Inredning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

24
4
svartsammet:
Hej! jag har hittat en väldigt snyg gren, men ett problem är att de inte får plats i ugnen. Vad brukar ni göra?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Finns ingen anledning att varken sätta in den i ugnen, mikrovågsungen eller i frysen.
Finns inga baterier ute i sverige som är skadliga. Blir dessutom mer bakterier när du har den i terrariet sen i alla fall.

Det man kan göra är att spola av den i duschen för att få den lite renare om man vill, men finns egentligen inget behov för detta heller. Men de brukar kunna se lite snyggare ut då dock. =)

179
47
Reptilmannen2002:
svartsammet skrev:
Hej! jag har hittat en väldigt snyg gren, men ett problem är att de inte får plats i ugnen. Vad brukar ni göra?

Jag brukar bar skölja av dem snabbt och sedan in med det i terrariet för att ofta blir det mer bakterier i terariet än vad det blir i grenen

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Precis som Flyers90 skriver finns det ingen anledning att vare sig koka, frysa eller hetta upp i ugn :) 

Personligen borstar jag bara bort den värsta skiten med en borste innan inredningen utifrån skogen åker in i terrariet. Jag hämtar det mesta utifrån och har alltid gjort så. 

Är det till ormar bör du dock passa så det inte är myror på/i grejerna du tar in. Annars är det bara köra! :)

14
7
Strandh1998:
Funkar det att ta eklöv ute för att sedan ha dem i ett terrarie? Har sett att en del har det i pilgiftsterrarier men är inte säker på om dem köper i påsar eller om de bara har hämtat ute. Någon som vet? :)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Strandh1998 skrev:
Funkar det att ta eklöv ute för att sedan ha dem i ett terrarie? Har sett att en del har det i pilgiftsterrarier men är inte säker på om dem köper i påsar eller om de bara har hämtat ute. Någon som vet? :)

Det går utmärkt.

14
7
Strandh1998:
EmanuelKarl skrev:

Det går utmärkt.

Okej! Måste man torka eller koka dem eller något? :)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Strandh1998 skrev:

Okej! Måste man torka eller koka dem eller något? :)

Nej då. Tänk vi som har/har haft vandrande pinnar. Vi plochar eklöv, boklöv, hallonlöv eller liknande varannan till var tredje dag. Vi kan ju inte koka grenar varje dag. Och näringen ur bladen skulle ju dessutom försvinna (rätta mig om jag har fel) om man kokar dom. Och ingen näring i bladet=den vandrande pinnen dör. Större delen av alla bakterier är ofarliga (vissa t.o.m livsviktiga!) för djuren. Men de få som är farliga verkar ha gett alla bekterier ett dåligt rykten.

4
0
BigTuna:
Hejsan! När vi ändå pratar om att koka/baka grenar och dylikt: okey att vi inte har skadliga bakterier här i Sverige, men kvalster och annat odåg som kan göra skada? Myror nämndes ju till exempel tidigare i tråden? :)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
BigTuna skrev:
Hejsan! När vi ändå pratar om att koka/baka grenar och dylikt: okey att vi inte har skadliga bakterier här i Sverige, men kvalster och annat odåg som kan göra skada? Myror nämndes ju till exempel tidigare i tråden? :)

Borsta av är ju bra. Men frysa m.m. är totalt överdrivet. När du fryser eller kokar e gren dödar du fler nyttiga/livsviktiga bakterier m.m. än skadliga saker.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild