Tips och råd om mindre reptil till nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
EmanuelKarl skrev:
Ha det stor bottenyta. En kungspyton utnyttjar knappt någon höjd alls, kanske möjligtvis en halvmeter men troligen inte mer än så. Så att ett stort terrarium är onödigt då du förmodligen blir besviken när den inte alls utnyttjar höjden

Jag har haft KP som ofta klättrade över 1,5 meter i terrat! De rör sig även ibland i buskvegetationen i det vilda! Så jag håller dem helst i terrarier med lite höjd!

Jag undrar om du har erfarenhet av KP då du skriver att den aldrig kommer att utnyttja höjden? ;)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

AlexGustavsson skrev:

Jag har haft KP som ofta klättrade över 1,5 meter i terrat! De rör sig även ibland i buskvegetationen i det vilda! Så jag håller dem helst i terrarier med lite höjd!

Jag undrar om du har erfarenhet av KP då du skriver att den aldrig kommer att utnyttja höjden? ;)

Alla kungspytons jag och mina bekanta har haft har klättrat i grenarna :) Jag är av den åsikten att man ska erbjuda klättermöjlighter till alla ormar! Dom allra flesta nyttjar höjden även om dom är klassade som "marklevande". Erbjud alla ormar klättermöjligheter och stirra er inte blinda på om arten räknas som trädlevande eller marklevande, min åsikt iaf :)

13
0
Twix:
Kul med respons! Jag lutar själv åt att skaffa det högre vivariumet, jag känner själv att 20cm mer på längden (och 10 cm mindre på djupet) utnyttjas mindre av ormen än 40cm på höjden. Sen tror jag ni har en poäng i att det försvinner en del höjd från lampor och även att det blir smidigare hantering och inredning. 

Här i UK verkar iallafall KP vara väldigt populära. Jag har även sneglat lite mot Trädgårdsboa och grön Trädpyton. Några tankar om dessa tre arter om vad som skiljer sig och vad som kanske är roligast som första orm. Av de jag läst så verkar ju KP rekommenderas mest till nybörjare men den verkar ju generellt också vara vanligast.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Har du läst alla skötselråd om ormar här på terrariedjur.se ? Finns annars mycket kunskap att hämta där! Jag vill definitivt slå ett slag för alla olika rutpytons, passar precis lika bra som nybörjarorm :) Dock är jag lite allergisk mot uttrycket "nybörjardjur". Är man påläst och har en passion kan man välja dom flesta ogiftiga arterna.. inte alla men väldigt många. 

Personligen tycker jag kp´s är lite tråkiga :) Men det är ju min åsikt! Sen är det väldigt många individer av dom som strular med maten.. vilket kanske inte är det roligste om man är helt ny på ormar :) Som sagt tacka vet jag rutpytons ;) Men åsikterna är såklart många och spretiga som med allt i våran hobby. 

13
0
Twix:
Jonas_ skrev:
Har du läst alla skötselråd om ormar här på terrariedjur.se ? Finns annars mycket kunskap att hämta där! Jag vill definitivt slå ett slag för alla olika rutpytons, passar precis lika bra som nybörjarorm :) Dock är jag lite allergisk mot uttrycket "nybörjardjur". Är man påläst och har en passion kan man välja dom flesta ogiftiga arterna.. inte alla men väldigt många. 

Personligen tycker jag kp´s är lite tråkiga :) Men det är ju min åsikt! Sen är det väldigt många individer av dom som strular med maten.. vilket kanske inte är det roligste om man är helt ny på ormar :) Som sagt tacka vet jag rutpytons ;) Men åsikterna är såklart många och spretiga som med allt i våran hobby. 

Har läst igenom skötselråden några gånger :) Gillar verkligen utseendet på både grön Trädpyton och Trädgårdsboa men de båda verkar ha lite agressionsproblem så det kanske inte är allt för lämpligt att börja med det. Tittade på rutpyton, men blir inte de lite stora för mitt utrymme?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild