Avel Cites II djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
3
EatSleepMateDefend:
Hej.
Jag skulle vilja ta en kull ungar på ett cites II klassat djur, men tyvärr saknar jag uppfödarintyg på ena parten av de tilltänka föräldrarna. Omöjliggör detta det hela? Jag vet ju att djuret är inskaffad på laglig väg och papper har funnits men kommit bort.

Jag är inte speciellt insatt i det här med cites II, upplys gärna en okunnig.
Trevlig helg!

62
131
Toke:
Hej!
Det är inga problem alls! Kör på bara. 
Mvh
Björn

125
183
Redfoottortoise:
Jag skulle definitivt inte bara häva ur mig att "det är inga problem alls" eller "kör på bara" ?

Det finns regler och dessa bör man följa, då det i slutändan kan innebära att du inte FÅR lov att sälja dina djur !

Som uppfödare av Rödfotad Skogssköldpadda, så kollade jag upp minutiöst vad som gäller för ett antal år sedan just med B-listade arter enligt CITES och jag har även uppdaterat denna info på senare år med aktuell info från Jordbruksverket och Länsstyrelsen. Såhär säger myndigheterna alltså om B-listade CITES arter :

Jordbruksverket 
-------------------
Om arten är B-listad så krävs det inget CITES-intyg från Jordbruksverket, men man ska kunna visa att dom är lagligt förvärvade.

Ska du sälja ungarna till ett land utanför EU så krävs det däremot ett CITES-exporttillstånd från Jordbruksverket.

Du ska även kontakta länsstyrelsen i ditt län gällande om det behövs något verksamhetstillstånd för dessa.

Länsstyrelsen
----------------
Från djurskyddets sida behöver du inte något tillstånd enligt 16§ om man håller på med uppfödning i liten skala

Något tillstånd för handel med B-listade djur krävs inte så länge det inte sker ”yrkesmässigt eller annars i förvärvssyfte”.

Den som köper eller säljer ett B-listat djur bör dock kunna styrka att handeln med detta inte sker på ett sätt som försvårar bevarande av arten i dess naturliga miljö.

Exakt vad detta innebär varierar från art till art. För lättodlade arter som varit i handeln länge och som har förökats i fångenskap i generationer krävs inte så mycket dokumentation. För de mer sällsynta och i synnerhet om de är svåra att få att fortplanta sig i fångenskap bör det vid en försäljning finnas uppfödarintyg som visar var exemplaren, såväl som deras föräldrar kommer ifrån.

Länsstyrelsen rekommenderar även att man vid en försäljning skickar med ett uppfödarintyg enligt ovan. Det bör framgå vem fött upp djuret (djuren), när det föddes, samt även motsvarande för föräldradjuren.

På hobbynivå är det hyfsat enkelt men alla tänker inte på att försöka få bra intyg när de köper något. Då blir det ju svårare i slutändan när de vill sälja avkomman ?

Det finns lite löst prat om att alla uppfödare av A- och B-listade arter ska vara registrerade, som de är i vissa andra EU-länder, men där är vi inte idag.

Djurskyddslag (1988:534) som det hänvisas till ovan
------------------------------------------------------------
Tillståndsplikt för viss djurhållning

16 § Tillstånd till verksamheten ska den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning
1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring,
2. håller, föder upp, upplåter eller säljer hästar eller tar emot hästar för förvaring eller utfodring eller använder hästar i ridskoleverksamhet, eller
3. föder upp pälsdjur.

Så ett gott råd till alla är faktiskt att se till att få papper på det ni köper och lämna papper på det ni säljer, även om det "bara" är en B-listad art!

/Micke

9
3
EatSleepMateDefend:
Redfoottortoise skrev:

Den som köper eller säljer ett B-listat djur bör dock kunna styrka att handeln med detta inte sker på ett sätt som försvårar bevarande av arten i dess naturliga miljö.

Exakt vad detta innebär varierar från art till art. För lättodlade arter som varit i handeln länge och som har förökats i fångenskap i generationer krävs inte så mycket dokumentation. För de mer sällsynta och i synnerhet om de är svåra att få att fortplanta sig i fångenskap bör det vid en försäljning finnas uppfödarintyg som visar var exemplaren, såväl som deras föräldrar kommer ifrån.

Det är  Python regius det handlar om ska väl sägas, dvs varken "svårodlad" eller ny i handeln. Ena tilltänka föräldern har ett uppfödarintyg, andra inte..som sagt. Jag finner det hela svårtolkat och öppet för egna tolkningar? Jag vill inte göra något som skadar våran hobby, eller mitt goda namn för den delen.

Diskussionen omhurvida det är lämpligt att ge sig in i överfull marknad av kungspytons kan vi lämna därhän, men jag kan säga att det inte kommer göras för att tjäna pengar utan för att lära mer om våran hobby samt med målet att nå en speciell morph. Alla osålda djur kommer att ha plats kvar här. Det är heller inget som kommer göras i någon skala att prata om eller ens årligen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild