Boidae - skadligt med flera byten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

217
337
MartinJ:
Förord:
Innan trådens innehåll diskuteras vill jag fastställa några saker. Först och främst är jag långt ifrån expert vad gäller hållande av ormar. Faktum är att jag är rätt grön, då jag endast haft orm sedan 2011, och då endast två individer av samma art (Kalifornisk kungssnok). Jag är inte heller direkt expert vad gäller ormars matsmältningssystem. För det andra så vill jag med skapandet av denna tråd absolut inte peka finger åt något håll, eller mot någon person, som uttalade sig i tråden där ämnet uppkom. Slutligen vill jag uppmana alla att försöka vara lugna och samlade i sina inlägg. Man får absolut ha olika åsikter och tankar (det uppmuntras till och med!), men ha det utan att vara otrevlig eller gå till personangrepp. Så, med det ur världen:

Under utspårandet av en annan tråd här på forumet kom en intressant frågeställning fram. En frågeställning som jag personligen aldrig hört talas om, förmodligen eftersom jag är ny kring hållandet av ormar, och de faktum att jag aldrig hållit någon form av boid i fångenskap. Det gäller hurvida det är skadligt eller ej att mata boider med två eller fler små bytesdjur per matning, snarare än ett större sådant. Flera personer uttalade sig om att detta kan detta vara skadligt för ormen, och att man därför bör mata med ett bytesdjur per gång. Vad som gjorde mig både intresserad och konfunderad var avsaknade av källor, tillsammans med kommentarer som "vedertagen sanning" och en "det vet alla"-attityd. Personligen tycker jag att saker som är så pass vedertagna och sjävklara, borde vara väldigt lätta backa upp med diverse källor, men jag fick känslan av att så inte var fallet. Det visar sig inte vara helt lätt att hitta heller, i alla fall inte för mig, när jag suttit en kortare stund och letat.

I den föregående tråden presenterades denna artikel (www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1095643302001502) som en källa för att kan det vara skadligt att mata med flera små byten. Efter att själv ha läst artikeln kan jag däremot inte hitta något som backar upp detta. Artikeln visar tydligt på att det är mer energieffektivt att äta ett stort byte istället för flera små vid flera olika tillfällen. Artikeln jämför alltså inte ett matningstillfälle där man kollar "ett stort byte mot flera små byten", ej eller undersöks skadligheten, utan endast vad som är mest energieffektivt för ormen.
Det går även att hitta källor* som visar att (vissa) boider ibland äter flera djur samtidigt (där man alltså har sett två eller fler bytesdjur i magen samtidigt), även om det verkar vara betydligt mer ovanligt än att de äter ett åt gången. Det framgår inte heller hurvida båda djuren svalts väldigt tätt inpå varandra eller ej.

Så, min fråga är alltså:
Finns det tryckta källor som pekar på att det kan vara skadligt att mata boider, eller någon annan orm, med flera små byten, istället för ett stort? Finns det otryckta källor (till exempel erfarenhet) som tyder på det ena eller andra?

Slutligen vill jag återigen trycka på att jag varken tycker mig veta varken det ena eller andra. Jag tycker bara det vore intressant att veta vad som har undersökts kring detta (både vetenskapligt och ur hobby-synpukt), samtidigt som jag tycker det är viktigt att visa att det finns (eller inte finns) belägg för saker som ses som självklart inom olika hobbyverksamheter.

* - Nämda källor:
sydney.edu.au/science/biology/shine/publications/reprints_legal/72pythonfeedecology.pdf

www.ecoevo.com.br/publicacoes/pesquisadores/otavio_marques/2009_foodhabitscorallus_2009.pdf

Bakkegard, K.A., Timm, R.M. (2001):Boa constrictor. Diet. Herp. Rev. 32: 261-262 (enligt källan ovan. Har dock svårigheter att hitta i läsbart format)

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Bra tråd och intressant ämne och jag noterade precis som du att artikeln/länken i den förra tråden inte handlar om ämnet som diskuterades.
Får hoppas att denna tråden inte spårar ur bara

953
1840
peter54:
Då vill jag först säga, eftersom jag är en av de yttrare som åsyftas, att jag inte tror att jag någonsin uttryckt att det skulle vara farligt för en boid av något slag att äta fler byten, men att de snarare utvecklats till "ett i taget"-ätare genom sitt sätt att jaga, dvs vaktjakt snarare än aktivt jagande och att de därför är mer lämpade att äta ett större byte åt gången än flera mindre.

I vissa fall kan det ju vara helt nödvändigt att mata med mer än ett byte, exempelvis när man har en boa eller pyton som inte är särskilt benägen att äta. Då är det inte ovanligt att man bjuder på "smågodis" och knyter ihop det med ett rejält mål mat. Jag har själv vid flera tillfällen långt tillbaka i tiden gjort så. Vid ett tillfälle knöt jag ihop en mus med en 1 kg tung lake och gav till en 170 cm lång Boa constrictor som inte ätit på ett drygt halvår. Vid ett annat tillfälle knöt jag ihop en hamster med en hel fryst/tinad höna och gav till en Python molurus bivittatus som matvägrat länge.

De artiklar jag har läst om just denna frågeställning har varit publicerade i amerikanska herpetologiska tidskrifter och det kan kanske vara en orsak till varför de är så svåra att hitta igen. Den artikel jag länkade till i den andra tråden handlade inte direkt om detta, det vet jag, men jag tyckte att den i någon mån anknöt till ämnet. Jag tror att det bästa vore att först finna själva tidskrifterna och därefter söka i deras artikelregister.

För egen del minns jag inte namnet på de olika tidskrifterna eftersom det är förhållandevis länge sedan jag läste dem, 20 + år sedan, men det skulle förvåna mig mycket om det inte skulle gå att hitta dem. Jag tänker också att folk med större erfarenhet av just hållande av boa- och pytonormar än vad jag har som slutade hålla dem redan på 80-talet, kanske har lättare att minnas i vilka tidskrifter artiklarna publicerats än vad jag har. Jag kan försöka leta jag också, men utan att veta exakt var jag ska leta, är resultatet osäkert.

mvh/Peter Martinelle

953
1840
peter54:
När jag sökte på följande: "Scientifics concerning the Boidae digestive physiology", fick jag upp en del intressanta länkar, har inte hunnit läsa igenom allt, men kanske där finns något matnyttigt.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Jag sökte på det du föreslog Peter. Gick översiktligt igenom sökresultaten men hittade tyvärr inget.

En sak man ska ”passa sig för” är att dra egna slutsatser utifrån data som publiceras i studier och forskningsrapporter. För det tvivlar jag på att folk i allmänhet har kompetens att göra.

Finns det verkligen några studier som tar upp boa- och pytonormars oförmåga/nedsatta förmåga att smälta fler än 1 byte åt gången så borde de kommit fram nu kan jag tycka…. Eller åtminstone att någon kunnat rekommendera någon bok där detta tas upp.

Det finns många som matat boa/pyton med fler än ett byte och som aldrig stött på några problem. Detta betyder självklart inte att det är bra bara för det men innan motsatsen är ”bevisad” så kanske de ’fakta’ som säger att det är 1 byte per matning som gäller trotts allt handlar om egna tolkningar av data från forskning och som med tiden blivit tagna som sanningar?

Mvh

Daniel

459
138
Pakke:
Daniel81 skrev:
Jag sökte på det du föreslog Peter. Gick översiktligt igenom sökresultaten men hittade tyvärr inget.

En sak man ska ”passa sig för” är att dra egna slutsatser utifrån data som publiceras i studier och forskningsrapporter. För det tvivlar jag på att folk i allmänhet har kompetens att göra.

Finns det verkligen några studier som tar upp boa- och pytonormars oförmåga/nedsatta förmåga att smälta fler än 1 byte åt gången så borde de kommit fram nu kan jag tycka…. Eller åtminstone att någon kunnat rekommendera någon bok där detta tas upp.

Det finns många som matat boa/pyton med fler än ett byte och som aldrig stött på några problem. Detta betyder självklart inte att det är bra bara för det men innan motsatsen är ”bevisad” så kanske de ’fakta’ som säger att det är 1 byte per matning som gäller trotts allt handlar om egna tolkningar av data från forskning och som med tiden blivit tagna som sanningar?

Mvh

Daniel

Gillat.

Ja, men kanske är det inte för skadligt att en pyton som kan tar flera byten utan ta skada. har en vän som haft två pyton över 10 år och de har tagit flera små bytet mer än 400 ggr under deras livstid.. De är friska och välmående nuförtiden så det verkar inte farligt. Ärligt, tror jag att boa/pyton kan ta flera byten utan skadas. Även de vilda pyton/boa tar gärna flera små byten också.

Så tror jag inte det ska skadas om de tar fler byten.

217
337
MartinJ:
peter54 skrev:
Då vill jag först säga, eftersom jag är en av de yttrare som åsyftas, att jag inte tror att jag någonsin uttryckt att det skulle vara farligt för en boid av något slag att äta fler byten, men att de snarare utvecklats till "ett i taget"-ätare genom sitt sätt att jaga, dvs vaktjakt snarare än aktivt jagande och att de därför är mer lämpade att äta ett större byte åt gången än flera mindre.

Jag måste börja med att be så mycket om ursäkt. Jag inser nu att jag blandat ihop källan du presenterade med påståenden från en annan person, som faktiskt hävdade att matning av flera bytesdjur kan leda till att vissa av dessa "ligger och ruttnar", vilket sedan presenteras som dåligt för ormen. Återigen, jag ber om ursäkt för detta misstag, men det visar i alla fall att det finns en åsikt om att det kan vara skadligt/dåligt att mata med flera små byte, om än inte just från dig.
Jag vill passa på att säga att jag helt klart ser argumentet att de evolutionärt sett är mer anpassade för större, enskillda bytesdjur, något som man argumentera för att t.ex. artikeln du länkade backar upp.

peter54 skrev:
De artiklar jag har läst om just denna frågeställning har varit publicerade i amerikanska herpetologiska tidskrifter och det kan kanske vara en orsak till varför de är så svåra att hitta igen. Den artikel jag länkade till i den andra tråden handlade inte direkt om detta, det vet jag, men jag tyckte att den i någon mån anknöt till ämnet. Jag tror att det bästa vore att först finna själva tidskrifterna och därefter söka i deras artikelregister.

För egen del minns jag inte namnet på de olika tidskrifterna eftersom det är förhållandevis länge sedan jag läste dem, 20 + år sedan, men det skulle förvåna mig mycket om det inte skulle gå att hitta dem. Jag tänker också att folk med större erfarenhet av just hållande av boa- och pytonormar än vad jag har som slutade hålla dem redan på 80-talet, kanske har lättare att minnas i vilka tidskrifter artiklarna publicerats än vad jag har. Jag kan försöka leta jag också, men utan att veta exakt var jag ska leta, är resultatet osäkert.

Helt förståerligt att man inte minns exakt hur man hittar en artikel som skrevs för 20 år sedan! Som tur är bör även så pass gamla artiklar bör gå att finna utan större problem, åtminstonde ett Abstract, om man hittar rätt keywords, vilket definitivt är lättar sagt än gjort. Jag skall fortsätta leta, samtidigt som vi håller tummarna att mer nutida boahållare sitter inne på lite artiklar eller annan kunskap!

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Om det var så att byten ruttnar i ormens mage så borde reaktionen från ormen vara att antingen spy eller att dö. Ungefär som då ormar  utsätts för kalla temperaturer under längre perioder då de har mat i magen...

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Här har vi en artikel som kanske kan vara intressant. Jag har dock inte tillgång till den då den kostar pengar:
ajpregu.physiology.org/content/272/3/R902

Hittade även följande uttalande, men det är ju som nämns ett "experiment" inom stora citationstecken så kanske inte säger så mycket egentligen.
"If you're looking to put on size, then according to Brian at BHB (Snakebytes) he did an "experiment" where he fed corn snakes differnt meals for a month or so and weighed at the end.
Snake that ate the single larger meal considerably put on the most weight compared to multiple smaller meals among a couple of other options he had, which I can remember right now."

Det kanske är annan diskussion, men jag ställer mig frågande till varför man skulle vilja mata med flera byten, då de studier som länkats visat att boa- och pytonormar i stora drag enbart tar ett stort byte åt gången i naturen. Dessutom är det i flesta fall betydligt billigare med ett större foderdjur än flera små. 
Hursom så är det en övervägning man får göra, man kan ju inte avstå ifrån att mata sin orm. Så då blir ju frågan: Är det mer befogat att mata med stora byten, eller är det mer befogat att mata med små?
Ursäkta sidospåret.

Om någon har tillgång till den översta länken och har lust att läsa den så berätta gärna ifall det fanns något intressant i den.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Det är en annan diskussion. De flesta, inklusive mig själv, ger nog 1 byte så länge det är möjligt. Har man lite större djur som inte vill ha annat än möss så kan man ibland vara tvungen att ge flera...

Det är möjligt att det är skadligt att ge flera byten om man överdriver men det kan å andra sidan vara  skadligt att ge 1 för stort byte i förhållande till ormens storlek med... om ormen inte klarar att hantera det. Allt handlar om att göra saker med förnuft. 

Jag svårt att se att det skulle vara skadligt att ge en pyton på 1.5 m 3 st möss på 30 gr/st istället för 1 råtta på 90 gr/st.

Mvh
Daniel

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild