Vilket terrariedjur är bäst?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

32
11
Pred:

Anledningen till denna frågan är att jag själv äger både orm, ödlor och spindlar och intresset för djuren tar aldrig slut. Jag vill med denna tråden kora en vinnare bland alla terrariedjur med fokus på fördelar kontra nackdelar hos de olika djuren. Vet att det inte är så enkelt. Men se det bara som en kul grej. Battle of the beasts=)

29
0
jstrom:

ödlor går ju bort direkt. ormar och spindlar delar på förstaplatsen

32
11
Pred:

Kan tänka mig att Ödlor över lag är lite svårare att hålla än de övriga djuren yta, speciella behov och livlighet. Men jag kan ha fel. Vill höra andras uppfattning.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

själv så tycker jag ödlor är det som är mest intressant och roligast, men jag har fått bilden av att ormar är mer poppis

32
11
Pred:

Håller nog med där. Ödlor är nog intressantare att titta påmed tanke på deras betende och livlighet Fast ormar har ju sin charm med deras mönster och endlösa färg kominationer

126
64
Mikachu:

Jag skulle säga att ödlor ( speciellt crested gecko :3 ) toppar listan.. De är aktiva och roliga att titta på i terrariet och väldigt vackra. Tar inte så mycket plats om man jämför med ormar så blir så långa och ska ha väldigt stora terrarium.. :/

Ormar är jäääkligt vackra, men inte så aktiva i terrariet vad jag upplevt när jag arbetat med ormar på zoo, varit hos kompisar som har osv.. Insekter och spindeldjur osv är oftast väldigt vackra, även om det finns arter som man inte ser så länga det inte är matdax, de är kanske inte heller de roligaste att hantera alltid :P Att ha en stor scolopendra i knät är inte så gött.. Sköldpaddor är väldigt mysiga oxå, men inte som ödlorna! :)

32
11
Pred:

Fast vinner inte ormar när det gäller utrymmeskrav?

366
157
Linus:

Haha, rolig tråd måste jag säga! Det kommer nog kunna bli en del diskussioner mellan de som är större fan av respektive djur :)

Jag lägger min röst på ormar. Fantastiska djur som är otroligt fascinerande, och samtidigt inte alls krävande skötselmässigt - i alla fall inte om man jämför med exempelvis ödlor som jag själv tycker hamnar i botten av listan (förutom grodor.. usch, vad jag har dåliga erfarenheter av grodor). 

Att studera beteendet hos ormar tror jag är något som är underskattat hos folk i allmänhet, ormar kan minsann också ha sina små egenheter för sig!

126
64
Mikachu:

Ormar har väl generellt sett större? Eftersom de blir så långa och ''måste kunna sträcka ut sig'' för att inte få hudproblem eller vad det var.. Kanske jag som har fel :P

366
157
Linus:

Utrymmeskraven för ormar enligt L80 innefattar inte behovet att sträcka ut sig :)

Och en ödla på en meter behöver ordentligt mycket mer yta än en orm på en meter!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild