Värmeproblem!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

240
183
Mickee:
Vill höja tempen 2-3grader till i mitt ögonfransterrarie, ligger på 22-23 nu.
Terrariet är 50x40x110cm, glas med plåtbotten o plåttopp.
Bara Ledbelysning, ytterst lite värmealstring.
Värmematta eller slingor under torkar upp jordlagret som är 14-10cm djupt, så det utgår.
Likaså funkar det nog inte på baksidan heller med tjock skummad bakgrund, tjocka korksjok och delar av BTN bagrund.
Värmelampa vill jag inte ha.
Sett att det finns konstgjorda värmestenar som jag funderar på, men då täcks den med riktiga stenar, ett litet stenröse som funkar som ett värmemagasin i terrariet utan att nån av ödlorna ska bränna sig på nått sätt utan bara värma omgivningen.
Eller kan en doppvärmare funka på nått sätt i ett terrarie?
Men vet ej vilket watt jag ska välja om jag kör på sten, 5-15W eller mer?
Tacksam för svar å ideer :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Ville bara kolla om du har koll på att LED lampor inte avger UVA (om det inte står speciellt att de gör det)? Reptiler behöver UVA för att uppfatta sin omgivning korrekt bland annat. :)

En värmematta går att montera på en sida av terrariet istället för under om man vill.

240
183
Mickee:
Flyers90 skrev:
Ville bara kolla om du har koll på att LED lampor inte avger UVA (om det inte står speciellt att de gör det)? Reptiler behöver UVA för att uppfatta sin omgivning korrekt bland annat. :)

En värmematta går att montera på en sida av terrariet istället för under om man vill.

Nattödlor.
Så belysningen är till för växterna på dagtid, UHOP-panel.
För tjock bakgrund där värmen kommer att studsa tebax eller svårt att komma igenom.
Men även om det var utan bakgrund så kommer glaset att expandera och krympa när mattan/slingorna kallnar=ogillas.

2966
1648
Hoggaforfan:
Mickee skrev:
Värmematta eller slingor under torkar upp jordlagret som är 14-10cm djupt, så det utgår.
Likaså funkar det nog inte på baksidan heller med tjock skummad bakgrund, tjocka korksjok och delar av BTN bagrund.
Sett att det finns konstgjorda värmestenar som jag funderar på, men då täcks den med riktiga stenar, ett litet stenröse som funkar som ett värmemagasin i terrariet utan att nån av ödlorna ska bränna sig på nått sätt utan bara värma omgivningen.

Prova att isolera botten främst men även topp, det kan räcka.
Värmeslinga torkar dock inte ut så extremt mycket pga sin mindre area samt att du behöver faktiskt inte lägga kabeln på botten utan du kan lägga den 2-3 cm ner så torkas bara ytan ut en del.

Jag har ingen erfarenhet av de konstgjorda stenarna men sett åtskilligt med varningar om att de blir för varma

240
183
Mickee:
Hoggaforfan skrev:

Prova att isolera botten främst men även topp, det kan räcka.
Värmeslinga torkar dock inte ut så extremt mycket pga sin mindre area samt att du behöver faktiskt inte lägga kabeln på botten utan du kan lägga den 2-3 cm ner så torkas bara ytan ut en del.

Jag har ingen erfarenhet av de konstgjorda stenarna men sett åtskilligt med varningar om att de blir för varma

Ska prova med att isolera toppen o botten :)
Kan räcka för dom få grader jag vill ha i ökning.
Värmestenen tänkte jag att man kunde ta bort brännrisken genom att stapla lite riktig sten ovanpå, ute efter en liten värmekälla som ger värme från botten å uppåt.
Doppvärmarideen (om den funkar utan vatten) är att lägga den i ett smalt korkrör som jag borrat en hel del hål i för att släppa ut värmen och sen låta den ligga på botten, dessutom reglerbar.
Tackar för tipset om isolering :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Mickee skrev:

Ska prova med att isolera toppen o botten :)
Kan räcka för dom få grader jag vill ha i ökning.
Värmestenen tänkte jag att man kunde ta bort brännrisken genom att stapla lite riktig sten ovanpå, ute efter en liten värmekälla som ger värme från botten å uppåt.
Doppvärmarideen (om den funkar utan vatten) är att lägga den i ett smalt korkrör som jag borrat en hel del hål i för att släppa ut värmen och sen låta den ligga på botten, dessutom reglerbar.
Tackar för tipset om isolering :)

Doppvärmaren kommer att spricka utan vatten

240
183
Mickee:
Hoggaforfan skrev:

Doppvärmaren kommer att spricka utan vatten

Misstänkte det :(

376
359
a6lex:

Köpte 2 sånna: www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=22810

Höjer temperaturen ca 4 grader på natten på 50%. Tror den är svaret på ditt problem! Jag har bara 2-3 cm med orkidé substrat och det torkar inte ur.

134
111
Potato:
Mickee skrev:

Enligt måånga ögonfrans ägare så ska dom helst inte ha så varmt, har själv ägt å fött upp och dom gillar när det är svalare ^^ 

Citat från skötselrådet "22-26°C brukar vara perfekt för geckon och temperaturen får gärna sjunka några grader under natten.
Det du ska ha koll på är om temperaturen stiger då det ej bör överskrida 28°C då geckon är känslig mot värme och kan lätt bli uttorkad." är ju endå en nära vän till mig som skrivit det å hon har ett stort antal fransar :p så jag skulle råda att inte höjja värmen. 

240
183
Mickee:
Potato skrev:

Enligt måånga ögonfrans ägare så ska dom helst inte ha så varmt, har själv ägt å fött upp och dom gillar när det är svalare ^^ 

Citat från skötselrådet "22-26°C brukar vara perfekt för geckon och temperaturen får gärna sjunka några grader under natten.
Det du ska ha koll på är om temperaturen stiger då det ej bör överskrida 28°C då geckon är känslig mot värme och kan lätt bli uttorkad." är ju endå en nära vän till mig som skrivit det å hon har ett stort antal fransar :p så jag skulle råda att inte höjja värmen. 

Vet, eftersom det blir dom första ögonfransarna jag ägt o skåpet är nygjort åt dom så är man nog lite "fjompig" i början :)
Dom hämtas i veckan.
Vill helst ligga i mitten med lite marginal åt båda hållen, bor i gammal kåk(drag) med gammal panna(manuell inställning hela tiden) och jobbar ofta 12 timmars skift.
Sen kyler foggern ett par grader när den körs, ska hitta rätt intervaller där oxså.
Och sen har nog skåpet hållts öppet mer än stängt just nu, eftersom jag håller på med det :)
Det blir nog bra när dom kommit in i skåpet och det hålls stängt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild