Quiz

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Daniel_S skrev:

Dock fel av dig. Du blandar ihop den afrikanska oxgrodan med den amerikanska.
Det är den amerikanska oxgrodan (rana catesbeiana) som inte får hållas i Sverige.

oj, blev lite fel
Fredrik89 skrev:
Någon annan kan ta över.

Fixar strax. om ingen annan hinner före=D

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
På vilken av dessa spindlar FINNS rapporterade dödsfall på människa
A. Psalmopoeus irminia
B. poecilotheria regalis
C. Amaurobius ferox
D. Atrax robustus

2966
1648
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:
På vilken av dessa spindlar FINNS rapporterade dödsfall på människa
A. Psalmopoeus irminia
B. poecilotheria regalis
C. Amaurobius ferox
D. Atrax robustus

D

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

D

Rätt. Sydney funnel web spider (hade jag nämnt det engelska välkända amnet hade frågan legat uppe ännu kortere tid här=P) delar tillsammans med Phoneutria-släktet titeln över den spindel som dödar flest människor. Detta för att de både finns nära människor (sydney funnel web spider i hus och Phoneutria sp kommer ofta med banantransporter m.m. till odlingarna) och de tillhör de få arter där hyfsat stor del av de bitna människor faktiskt dör. Sydney funnel web spider ligger på tredje plats över spindlar med starkast gift/störst risk att dö om man blir biten. Phoneutria sp ligger på första plats. Andra plats består av Sicaris sp som dck inte dödar så många människor då den lever i avlägsna sandöknar.

Amaurobius ferox är en liten fjuttig svensk spindel som inte tar dö på någon och inte är så jättevanliga och lever långt in i mörka skrymslen.

Det finns inga rapporterade dödsfall på fågelspindlar men jag la in två av de arter som tydligen ska vara REJÄLT otrevliga (men ej dödliga, eller har iaf inga rapporterade dödsfall) att bli biten  av för att luras lite.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Blev en mindre uppsats då jag gillar spindlar. Glömde nämna att ni får gärna skriva en fördjupning i ämnet ni frågar om när ni lämnar över turen efter att rätt svar inkommit.

Din tur Hoggaforfan!

2966
1648
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:

Rätt. Sydney funnel web spider (hade jag nämnt det engelska välkända amnet hade frågan legat uppe ännu kortere tid här=P) delar tillsammans med Phoneutria-släktet titeln över den spindel som dödar flest människor. Detta för att de både finns nära människor (sydney funnel web spider i hus och Phoneutria sp kommer ofta med banantransporter m.m. till odlingarna) och de tillhör de få arter där hyfsat stor del av de bitna människor faktiskt dör. Sydney funnel web spider ligger på tredje plats över spindlar med starkast gift/störst risk att dö om man blir biten. Phoneutria sp ligger på första plats. Andra plats består av Sicaris sp som dck inte dödar så många människor då den lever i avlägsna sandöknar.

Amaurobius ferox är en liten fjuttig svensk spindel som inte tar dö på någon och inte är så jättevanliga och lever långt in i mörka skrymslen.

Det finns inga rapporterade dödsfall på fgelspindlar men jag la in två av de arter som tydligen ska vara REJÄLT otrevliga (men ej dödliga, eller har iaf inga rapporterade dödsfall) att bli biten  av för att luras lite.

Tydligen ska ingen fågelspindel vara dödlig men som du säger poecilotheria ganska otrevliga.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

Tydligen ska ingen fågelspindel vara dödlig men som du säger poecilotheria ganska otrevliga.

som jag sa finns det inget bevis på att dom är dödliga då det ej finns rapporterade dödsfall. Men både irminia och reagalis är bland de otrevligaste. Lägg upp en fråga nu Hogga=D

2966
1648
Hoggaforfan:
I höstas dog en väldigt känd groda vid namn Toughie (döpt av skötarens son), vilken art var han?

A Phyllomedusa rohdei
B Ecnomiohyla rabborum
C Dendobrates tinctorius
D Scinax ruber

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
B. Sista individen av sin art om jag inte misstar mig=(

2966
1648
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:
B. Sista individen av sin art om jag inte misstar mig=(

Stämmer samt stämmer tyvärr men han som hittade Toughie försöker få ihop en expedition och försöka hitta fler av arten, osäker om han kommer att fånga in dem då för avel men tveksamt i nuläget. Jag är medbjuden men varken fysik för det eller pengar, lite synd.
Liten glädje är väl att Toughie efter flera års tystnad bestämde sig för att ropa en sista gång och Mark (Toughies skötare) hade turen att vara där och kunde spela in det. Första och enda inspelningen av arten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild