Förord:
Innan trådens innehåll diskuteras vill jag fastställa några saker. Först och främst är jag långt ifrån expert vad gäller hållande av ormar. Faktum är att jag är rätt grön, då jag endast haft orm sedan 2011, och då endast två individer av samma art (Kalifornisk kungssnok). Jag är inte heller direkt expert vad gäller ormars matsmältningssystem. För det andra så vill jag med skapandet av denna tråd absolut inte peka finger åt något håll, eller mot någon person, som uttalade sig i tråden där ämnet uppkom. Slutligen vill jag uppmana alla att försöka vara lugna och samlade i sina inlägg. Man får absolut ha olika åsikter och tankar (det uppmuntras till och med!), men ha det utan att vara otrevlig eller gå till personangrepp. Så, med det ur världen:
Under utspårandet av en annan tråd här på forumet kom en intressant frågeställning fram. En frågeställning som jag personligen aldrig hört talas om, förmodligen eftersom jag är ny kring hållandet av ormar, och de faktum att jag aldrig hållit någon form av boid i fångenskap. Det gäller hurvida det är skadligt eller ej att mata boider med två eller fler små bytesdjur per matning, snarare än ett större sådant. Flera personer uttalade sig om att detta kan detta vara skadligt för ormen, och att man därför bör mata med ett bytesdjur per gång. Vad som gjorde mig både intresserad och konfunderad var avsaknade av källor, tillsammans med kommentarer som "vedertagen sanning" och en "det vet alla"-attityd. Personligen tycker jag att saker som är så pass vedertagna och sjävklara, borde vara väldigt lätta backa upp med diverse källor, men jag fick känslan av att så inte var fallet. Det visar sig inte vara helt lätt att hitta heller, i alla fall inte för mig, när jag suttit en kortare stund och letat.
I den föregående tråden presenterades denna artikel (
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1095643302001502) som en källa för att kan det vara skadligt att mata med flera små byten. Efter att själv ha läst artikeln kan jag däremot inte hitta något som backar upp detta. Artikeln visar tydligt på att det är mer energieffektivt att äta ett stort byte istället för
flera små vid flera olika tillfällen. Artikeln jämför alltså inte ett matningstillfälle där man kollar "ett stort byte mot flera små byten", ej eller undersöks skadligheten, utan endast vad som är mest energieffektivt för ormen.
Det går även att hitta källor* som visar att (vissa) boider ibland äter flera djur samtidigt (där man alltså har sett två eller fler bytesdjur i magen samtidigt), även om det verkar vara betydligt mer ovanligt än att de äter ett åt gången. Det framgår inte heller hurvida båda djuren svalts väldigt tätt inpå varandra eller ej.
Så, min fråga är alltså:
Finns det tryckta källor som pekar på att det kan vara
skadligt att mata boider, eller någon annan orm, med flera små byten, istället för ett stort? Finns det otryckta källor (till exempel erfarenhet) som tyder på det ena eller andra?
Slutligen vill jag återigen trycka på att jag varken tycker mig veta varken det ena eller andra. Jag tycker bara det vore intressant att veta vad som har undersökts kring detta (både vetenskapligt och ur hobby-synpukt), samtidigt som jag tycker det är viktigt att visa att det finns (eller inte finns) belägg för saker som ses som självklart inom olika hobbyverksamheter.
* - Nämda källor:
sydney.edu.au/science/biology/shine/publications/reprints_legal/72pythonfeedecology.pdfwww.ecoevo.com.br/publicacoes/pesquisadores/otavio_marques/2009_foodhabitscorallus_2009.pdfBakkegard, K.A., Timm, R.M. (2001):Boa constrictor. Diet. Herp. Rev. 32: 261-262 (enligt källan ovan. Har dock svårigheter att hitta i läsbart format)