NickeJ89 skrev:
Jag skulle påstå att majoriteten av skötselråden angående storlekskraven är felaktiga.
Observera att detta är inga angrep mot de som skrivit skötselråden, men tycker bara att personliga åsikter inte får isidosätta reglerna.
Exempel Varanus exanthematicus (Stäppvaran):
"För en vuxen ödla är ett mått på minst 2 m² ett måste. För t.ex. två ödlor så brukar man säga att man adderar längden av den andra ödlan fast i kvadratmeter. Höjden kan variera beroende på hur man vill bygga terrariumet men en minimum-höjd på 70 cm är ett krav egentligen..."
Blir mörkrädd egentligen när folk skriver såhär, speciellt den delen med minimum-höjden. "... på 70 cm är ett krav egentligen..."
Eftersom skötselskaparen har skrivit lite olika mått angående längden på stäppvaranen så tar jag med lite olika regler nedan. Så även på ett ej fullvuxet djur (76-100 cm) är det krav på MINST 2,5 m² (inte 2 m²) och då får man ha 2 djur på den ytan (inte addera längden på andra djuret fast i m²) Höjden är också minst 0.75 cm (inte 0,70 cm) Så redan för ett "subadult" djur så är kraven fel i skötselråden.
76-100 cm
Minsta tillåtna yta: 2,5 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,6 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 1,25 m2
Minsta höjd: 0,75 m
101-125 cm
Minsta tillåtna yta: 3,0 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 1,0 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 1,5 m2
Minsta höjd: 0,9 m
126-150 cm
Minsta tillåtna yta: 4,0 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 2,0 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 2,0 m2
Minsta höjd: 1,0 m
Tyvärr är detta bara ett exempel av skötselråden, men kanske det mest skrämmande är om stäppvaranerna blir över 126 cm för då krävs DUBBELT så stort utrymme än vad som anges i skötselråden. Skulle varit inklistrad minimikraven i skötselråden. Om jag inte minns fel så är det så för Ceratophrys cranwelli (Chaoansk horngroda).
Tackar, det ska nu vara åtgärdat. Vad gäller att få in en tabell likt det som finns i skötselrådet för C.cranwelli låter vettigt, ska kika på en smidig lösning på detta.
Vet du med dig att det är felaktigt i andra skötselråd så säg till så får vi åtgärda detta med.