet vet jag inte vad som är fel.

Är det ett träterrarium? Är det begagnat? Kan det vara så att fukten sitter i väggarna på terrariet? Med det menar jag att det blivit fuktskadat hos en tidigare ägare och har fukt lagrat i trät som släpps ut kontinuerligt och därmed höjer luftfuktigheten? 

Bara en teori. Jag vet inte.

MVH

1275
1725
Falk:

Låt det torka ut bara först och främst =)

Är det exoterra analoga hygromterar du använder?

16
14
nyptil:

Fredriko skrev:
OK.

Då mäter hygrometern rätt. 

Om fuktigheten inte är för hög i rummet vet jag inte vad som är fel.

Är det ett träterrarium? Är det begagnat? Kan det vara så att fukten sitter i väggarna på terrariet? Med det menar jag att det blivit fuktskadat hos en tidigare ägare och har fukt lagrat i trät som släpps ut kontinuerligt och därmed höjer luftfuktigheten? 

Bara en teori. Jag vet inte.

MVH

Nope, nytt

16
14
nyptil:
Falk skrev:
Låt det torka ut bara först och främst =)

Är det exoterra analoga hygromterar du använder?

Nej, 2 av denna www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/termometrar-vaderstationer/hygrometrar/kompakt-digital-hygrometer-p48599

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild