Vilket terrariedjur är bäst?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

126
64
Mikachu:

Ja, Linus, kollade nu! En riktigt stor skillnad! Trädlevande ödla på 126 - 150cm ska ha 3.0kvm och 1.7m i höjd, medans en lika stor trädlevande orm bara ska ha 0.55kvm och 0.7m i höjd.. Jäklarns, jag tar tillbaka om ormarnas stor utrymmen! Det var riktigt litet till orm och en riktigt stor skillnad!

32
11
Pred:

Härnämns medt ödlor och ormar. Hade varit kul med någon som förespråkar något annat. Själv är jag väldigt lättpåverkad och det skiftar så otroligt mycket gällande vilket djur jag gillar mest. Just idag är det ormar... Igår var det spindlar=)

126
64
Mikachu:

Om man ska prata om amfibier och sköldpaddor så är jag mest för sköldpaddor - om det är rätt art! Vattensköldpaddor kräver mycket arbete med rengöring av vatten och landdel, en mera animalisk kost och är oftast mycket mera bitska än landlevande sköldisar.. Enligt mig :) Landlevande sköldpaddor är ju lätta att hantera, oftast, de är väldigt tacksamma och det är lätt att fixa ett terrarium till dom, då man kan ha dom i en rymlig ''trälåda'' utan tak och med stabila kanter. Att mata dom med sallander, lite frukt, grönsaker osv är ju bara roligt, eftersom man får pilla och 'laga' deras mat.. Vilket jag tycker är riktigt skojjigt :)

Angående grodor så tänker jag så att de kräver en väldigt rent terrarium, att man inte har något konstigt vatten att vattna växter med alltså. Men det är ju inget större problem.. Och de är väldigt fina! Deras terrarium kan man ju göra väldigt mycket med också då de inte förstör lika mycket som tex många ödlor, ormar och sköldpaddor gör :)

295
270
barkskog:

"Att mata dom med sallander, lite frukt, grönsaker osv är ju bara roligt, "

....men inte så roligt för landsköldpaddan som inte har en matsmältning som är anpassad för kolhydratrik föda som frukt.

126
64
Mikachu:

Rödfotande skogssköldpaddor vill gärna ha lite frukt, vilket dom som jag uppfattar det som, äter i sitt ursprungsland? Däremot så ska ju såklart inte alla arter, tex grekerna, ha frukt så de hellre ska ha.. Hö, gräs och blad osv

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Hehe, kul tråd!
Mina favoritdjur är väl amfibier samt ödlor. Ormar och insekter har jag inte haft så mycket intresse för, även om det ökat en hel del sen jag startade sidan. Finns ju trots allt rejält snygga ormar och insekter.

Jag tycker fördelarna med många amfibier är att man sällan behöver extra värme. Dock kan det bli problematiskt om man har en art som behöver kallare än rumstemperatur som t.ex. många salamandrar kräver.

Är även kul att många grodor låter och är rätt aktiva. Dock är många vanligtvis nattaktiva.
Vissa hade väl kunnat se deras kväkande som en negativ sak, med tanke på att en del kan låta rätt högt :)

1685
794
fluffis:

Kul men underlig fråga :)

Kul för dig Pred att du gillar många (alla?) olika terrariedjur! :)

För mig så har jag inget bättre svar än att jag tycker om ormar eftersom de är underbara.

Det bästa terrariedjuret är väl det man brinner för mest? Så känns det för mig :)

Man skulle kunna göra ett poängsystem med frågor om hur enkel skötseln är etc. för att få ett någotsånär utlästbart svar, men vinner inte hjärtat i längden?

953
1840
peter54:

Jag väljer ormar alla gånger. Ödlor går bort för mig direkt eftersom de är mycket mer tidskrävande och omsorgskrävande än ormar. Jag måste kunna lämna mina djur därhän några dagar då och då och det funkar inte med ödlor, men med ormar går det alldeles utmärkt.

Spindlar är fina och intressanta djur, men ingenting jag vill hålla på med.

Det där med att ormar skulle kräva större yta känns för mig som ett högst tveksamt påstående. Jag tror inte att det är någon stor skillnad eftersom stora ödlor kräver lika tilltaget utrymme som stora ormar. Jag skulle nästan säga att förhållandet är omvänt. En meterlång varan eller teju kräver mycket större yta än en meterlång orm.

Att en liten gecko inte behöver så stor yta  är förstås sant, men om det fanns någon orm som var så liten/kort inom vår hobby, skulle inte den heller behöva stor yta.

34
4
N73r:

efter ha varit inaktiv ett tag så kommer ett inlägg!

Ormar måste va det bästa ? med bäst menas(?) lättskötta och lite plats ? 

Ormar behöver inte stor yta. Dom behöver ej matas varje dag.(när man gör det tar man etn mus/råtta från frysen bara) dom låter inte nått spec.

Avföring o.s.v kommer sällan.

Ödlor därimot är nog det roligaste djuret att ha MEN,

Stor yta beroende på art, ska oftast ha mat varje dag iform av insekter / sallad. (uppfödning av syrsor samt färsk sallad + vitaminer) låter endel beroende på art. (tokay är det ett jävla liv på på nätterna, leguan när den klättrar, skäggagam när den springer å skvätter bottensubstrat + ev klättrar)

Spindlar har jag ingen erfarenhet av men vad jag fått för mig så är det närmare ormar än ödlor i skötsel?

741
681
Binks:

Om man menar bra ur lättskött-synpunkt så finns de väll lite av varje från alla djur som är lätta och svåra.

Kan ju säga att spindlar måste vara de bästa som finns (om man har rätt art vill säga) att ta hand om.

När de blir stora så äter de typ 1 kackis i månaden om ens de, ibland 1 kackis på ett halvår. Vissa behöver knappt fukt utan man kan nästan åka på långsemester till Thailand i nån månad och den lever och softar på samma ställe sen sist man såg den.

Ormar och ödlor kräver bra mycket mer omsorg än spindlar, men de är fortfarande inte mycket man behöver göra.

Mina ormar får en dusch i terrariet morgon och kväll och mat med nån veckas mellanrum. Byta vatten ibland och ta ur skit när den syns.

Kan ju inte direkt säga att de är hårt arbete de heller :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild