Damienlexus skrev:
Ok tack, en sump verkade ju inte för avancerat att bygga så det var verkligen en bra idé. Fisk skulle jag gärna ha i och växter känner jag självklart är ett måste . Ljuset är mestadels HID nu mer . Jag antog att vattenkvalite var lätt klurigt ha ha därför jag vänder mig till proffs ;)
En stark pump som drar 3-4ggr volymen , gärna sump lr ytterfilter. Växter och fisk är ett pluss och bra ljus är en bra förutsättning för bra vattenkvalite. Har jag förstått då? :)
Ja :). Tilläggas kan att kvävecykeln ser ut i sin enkelhet ut såhär: ammonium - (aerob) > nitrit - (aerob)> nitrat -(anaerob) > kvävgas.
De denitrifierande bakterierna Nitrat -> Kvängas (N2) lever ofta tätt inpå de nitrifierande bakterierna, så de har således en stadig och relativ lättilgänglig födokälla. Det är även samma hos bakterierna i de första stegen. Därför man inte ser ammoniumen eller nitriten på tester när systemet är inkört. De som gör om ammonium -> nitrit -> nitrat gör det så snabbt och effektivt att de mellanliggande stegen inte detekteras på vattentester.
Fiskar utsöndrar ammonium (NH4+) via sitt "urin", detta är en väldigt vätskekrävande form av kvävehantering, men som alla vet har fiskar oftast inget problem med tillgång till vatten. Det är även väldigt giftigt och behöver således spädas med massa vatten innan utsöndring av kroppen. Så ett plus är de inte i den bemärkelsen, då de ytterligare belastar systemet då det i slutänden blir mer nitrat i systemet. Men man behöver ju inte överbefolka det med massa stora ciklider direkt ;).
Reptiler har urinsyra (C5H4N4O3) vilket är en mycket mer energikrävande form av kvävehantering. Den adaptionen leder dock till ett väldigt reducerat vattenbehov. Jag vet inte hur detta hanteras i ett akvariesammanhang? Någon som är vassare på vattenkemi kanske har något vettigt att tillägga...
Det sumpen gör bättre än exempelvis ett ytterfilter är att öka den totala vattenvolymen, vilket är ett stort plus då det "buffrar" för svängningar i koncentrationen av dåliga ämnen. "En droppe i en kaffekopp eller en droppe i ett badkar"