Djurskydd, storlekskrav m.m. Bra eller dåligt.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

373
171
Anathawa:
Reptilmannen2002 skrev:
Men om man t.ex har en ögonfrans gecko som då är en viss längd MED svans och sedan tappar den SIN svans. Räknar man den då plötsligt som ett mindre djur så att den får mindre yta att röra sig på eller ska den fortfarande ha lika stort. Det är därför det där med längden stör mig lite i reptil reglerna.

Nix.
Läs lagtexten. Om djuret tappat eller skadat svansen gäller det mått djuret skulle ha hsft med svamsen intakt. :)

Försökte hitta citatet, men det står inte längre på sidan där man snabbast hittar angivna måtten... Letade efter djurskyddsförordningen och blev jäkligt positivt överraskad över hur detaljerade de allmänna råden är!

Det står enormt mycket. Om vatten värme substrat grenar. Vassa kanter. Lås, mat, allt.

Jag tycker vi borde ha kapitlet om skötsel av reptiler där som en av artiklarna här på sidan, för det varriktigt bra skrivet och läsvärt.

179
47
Reptilmannen2002:
Anathawa skrev:

Nix.
Läs lagtexten. Om djuret tappat eller skadat svansen gäller det mått djuret skulle ha hsft med svamsen intakt. :)

Ok visste det inte

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
anders skrev:

Om du mäter svansen på t.ex. en ögonfransgecko så märker du att dess gripsvans inte är speciellt lång jämfört med många andra ödlor. Bara för att en art rör sig långsamt betyder inte per automatik att de är stationära. Att utgå ifrån svansens längd blir bara problematisk.

Ja du har ju en poäng. Och som jag sa finns ju undantag. 

373
171
Anathawa:
Jag tycker storleken är viktig av många helt olika anledningar.

Att kunna motionera
Att kunna vara så långt annan individ ifrån att man markerar icke aggressivitet
Att kunna bajsa långt från boet
Att kunna temperaturreglera
Att kunna ljusreglera

Så en snabbare art kan ha större behov att att få springa, men en stillsammare kan behöva ha flera gömställen att växla med etc. 

Aktivitetsnivån är bara en faktor bland många.

I USA ser man folk som ger ca 1.5 gånger djurets längd om ens det, och de kan knappt vända sig om, än mindre sola hela snout to vent om inte hela lådan ska bli likvarm. Usch. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Anathawa skrev:
Jag tycker storleken är viktig av många helt olika anledningar.

Att kunna motionera
Att kunna vara så långt annan individ ifrån att man markerar icke aggressivitet
Att kunna bajsa långt från boet
Att kunna temperaturreglera
Att kunna ljusreglera

Så en snabbare art kan ha större behov att att få springa, men en stillsammare kan behöva ha flera gömställen att växla med etc. 

Aktivitetsnivån är bara en faktor bland många.

I USA ser man folk som ger ca 1.5 gånger djurets längd om ens det, och de kan knappt vända sig om, än mindre sola hela snout to vent om inte hela lådan ska bli likvarm. Usch. 

Preis det jag menade. En snabbare art har mer springbehov.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild