Upphittad groda i bagaget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
15
kholmen:
Hej,

skulle behöva tips om vad man gör med en groda som upphittades alldeles nyss när vi packade upp väskorna från Thailand? Lever och verkar må bra, men jag har ingen möjlighet att ta hand om den. Vill dock att den skall tas om hand av någon som är bra med grodor. Är boende i Stockholmsområdet.

Har pratat med en anställd på en av de större zoo-kedjorna som menade att den var vanlig för Thailand och att den inte var giftig.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Det är ingen groda utan en padda, gissningsvis arten Duttaphrynus melanostictus, "Svartvårtepadda".
Likt alla paddor så är den giftig, dock ofarlig för människor.

Jag hoppas ni hittar någon som kan ta hand om den.
Även om det kanske är en självklarhet, så vill jag ändå påpeka att ni INTE får släppa ut den i naturen.

953
1840
peter54:
Skansenakvariet kanske?

5
15
kholmen:
Hej, har förmodligen löst det. Viktigast är att den får ett bra hem. Inte riktigt hens fel att vi inte kollade vår packning ordentligt. I eftermiddag/kväll så hoppas jag att den har en mer spännande miljö än det vi erbjuder just nu. Tack för era svar.

Edit. Han har iaf ljummet vatten, men inga insekter ännu.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Det är viktigt med reptiler och amfibier att ge dom rätt klimat, och de kan även bli ganska gamla, vissa arter upp till 20år. Detta är självklart för många av oss i hobbyn, man jag har fattat det som att du inte alls var intresserad innan du hittade paddan och då har du ju inte hunnit läsa på. Sök på det vetenskapliga namnet Duttaphrynus melanostictus som anders tipsade för jag tror också att det är den arten. Så att då kommer det nog upp (främst engelska sidor) med skötsel om arten. Tänk även på att reptiler mår dåligt utanför sitt terrarium eftersom det är fel klimat där. Och amfibier är även ännu kämsligare än reptiler och man bör ha handskar eftersom de faktiskt är giftiga. De är inga kärleksfulla djur direkt=P Villew bara ge dig lite info så du inte ger den en hamsterbur till bostad (säger inte att du kommer göra det, men vissa okunniga tror att det duger som terrarium och jag skriver detta ifall du tror det men jag säger inte att du tor det).

Lycka till!

//Emanuel

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
kholmen skrev:
Hej, har förmodligen löst det. Viktigast är att den får ett bra hem. Inte riktigt hens fel att vi inte kollade vår packning ordentligt. I eftermiddag/kväll så hoppas jag att den har en mer spännande miljö än det vi erbjuder just nu. Tack för era svar.

Edit. Han har iaf ljummet vatten, men inga insekter ännu.

Bestämmer ni er för att behålla den själv hjälper jag er gärna med tips på hur ni bör inreda och vad ni kan göra för att den ska må bra.
Värt att tänka på är att det är en padda som sagt och den ska ha relativt torrt men gärna tillgång till en stor skål med vatten som den får plats i.
Lycka till!

5
15
kholmen:
Om allt går som det ska så är det en van padd-innehavare som tar emot den idag. Känns tryggt med det då prio är att hen får det bra.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
kholmen skrev:
Om allt går som det ska så är det en van padd-innehavare som tar emot den idag. Känns tryggt med det då prio är att hen får det bra.

Vem ska ta emot den? Om det är skansenakvariet så be någon annan istället. Skansens Jonas Wahlström är nog en av de mest idiotiska i våran hobby. Ville bara få det sagt. Jag lånkade ett youtube klipp med någea av alla dumma saker han gjort i denna tråden www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4957&p=1 Ville bara få dig medveten om det, har ni funderingar om detta så skriv gärna det fast i tråden jag länkade till då det blir ganska Off topic i denna tråden. Men du som vill att djuren skall ha det bra tänkte jag bara informera om detta (jag länkade ju en tråd i detta inlägg, och i den tråden länkar jag ett youtubeklipp där man kan se dåliga saker han gjort bla. få en huggorm att blöda i munnen) då många tror att han är en av Sveriges största experter på exotiska djur.

5
15
kholmen:
Hej, nej det är inte Skansen.

Paddan fick idag en trygg överlämning till en bättre miljö. Personen är aktiv med paddor och jag känner mig helnöjd då jag vet att denne får det bra. Kommer få uppdateringar på hur han har det i sin nya miljö.

För mig som av en slump hamnade här så vill jag tacka för all hjälp och all input som jag fick här. Stort tack!

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
EmanuelKarl skrev:

Vem ska ta emot den? Om det är skansenakvariet så be någon annan istället. Skansens Jonas Wahlström är nog en av de mest idiotiska i våran hobby. Ville bara få det sagt. Jag lånkade ett youtube klipp med någea av alla dumma saker han gjort i denna tråden www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4957&p=1 Ville bara få dig medveten om det, har ni funderingar om detta så skriv gärna det fast i tråden jag länkade till då det blir ganska Off topic i denna tråden. Men du som vill att djuren skall ha det bra tänkte jag bara informera om detta (jag länkade ju en tråd i detta inlägg, och i den tråden länkar jag ett youtubeklipp där man kan se dåliga saker han gjort bla. få en huggorm att blöda i munnen) då många tror att han är en av Sveriges största experter på exotiska djur.

Säga vad man vill om Jonas men nu är det ju faktiskt så att han inte har hand om skötseln av djuren.... så jag vet inte vad problemet skulle vara? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild