Anathawa skrev:
Olika djur har olika behov. Att skriva lagen så att det funkar för varje art specifikt är för svårt. Det är därför måtten är just "minst". Djur som behöver större ska ju ha större.
Jag tycker lagwn är orättvis på ett rätt påtagligt sätt:
Svanslängd.
Djurets utrymmesbehov beror absolut rätt mycket på just storlek, men vikt eller längden "nose to vent" kanske skulle kunna vara mer rimligt för vissa arter.
En ödla på 500 gram med kort svans får mindre terrarium än samma "grundödla" med dubbelt så lång svans. Extremexemplet skink har ju nästan ingen svans. Så trots att den, om den sett ut som en varan, skulle varit kanske tre gånger så lång, mäter man den faktiska längden.
Skinkar ligger ju ofta mer stilla än varaner så det är inte så illa för dem som det kunnat vara. Men, jo, det finns problem.
Ffa känns det alltid elakt precis i gränserna. När terrariet ökar från 0.9 kvadratmeter till 1.8 vid en viss cm, är det tråkigt att vara den ödla som är en halv cm för kort. Där skulle jag vilja ha fler steg i skalan. Ett hopp till dubbla ytan är orimligt, de två ödlorna exakt på varsin sida om den gränsen har rätt lika behov.
Så, jag vill egentligen ha en föreskrift för varje djurart, ett skötselråd som ska följas snarare än generwlla längdmått.
Annars är jag väldigt glad över reglerna, att de finns.
De behövs!!
Håller med om att själva mätningen hos ödlor blir problematisk. Många skinkar har lång svans (och en del arter är väldigt aktiva), jämför istället
Xenagama taylori med
Takydromus sexlineatus så ska du få se på extremexempel.
Jag tror inte det är speciellt troligt att skriva föreskrifter för varje art. Det är trots allt minimi-mått dessutom så det är inget som hindrar folk från att ha ännu större för de arter som kräver gott om utrymme.