Boidae - skadligt med flera byten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:
Daniel1
Nej det är vetenskapliga forskningrön jag pratar om, inget man måste tolka.

MartinJ
Jo jag förstod det, därför sa jag att jag nog aldrig uttryckt att det skulle vara farligt, bara att boider är bättre lämpade för ett byte i taget genom att deras metaboliska system är utvecklat för det i första hand. Det är slutsatserna som dras i de artiklar jag åsyftar, men som jag nu tyvärr inte har kvar.

Medlem i SHF
15
65
IndianaJone:
Intressant tråd. Jag tänker också att aktiva jägare kan ta flera byten, och bakhållsjägare helst ska ha ett byte. Men precis som ni säger har jag aldrig läst en studie på detta och denna tråd har fått mig att bli öppen för nya tankebanor!
Att citera Bryan på Snakebites känns lite klent enligt mig. Hur många gånger matar man en vuxen majsorm på 1 månad ens? Max 2 gånger om man inte vill övermata, vilket Bryan i och för sig gör. Det blir inte så mycket resultat på den tiden enligt mig :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

IndianaJone skrev:
Intressant tråd. Jag tänker också att aktiva jägare kan ta flera byten, och bakhållsjägare helst ska ha ett byte. Men precis som ni säger har jag aldrig läst en studie på detta och denna tråd har fått mig att bli öppen för nya tankebanor!
Att citera Bryan på Snakebites känns lite klent enligt mig. Hur många gånger matar man en vuxen majsorm på 1 månad ens? Max 2 gånger om man inte vill övermata, vilket Bryan i och för sig gör. Det blir inte så mycket resultat på den tiden enligt mig :)

Jag håller med dig om att det är klent och du har bra poänger.
Jag försökte poängtera att det var "experiment" inom stora citationstecken. Jag vet att flera inte har så höga tankar om Bryan, jag själv kan varken säga bu eller bä då jag inte vet eller sett så mycket om honom alls då mitt huvudintresse ligger bland ödlor och amfibier. Men jag tog ändå med uttalandet så får man ta det för vad det är. 

Medlem i SHF
15
65
IndianaJone:
Det var absolut inget illa mot dig för att du citerade honom, utan var mer menat som illa om Brian :)

378
340
Silvetaz:
Daniel81 skrev:
Det är en annan diskussion. De flesta, inklusive mig själv, ger nog 1 byte så länge det är möjligt. Har man lite större djur som inte vill ha annat än möss så kan man ibland vara tvungen att ge flera...

Det är möjligt att det är skadligt att ge flera byten om man överdriver men det kan å andra sidan vara  skadligt att ge 1 för stort byte i förhållande till ormens storlek med... om ormen inte klarar att hantera det. Allt handlar om att göra saker med förnuft. 

Jag svårt att se att det skulle vara skadligt att ge en pyton på 1.5 m 3 st möss på 30 gr/st istället för 1 råtta på 90 gr/st.

Mvh
Daniel

Som du säger så är det ofta av nödvändighet man matar med flera små byten istället för ett stort.

Gällande om det är skadligt för ormen så tror jag personligen att nej, så länge man har rätt temperatur och vettig luftfuktighet samt tillgång till fräscht vatten ska det inte vara något problem för den att smälta maten, oavsett hur många bytesdjur.

Lite anekdotiskt så har jag två boa honor som är födda i april 2014 samt September 2014.

Den yngre är ett matvrak och äter för närvarande 250g råttor på löpande band medan den andra alltid varit kinkig och vill endast ha möss.

Det jag får göra då är att först mata med en mus och sen när hon håller på att svälja sticka in en råtta i munnen på henne, allt sy ihop dem.

Matvraket har dock i mina ögon en "sämre" fysik än den kinkiga, mindre huvud pga åldern men mer robust, den kinkiga ser helt enkelt mer homogen ut.

75
58
Mellowman:
Snubblade över den här artikeln som hör till ämnet lite.

illvet.se/djur/ormar/skanningar-avslojar-ormars-matsmaltning

5390
4128
Tropfrog:
Jag vet inte mycket om ormar men vill ändå lägga mig i.

Det som jag tycker saknas är ett kausalt samband. I denna diskussionen har det sagts att flera små byten kan vara farligt för ormen. Men ingen har presenterat på vilket sätt det kan vara farligt. Detta med undantag av någon som hänvisar till någon annan som säger att bytena kan ruttna. Om så är fallet så är det förstås ett kausalt samband. Sen har vi det där med logik. Det är logiskt sett föga troligt att tre 30 grams råttor skulle ruttna men inte en 90 grams. Ty det är biomassa som ruttnar och inte individer. Rent logiskt så skulle ett större byte ha något större risk att ruttna eftersom det tar längre tid för matsmältningen att nå in till mitten av bytet.

Att större byten är mer anpassade till ormens biologi är ett användbart argument för att mata så i fångenskap. Men det måste ändå påpekas att djur i det vilda troligtvis har en mycket större spridning på bytena storlek än fångenskapshållna djur. De vilda är ju oportunister som ligger och väntar på att byte skall dyka upp. Jag har svårt att se att en hungrig orm skulle låta en mus som springer framför munnen vara utan att hugga.

Att ormar som får större byten mer sällan växer bättre får väl anses bevisat. Dock innebär detta inte med någon som helst säkerhet att mindre byten skulle vara farligt, det är ett felslut. Vi vet ju inte ens på vilket sätt det kan vara farligt. Jag  tror mig veta med säkerhet att det kan vara riktigt farligt med för stora byten. Bytet kan fastna på vägen och kväva ormen.

Summa summarum, jag håller med trådskaparen om att tydliga bevis för påståendet saknas. Med tanke på hur länge man hållt ormar i fångenskap och hur mycket man vet om dessa relativt primitiva djur, så vill jag drista mig att sammanfatta det såhär: det är sannolikt inte farligt för ormar med för små byten så länge ormen får tillräckligt med energi. Rent akademiskt så håller det dock föga. Ty inom vetenskapen så går det inte att bevisa en negerande tes.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild