Mossa som bottenmaterial?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Jag har just nu jord med ett lager pinjebark till mina kameleonter, och det funakr bra & så. Barken är ju självklart inte särskilt bra på att bryta ner avföring, så man får ju byta den då & då.

Men det jag undrar över är om mossor kan fungera som ett nerbrytande bottensubstrat då det är en levande växt? Eller ska man undvika att ha det till kameleonter?

184
218
Kristian_F:
Gråsuggor och hoppstjärtar äter gladeligen avföring. Hittar bara urinsyran (det vita i avföringen) efter min Thamnophis sirtalis numera. Tar 24-36 timmar innan gråsuggorna och hoppstjärtarna städat undan allt utan urinsyran.

Mossor bryter inte ner någonting, de absorberar näringsämnen som redan är i upptagbar form för de, kväve som ammoniumjonen NH4+ eller nitratjonen NO3-, fosfor som PO43- osv... däremot är det bra substrat för ovanstående djur att bo i.

Du behöver alltså mikrofauna för att ta hand om steg 1 i nedbrytningen.

309
38
reptilicus_:
Tack. Jag har en grupp med tropiskagråsuggor i som städare, men jag kanske får skaffa en till.

184
218
Kristian_F:
Vet inte hur effektiva de tropiska är, har Porcellionides pruinosus "Kubanska" själv och de har förökat sig bra i terrariet.

309
38
reptilicus_:
Kan sådan hållas med tropiska gråsuggor? Eller käkar dem upp varandra?

184
218
Kristian_F:
Tvivlar starkt på att de käkar upp de tropiska, men vet inte säkert. Kanske om de råkar få chansen, men skulle inte tro att de jagar dem aktivt då de är detrivorer, har inte sett några sådana tendenser mot hoppstjärtarna iallafall. Däremot är de säkert starkare konkurrenskraftigt sett, pga av att de är större. Sen kanske kameleonterna ser de som mat och käkar upp de tillslut? Någon annan här som kanske haft kameleonter tillsammans med lite större Isopoder som har bättre koll än vad jag har?

2966
1648
Hoggaforfan:
reptilicus_ skrev:

Ja det fungerar men de tropiska har en tendens att tränga ut både kubanska och kackerlacka kenya spp. när de är i mindre odlingar. Hur och varför vet jag inte men de äter inte levande byte så den sidan är lugnt.

184
218
Kristian_F:
Hoggaforfan skrev:

Ja det fungerar men de tropiska har en tendens att tränga ut både kubanska och kackerlacka kenya spp. när de är i mindre odlingar.

Intressant!

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
reptilicus_ skrev:

Jag har porcellionides sp (kubansk), Trichorhina tomentosa (vanlig tropisk) och Hoppstjärtar tillsammans som städae i mina terrarium. Men de tropiska har jag inte så många av för det var 5st tropiska som råkade packas fel i burken med hoppstjärtarna (men även hoppstjärtarna kom med).

240
183
Mickee:
En snabb fråga till dom som har gråsuggor, blir dom tagna av reptilerna så småningom?, eller lyckas dom hålla sig gömda i  bottensubtratet?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild