Mager orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

953
1840
peter54:
Det där är vanskötsel "en gross" och innan sån mängd gammalt öms är helt väck är det inte sannolikt att ormen skulle ha ätit ändå. Jag tycker fortfarande att du ska se till att få väck alla gamla ömsplåtar innan du ens försöker mata. Den är mager, men inte dödligt mager.

39
42
Mollish89:
peter54 skrev:
Det där är vanskötsel "en gross" och innan sån mängd gammalt öms är helt väck är det inte sannolikt att ormen skulle ha ätit ändå. Jag tycker fortfarande att du ska se till att få väck alla gamla ömsplåtar innan du ens försöker mata. Den är mager, men inte dödligt mager.

Jag instämmer. Jo den betedde sig som en helt annan orm efter jag fått bort ömset. Då får hon vara kvar i fuktlådan så aplicerar jag viscotears en gång om dagen med tops tills ögonplåtarna följer med topsen? Ger mig en chans att få terrariet stabilt i luftfukt och värme också. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag tycker inte ens den är mager :) Tror inte du behöver oroa dig ett dugg över den biten iaf. 

459
138
Pakke:
Jag tror samma som Jonas_ trots han vet mer om ormar.

Den ser ju normal och inte helt mager. Jag har sett många som är likadant som din kungpyton är i storlek.

Du har tagit bort öms överallt så den ser helt okej. kanske ögonen är gråa för öms är på väg att ömsa igen? Vet inte, du kan avvakta?

Men alltid ha tillgängliga vattenskål i terrariet iallafall sen du kan försöka mata den efter haft den ostört i 2-4 dagar. Om den vägrar, då kanske är det öms som är på väg snart?

39
42
Mollish89:
Okej, har henne i fuktlådan för säkerhetsskull med ögonen. Imorgon ska vi totalbyta allting i terrariet så efter ögonen löser sig så får hon gå ut och vänja sig. Har inte ens provat mata än då jag inte vill stressa henne mer än det redan är med allt detta. Tanken har faktist slagit mig att det är dags för öms igen då hon är rosa på magen också. Med nytt i terrariet så får hon 2 grottor, en varm en kall, 2 vattenskålar en varm en kall, ny värmematta som täcker 1/3, en fuktbox, en gren att klättra i och div växter för övrig gömsel. 

459
138
Pakke:
Mollish89 skrev:
Okej, har henne i fuktlådan för säkerhetsskull med ögonen. Imorgon ska vi totalbyta allting i terrariet så efter ögonen löser sig så får hon gå ut och vänja sig. Har inte ens provat mata än då jag inte vill stressa henne mer än det redan är med allt detta. Tanken har faktist slagit mig att det är dags för öms igen då hon är rosa på magen också. Med nytt i terrariet så får hon 2 grottor, en varm en kall, 2 vattenskålar en varm en kall, ny värmematta som täcker 1/3, en fuktbox, en gren att klättra i och div växter för övrig gömsel. 

Det ser bra ut, då behöver du inte oroa dig för. Men viktigt är låta henne vara i några dagar till sen du kan pröva med visa bytet framför henne och se hon hugger till. Om hon gör det inte då kan du veta att hon har öms som är på väg till att ömsa. Då bara låta henne vara. (Om du säger hennes mage är rosa, då öms kan vara på väg. Så du behöver inte vara orolig för hennes ögonen för då hon kommer att ömsa bort de.)

39
42
Mollish89:
Pakke skrev:

Det ser bra ut, då behöver du inte oroa dig för. Men viktigt är låta henne vara i några dagar till sen du kan pröva med visa bytet framför henne och se hon hugger till. Om hon gör det inte då kan du veta att hon har öms som är på väg till att ömsa. Då bara låta henne vara. (Om du säger hennes mage är rosa, då öms kan vara på väg. Så du behöver inte vara orolig för hennes ögonen för då hon kommer att ömsa bort de.)

Tack för feedback! Tittade på henne nu när jag aplicerade viscotears och det ser ut som ögonen är delade på bredden om du förstår? Som om det är en skarv rakt över ögat. Har de 2 plåtar i ögonen? 

39
42
Mollish89:
Jävligt svårt att få på bild men det ser ut ungefär som en bit av den lossnat 

39
42
Mollish89:
Fixat ordning terrariet hela dagen och släppte henne för att inspektera. Så jag tänkte, provar väl ge en mus iallafall, och den tog den på en gång

459
138
Pakke:
Mollish89 skrev:
Fixat ordning terrariet hela dagen och släppte henne för att inspektera. Så jag tänkte, provar väl ge en mus iallafall, och den tog den på en gång

Vad bra. Så det betyder att den kan fortfarande se. Inte blind iaf. Men hålla luftfuktighet i terrariet så länge du kan är viktiga för ormen då ömset inte kan skada på orms ögonen förrän hon kommer ta bort de när nästa öms som hon ska ömsa. Håll tummarna uppe för din kungpyton!

Om jag har fel, så får andra med kunskap om kungpyton att skriva och ge råd dig bättre än vad jag kan ge dig. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild