Terrariebygge - delux

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

129
114
kekke:
Precis startat bygget av ett nytt terrarium som varit under planering en tid. Tänkte att det kunde vara av intresse att följa med i processen.

Målet är att få det så bra och snyggt som möjligt, helt automatiserat och med möjlighet att läsa av/styra alla värden från webben om jag inte är hemma.

Hela skåpet blir 932x600x2440, terrariets innermått 900x584x1100mm med glas på två sidor. Hela bygget görs i 16mm MDF med reglar i 45x45 där det behövs.

Som vattensäkring kommer jag använda mig av NM Akvarielack FS 023/80 för att på ett enkelt och säkert sätt göra en vattendel som skiljs av med plexiglas.
Belysning blir LED som jag bygger ihop själv ca 100w i kallvitt, varmvitt och rött (70, 20, 10 %) med dimmer för varje färg.
Regnsystemet, värme och fläktar kommer styras via sensorer och en raspberry pi.
Ytavrinning från vattendelen ner till en 45 l sump med returpump kommer stå för reningen. Inte den enklaste lösningen men ger större vattenvolym, möjlighet att ha doppvärmare i sumpen utan att den syns och dessutom blir vattennivån i terrariet konstant.
Torradelen förses med avrinning.

MDF utsågade på mm

Stommen som allt byggs runt

Allt förborras och skuvhålen försänks

Lucka för att komma åt belysning och duschmunstycken

Plexi sågat och bockat för att avgränsa vattendelen

184
218
Kristian_F:
Rejält :).
Har också gått i tankar med sump kopplat till vattendel. Stor vattenvolym med bra filtreringsmöjligheter och konstant vattennivå i burken. Hur har du tänkt lösa ljudet i avrinningsröret, eller det kanske inte gör nått att det låter där det står? Ett sätt är att köra hävert under vattennivån på avrinningsröret, men då behövs en ventil som man får justera så det blir lika flöde som returpumpen ger. Den här lösninen är smart: www.youtube.com/watch?v=RYhAp6GFNz8&t=518s

129
114
kekke:
Kristian_F skrev:
Har också gått i tankar med sump kopplat till vattendel. Stor vattenvolym med bra filtreringsmöjligheter och konstant vattennivå i burken. Hur har du tänkt lösa ljudet i avrinningsröret, eller det kanske inte gör nått att det låter där det står? Ett sätt är att köra hävert under vattennivån på avrinningsröret, men då behövs en ventil som man får justera så det blir lika flöde som returpumpen ger. Den här lösninen är smart: www.youtube.com/watch?v=RYhAp6GFNz8&t=518s

Där det står lär det inte störa, men det visar sig. I så fall får jag tänka ut något :) Ytterfilter finns ju alltid som alternativ sen.

2966
1648
Hoggaforfan:
Kristian_F skrev:

Lutande rör/slang (alt spiral) borde kunna eliminera ljudet med utloppet under ytan på sumpen?
Jag är lite osäker på varför en ventil, hade räckt med det översta böjen på den nivån man vill ha ytan, blir väl ett omvänt vattenlås med ytavrinning?

184
218
Kristian_F:
Hoggaforfan skrev:

Lutande rör/slang (alt spiral) borde kunna eliminera ljudet med utloppet under ytan på sumpen?
Jag är lite osäker på varför en ventil, hade räckt med det översta böjen på den nivån man vill ha ytan, blir väl ett omvänt vattenlås med ytavrinning?

Om du vill ha ett helt tyst flöde från vattendelen ner till sumpen behövs en "sluten" hävert. För att balansera mängden vatten från häverten ner till sumpen så behövs en ventil för att justera mängden vatten i häverten, så att flödet ner balaseras med pumpens flöde upp från sumpen. Annars kommer vattendelen gå tom tills häverten bryts eller sumpen svämar över. Beroende på vilket som sker först.
Vid "vanlig" ytavrining så är ju röret helt öppen från vattenytan ner till sumpen, men då plaskar det en del när vattnet rinner ner i röret.

68
10
StaOlog:
kekke skrev:

Regnsystemet, värme och fläktar kommer styras via sensorer och en raspberry pi.

Detta är något som jag funderat länge på. Har tänkt att någon måste väl ha pillat ihop så man kunde köra avancerad styrning med en PI! Har dock inte hittat något användbart. 
Tänkte du programmera själv eller har du tips på någon sida där de håller på med detta?

Drömmen är en lightvariant av denna! =) ecozonevivarium.com/products-vivarium-controllers.aspx

129
114
kekke:
StaOlog skrev:

Detta är något som jag funderat länge på. Har tänkt att någon måste väl ha pillat ihop så man kunde köra avancerad styrning med en PI! Har dock inte hittat något användbart. 
Tänkte du programmera själv eller har du tips på någon sida där de håller på med detta?

Drömmen är en lightvariant av denna! =) ecozonevivarium.com/products-vivarium-controllers.aspx

Denna sidan har guide och program www.raspiviv.com dock så ligger den nere nu, så får hoppas att den kommer upp. Annars blir det att leta upp nått annat eller be någon kompis kunnig i programering fixa det åt mig.

373
171
Anathawa:
kekke skrev:

Denna sidan har guide och program www.raspiviv.com dock så ligger den nere nu, så får hoppas att den kommer upp. Annars blir det att leta upp nått annat eller be någon kompis kunnig i programering fixa det åt mig.

Uppe nu. :)

68
10
StaOlog:
Ah, kanon! Ska genast kolla på detta! =)

Man tackar!

334
290
LobsterPie:
Måste få fråga varför det blev ju MDF? Är inte det en jättedålig kombination med fukt?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild