Vilket terrariedjur är bäst?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

3
1
Frodo:

1 ödlor        2 ormar      3 spindlar och andra insekter

44
37
Strigel:

Större grodor samt paddor är ju vansinnigt enkla att ha å göra med, tycker jag. Men det var också det första terrariedjur jag började med efter intensiv akvaristik.
Nu har jag ju skaffat både orm och spindel och det har väl varit just för att det inte är mycket till börda att lägga sig till med.

Men vad säger ni andra Mot grodor? Det var bara några som sade "nej inte grodor"-ungefär. Konkret, vad är besvären? Flera behöver inte så stort utrymme eftersom de sitter still, aktiva är de när de äter (visserligen går bara munnen). Stora grodor lägger en korv nån gång ibland, inget jobbigt med det.
Nu har jag tre sävliga arter
Tomatgroda
Horngroda
Agapadda

Men det är tre arter som hittills varit toppen.

340
91
Copa:

Tjursnokar och dabbagamer är bäst! =)

356
177
krypet:

Jag röstar på insekter, givetvis! Ett skäl är den stora variationen inom gruppen. Dessutom är många vackra och dagaktiva, som mina skalbaggar. Det är kul att titta in i terrariet och se vad de håller på med

Jag tycker det är roligt att få djur att föröka sig. Många av mina insekter har ganska korta generationstider så jag får goda möjligheter att se hela deras utveckling om och om igen, fascineras av hudömsningar och klura på om det går att göra på något annat vis och få bättre resultat.

Både bra och dåligt är att många lever så kort tid. Om man, som jag, tycker det är spännande med nya arter så är det ju en fördel att de inte lever så länge. Då blir det inga problem med att omplacera djur om/när jag tröttnar på dem (vilket brukar hända när jag tycker jag lärt mig en art bra nog - då vill jag få en ny art att plugga in). Jag kan helt enkelt se till att inte kläcka nya ägg och snart finns det plats i något terrarium igen.

Många insekter går att hålla i ganska små terrarier och dessutom är insekter ofta billiga både i inköp och i kosthållet. Mina skalbaggar äter vissna löv, halvförmultnad ved och övermogna bananer som ingen hemma i mitt hus vill äta i alla fall. Under halva året hämtar jag all mat till mina vandrande pinnar på tomten.

Medlem i SHF
2
2
Zixx:

Jag gillar snygga inredningar. Att ha djur bara för att äga dem har jag inte förstått nöjet med, staplade plastbackar är inte snyggt tycker jag

Med orm är det pyssel att förankra växter och rötter, dock väldigt lätt skötta förövrigt.

Skäggagamen var omöjligt att få till snyggt, öken är inte min pryl, jag gillar växter.

Pilgiftarna är ju drömmen för terrarie inredare. oändligt med växter och mossor att leka med. Nackdelen är väl dyra inköp både på grodor och teknik.

Insekter går ju oftast att göra häftiga inredningar med, ägde några Eudicella schultzeorum på 80talet, skulle gärna ha ett gäng igen. Någon som har?:-)

11
1
Hellbringer:

Jag röstar för spindlar!

Kräver inte alls mycket utrymme och äter inte ofta. Plus att dom är riktigt vackra!

70
2
Digge:

Jag har hållit på med firrar i alla år och hade boa och pyton ett tag. Utrymmesmässigt så tycker jag att ormarna tog mycket plats, speciellt då de blev ganska stora och jag på den tiden bodde i en etta. Skulle gärna ha ett par ormar igen, men då sådana som inte sover hela dagarna, som de jag hade gjorde, och inte blir så stora. Jag skulle, trots att mitt intresse för fiskar svalnat lite, säga att om fiskar räknas som terrariedjur, så är ett välskött akvarium, med rätt fiskar i nummer ett. Om firrar inte räknas som terrariedjur, så är det i första hand insekter som gäller, samt karnke fler ödlor. För mig är fördelen med insekterna utrymmesmässigt, även om jag idag bor i hus. Mycket djur på liten yta. Det ulitmata terrariedjuret då.... Jag säger Leopardgecko. Billig, snäll, vanlig, förhållandevis enkel, kräver inget jätteterrarium och finns i många utföranden/morpher.

33
14
Tyrredum:

Ormar är helt klart nummer 1 för mig, mycket roliga vackra och relativt enkla att hålla. Till dem som tycker ormar är för inaktiva och tråkiga i terrariet kan jag säga att i mitt terrarie med philodryas baroni är det full fart hela tiden, går inte att röra sig utanför utan att de är och klättar vid glaset och är nyfikna.

Insekter har jag 0 erfarenhet av så kan inte uttala mig om det, när det kommer till ödlor har jag bara haft Iguana iguana en gång i tiden, så ingen direkt erfarenhet där heller.

Mer ormar åt folket!!!  

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Gammal kul tråd. Jag är nog lite inne på samma spår som Krypet i denna frågan. Någon insekt är det helt klart enligt mig. Kräver inte så mycket yta (föruton höjd för ömsnning åt trädlevande arter), äter ganska olika saker och så. I rolighet är det nog bönsyrsor då vissa arter är mycket roliga och lättskötta. Och de är aktiva m.m. Och i skötseln säger jag nog Elliptorhina javanica som är en vacker kackerlacka som äter lite vad som helst (matrester, frukt, grönsaker, kattmat m.m.) och kräver inte alls någon plats om man bara har någon enstaka som husdjur.

1244
472
leedragon:
det är fan kvalstern, de är tåliga som fan och lätt att avla på loool
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild