Mager orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

39
42
Mollish89:
Falk skrev:

Tja dina ormar mår ju bäst i sitt terrarium, eller hur? Sen är ju ormar inte direkt smarta djur heller så därför kanske du skulle ha lyssnat. Men det skulle vara intressant att höra hur du fick just dom tipsen.

Men du kanske bara hör det du vill höra då du knappast har tillräckligt mer erfarenhet/kunskap för att avgöra själv vad som är sant och inte.

Lite kul också att du nämner att jag har en skarp tunga då du själv inte håller en direkt trevlig ton. Jag går i regel väldigt rakt på sak i de trådar jag skriver i och brukar hålla en neutral ton men ibland är det svårt, eller rent av omöjligt när tex folk utan erfarenhet vill köpa giftormar, wc, hybridpara, morfa eller gå med ödlor i koppel.

Snälla. Släpp detta nu eller ta det i pm. Och hantering utav reptiler är en helt annat ämne vilket det redan finns en tråd med hetta i att skriva i. Du har inte skrivit något annat om själva ämnet utan hoppade direkt på dramat. Vilket inte direkt behövs. Så nu tycker jag vi släpper detta... 

1275
1725
Falk:

Mollish89 skrev:

Snälla. Släpp detta nu eller ta det i pm. Och hantering utav reptiler är en helt annat ämne vilket det redan finns en tråd med hetta i att skriva i. Du har inte skrivit något annat om själva ämnet utan hoppade direkt på dramat. Vilket inte direkt behövs. Så nu tycker jag vi släpper detta... 

Japp, du har faktiskt helt rätt och jag rättar in mej i ledet. Hoppas dock att du som ny i hobbyn först och främst tar till dej av vad dom gamla erfarna rävarna säger. Goda råd kommer inte alltid ifrån vetenskapliga studier utan också ifrån många års erfarenhet, egna och andras misstag och lyckträffar osv

Lycka till och jag ger krokanten sista ordet =)

39
42
Mollish89:
Falk skrev:

Japp, du har faktiskt helt rätt och jag rättar in mej i ledet. Hoppas dock att du som ny i hobbyn först och främst tar till dej av vad dom gamla erfarna rävarna säger. Goda råd kommer inte alltid ifrån vetenskapliga studier utan också ifrån många års erfarenhet, egna och andras misstag och lyckträffar osv

Lycka till och jag ger krokanten sista ordet =)

Absolut :) finkammar forum här :) tack och bock! 

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Ingen som har någon länk eller liknande som styrker att det är skadligt att ge boa/pyton flera byten vid samma matningstillfälle?

Ställer mig lite frågande eftersom jag har ett par djur som vägrar råttor och de har därför fått 2-4 byten i form av möss och/eller kyckling vid varje matningstillfälle. Den äldsta ormen jag har som äter på detta sättet har jag haft i 16 år och har aldrig märkt någon skillnad på den jämfört med de av samma art som äter råttor och får 1 byte per matning.

Mvh
Daniel

39
42
Mollish89:
Daniel81 skrev:
Ingen som har någon länk eller liknande som styrker att det är skadligt att ge boa/pyton flera byten vid samma matningstillfälle?

Ställer mig lite frågande eftersom jag har ett par djur som vägrar råttor och de har därför fått 2-4 byten i form av möss och/eller kyckling vid varje matningstillfälle. Den äldsta ormen jag har som äter på detta sättet har jag haft i 16 år och har aldrig märkt någon skillnad jämfört med de av samma art som äter råttor och får 1 byte per matning.

Mvh
Daniel

Förmodligen inte, bör kanske komma en egen tråd om detta då det finns massor av folk som matar sina ormar så utan problem. 

Men! Har du provat "lukta ner" en råtta med muslukt? Tex ta en musdel och gnida in råttan. Det kan få den att ta har jag läst. 

Alternativt ge en mus först och som andra byte en liten råtta, för tydligen tar den på nästan vad som nästa byte. Också läst att det är en bra metod, också funkat för en kompis till mig som har en råttkräsen kp som har svårt att ta en mus om den tinats med råtta. 

Kanske prova de stegen och sedan i smånsteg övergån mer och mer åt råtta

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Jag har testat några gånger men ska jag vara ärlig har jag aldrig sett det som något större problem... Tar lite längre tid när man matar men det kan jag leva med.

2
10
Jyuusei:
Idag tittar damen ut, utforskar terrariet och kollar läget. Härligt! 

50
19
Danilo:
Daniel81 skrev:
Är det någon som har en länk till någon artikel/studie där boa- och pytonormars förmåga eller oförmåga att smälta 1 byte jämfört med exempelvis 2 st byten reds ut? Googlade lite men hittade inget.

Mvh

Daniel

Helt ärligt så lutar det mest åt att det är en myt, en stark sådan i just Sverige. Boa/pyton i naturen tackar inte nej till råtta nr 2 eller 3 som passerar 15min efter att den första glidit ner i magen. Ormar vet när dem ger sig på något som inte ska vara kvar i magen och då larmar hjärnan att det är dags att kräkas and problem solved, flera byten skadar alltså inte en orm.

Jag backpackade i Indonesien i 4 månader och blev väldigt bra vän med ägaren till bungalown jag bodde i. Han bjöd hem mig till sin hemby där han växt upp, 4h bilresa rätt ut i vildmarken till en helt ociviliserad plats utan elektricitet, toaletter och allt som man själv är van vid. Det var helt enkelt du och vildmarken.

Han berättade för mig att det inte var helt ovanligt att folk hade pytonormar hemma som "vakthund". Dessa hem har inga larm, lås och vissa hem har inte ens dörrar. Alltså skyddade man hemmet genom att ta hem en vild jävla pyton och mata den regelbundet tills den förstår att familjen fyller ormens mage fortare än vildmarken gör. Detta är inget tvång säger han, man matar helt enkelt ormen till den grad att den själv väljer att stanna och hålla sig nära huset istället för att sticka. Detta lät helt jävla sjukt i mina öron och jag började känna oro att sova på golvet i lerhus i ett område där man matat vilda pytons i flera generationer. 

Han tog mig till sin granne som bodde ca 100-200m ifrån honom, han hade ett gigantiskt risfält och galet mycket höns. Han sa "nu ska du få se en riktig pyton från vildmarken".
Den här gubben till granne hade alltså en pyton på sin trädgård som bott hos honom i över 15år!! Riktigt smällfet jävel som jag ansåg såg powerfeedad ut. Vi rörde aldrig ormen eller försökte hantera den på något sätt, jag hade en sådan respekt iom att den var vild! Även fast den var lugn och inte rörde sig en meter under mitt besök där. Jag frågade gubben vad han matade tjockisen med, han svarade "ingenting". Han hade inte matat ormen på över 10år, utan den hade bara hängt på hans trädgård och käkat upp allt som kommit nära gubbens diverse odlingar och frukt träd. Ibland lyckades hönsen rymma och det var inte alltid han lyckades rädda allihopa från att bli ormmat men det störde honom inte då han hade så många. 

Han berättade att när ormen hade "a good day" som han så fint kallade det, kunde trycka i sig MINST 5 byten!!! Vid ett tillfälle berättade han att ormen tog 2 apor som gav sig på gubbens träd, senare på eftermiddagen när han gick in till hönsen lyckades flera rymma och då blev 3st ormmat. Detta är alltså morgon och eftermiddag och ormen har redan 5 byten i magen, då vet han inte ens vad tjockisen haft för sig på nätterna när den verkligen ger sig ut på jakt. 

Notera att dessa människor har 0 kunskap av den typen vi har. De har inte läst ett dugg om det vi får lära oss om ormar, det finns inget internet eller böcker. Det enda dem har är flera års erfarenhet i flera generationer. Det enda dem får höra i faktaväg är det som föräldrar och morföräldrar berättar, that's it. 
Hans vilda inneboende mår alltså inte dåligt av flera byten, den har inte kräkts av flera byten eller pga röta från bytet, den mår helt enkelt bra och glassar på hans trädgård där den mer eller mindre har vandrande buffébord varje vecka.

Detta får mig att undra, hur många fler ormar i det vilda sväljer 2-5 eller fler byten? Jag skulle gissa på mååååånga! Ska vi då leta upp dessa ormar och peka på dem med besserwisser-pinnen och säga "hörrududu, MAX 1 byte i månaden annars blir du dålig och det vill vi ju inte, för här i Sverige vet vi bäst och vi har fått lära oss att ni inte kan hantera flera byten. Det är så för att jag har gått på universitet och läst böcker, jag skiter fullständigt i om din metod har funkat i 500år, nu får ni lägga av. Så se till att ta ett stort byte och inte flera små"

Logiskt i era öron?

Nu förespråkar jag inte denna metod i fångenskap, utan jag delar bara med mig av det som pågår i Asien och vad jag fått höra samt uppleva. Visst, 10 möss är säkerligen långt ifrån optimalt och där kan jag köpa att röta kan förekomma.

Men komigen, om vilda ormar trycker i sig 5 byten utan problem inom loppet av 12h så ser jag inte problemet med 2-3 möss till en kp..

50
19
Danilo:
För att klargöra, jag är INTE för flera byten utan jag delar bara med mig av Asien resan. Jag säger inte heller att dem är orm experter bara för att dem har pytons på sina bakgårdar. Utan delar bara med mig av livsstilen från en hungrig best som uppenbarligen inte verkar ha problem med 5 byten eller fler, vilket får mig att undra hur många fler i det vilda tackar ja till fler byten. 

Med det sagt så är dem inte det intelligentaste folket då dem skrattade åt mig när jag frågade om dem inte var rädda från att själva bli ormmat med såpass stora och vilda ormar nära hemmet. När boskapen och gnagarna försvinner kommer ju ormen svälja något annat..

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Hej,

Det var intressant. Jag har tänkt i samma banor själv, ormar är ju trots allt opportunister. Och jag har, liksom du, noterat att det i princip enbart är på svenska forum detta tas upp.

Sen vad som är fysiologiskt mest rätt för djuren kan ju vara en annan sak men i brist på undersökningar/studier i ämnet  kan man bara konstatera att många boa och pyton tycks vara i bra kondition oavsett om de äter 1 eller 3 byten åt gången.  

Mvh
Daniel
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild