Fogger

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

376
359
a6lex:

bufobox skrev:

Så pass! Dåligt att dem inte orkar kalk
Får lägga det på hyllan då, för en framtid

Med vanlig kranvatten som har kalk så funkar det i alla fall 1 år, men du har lite för mycket annat i ditt vatten som skapar problem.

Du skulle behöva något i stil med detta: www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=34123

184
218
Kristian_F:
bufobox skrev:

Vanligt x) står inte och renar ut 100 liter var 14dag hehe
Är i ett vivarium
Men får bli att prova det membranet Kristian tippsade om

Du kan ju köra extern vattenkälla till fogger, sen köra 50/50 kranvatten/osmos exempelvis. Har du mycket mineraler och kalk i kranvattnet så kan en spädning kanske förlänga livstiden på membranen. Vanlig ättiksprit 12% från affären, sen lägger du i membranet, bildas bubblor så löser det ut kalk. Så testade jag bottensubstrat till akvarium när jag höll på med det för att se om det var kalk i.

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
a6lex skrev:

Med vanlig kranvatten som har kalk så funkar det i alla fall 1 år, men du har lite för mycket annat i ditt vatten som skapar problem.

Du skulle behöva något i stil med detta: www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=34123

Vad mer än kalket tänker du på?
Borde ju stå i beskrivning under membranet, att osmos är ett måste.. kocko detta buy

184
218
Kristian_F:
bufobox skrev:

Vad mer än kalket tänker du på?
Borde ju stå i beskrivning under membranet, att osmos är ett måste.. kocko detta buy

Problemet är att vid höga halter Kalcium (Ca) samt högt pH och hög alkalinitet så riskerar det att fälla ut Kalciumkarbonat (kallas även för pannsten), vilket är jättesvårlöst i vatten när det väl bildas. Detta blir en hårt beläggning på membranet. Magnesium (Mg) är även det lite problematiskt vid höga koncentrationer har jag för mig. Vet dock inte vad de jonerna bildar salter med...troligtvis karbonatjonen även den...

Du kan hitta vattentester via din kommun, de gör löpande tester på dricksvatten. Där har du hårdhet och alla andra koncentrationer av olika ämnen. Då kan du ju få ett humm om det möjligen är vattnet eller kina grejerna som är problematiken ;)

373
171
Anathawa:
Var placerar du foggern?
Dimma rinner snyggt nedåt, så skapa en liten skål högre upp för den, och fyll med kranvatten?

ExoTerra fontäner med fogger har en separat liten vattendel för foggern. Den ligger inte nere i det vatten som är mest exponerat för smuts mm.

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Anathawa skrev:
Var placerar du foggern?
Dimma rinner snyggt nedåt, så skapa en liten skål högre upp för den, och fyll med kranvatten?

ExoTerra fontäner med fogger har en separat liten vattendel för foggern. Den ligger inte nere i det vatten som är mest exponerat för smuts mm.

Ser helst att dimman går upp för naturlighetens skull! Jag har den i akvariumet, provar dem pro membranen annars struntar jag i foggern om det ej håller! Sätter in en dysa istället

Inget jag lägger mer tid och pengar på :)

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Kristian_F skrev:

Problemet är att vid höga halter Kalcium (Ca) samt högt pH och hög alkalinitet så riskerar det att fälla ut Kalciumkarbonat (kallas även för pannsten), vilket är jättesvårlöst i vatten när det väl bildas. Detta blir en hårt beläggning på membranet. Magnesium (Mg) är även det lite problematiskt vid höga koncentrationer har jag för mig. Vet dock inte vad de jonerna bildar salter med...troligtvis karbonatjonen även den...

Du kan hitta vattentester via din kommun, de gör löpande tester på dricksvatten. Där har du hårdhet och alla andra koncentrationer av olika ämnen. Då kan du ju få ett humm om det möjligen är vattnet eller kina grejerna som är problematiken ;)

Har dock medel från Happy som ska stabilitera kranvattnet som jag nämnde längre upp :) annars inget jag kladdar med för att få foggern att leva! Då får det va. Men du trode att ättika kan laga membranet?

184
218
Kristian_F:
bufobox skrev:

Har dock medel från Happy som ska stabilitera kranvattnet som jag nämnde längre upp :) annars inget jag kladdar med för att få foggern att leva! Då får det va. Men du trode att ättika kan laga membranet?

Ja, det tror jag. Ättikan löser upp de kalk beläggningar som blir på membranet (om det är det som är problemet), ättika är en svag syra. Testa så får du se, blir det små bubblor på membranet när du lägger det i ättika så finns det kalk där.

Skriv gärna här när du testat.

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
a6lex skrev:

Borde framgå mer tydligt, om det inte håller med vatten som folk tar det som :/
Men kanske dem pro håller bättre! Står inget om osmos på proffesionalgrow iallafall. Dem säljer den exklusiva typen, och är sådan inne typ

376
359
a6lex:

bufobox skrev:

Borde framgå mer tydligt, om det inte håller med vatten som folk tar det som :/
Men kanske dem pro håller bättre! Står inget om osmos på proffesionalgrow iallafall. Dem säljer den exklusiva typen, och är sådan inne typ

www.exo-terra.com/download/product_manuals/Fogger_Instruction_Manual.pdf

Här står det att livstiden förkortas avsevärt med smutsigt vatten.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild