Ögoninflammation

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

166
54
Leoleopardgecko:

15
22
Aloe:
Eye inflamation happens to leopard geckos, and can be fatal to the animal. Usually, it could have happened during shipping or wounds by the impacts from outside such as blunt injury. The worst part of eye inflamation is that it might cause the brain inflamation which leading to the death of the animals.

I'm not studying veterinary, but experience this several times. Using saline to wash the infamated eye is the first step. Then, I will use the human eye ointment such as Chlortetracycline to treat the inflamated eye. The Chlortetracycline usually works very well. I will suggest you to take action as soon as possible, at least using the saline first. 

After that, put the gecko in warm and dry place, leave it and let it heal. Keep observation. 

166
54
Leoleopardgecko:
Leopardgeckon är nog sjukare än jag tidigare trott. Jag har behandlat ögat med koksaltlösning och ögondroppar. Men det har inte blivit bättre. 
Inatt har han ömsat och uppenbarligen haft svårt att få bort ömset då det satt kvar på fötterna och huvudet. Men efter ömsningen har ögonen öppnats så troligtvis är dom mindre irriterade. 
Jag badade honom och sedan hjälpte jag honom att få bort allt öms och efter det så började han andas jättekonstigt. Så jag kikade i halsen på honom och där var det massa genomskinligt slem. Så jag tog en liten medicinspruta och drog upp det. Bubbligt slem alltså. 

Men han har ätit som vanligt och inte varit något slöare.

I vilket fall som helst så ska vi till veterinären i eftermiddag. 

166
54
Leoleopardgecko:
Hemma från veterinären. Det var inte så illa som jag befarade. Veterinären trodde att ögat hade blivit irriterat pga förra ömsningen. Hornhinnan fanns kvar och såg fin ut, förutom på ena ögat där hornhinnan var svullet.
Ögondroppar med antibiotika blev utskrivet! :)

2
0
Orangella:
Anathawa skrev:

Enda förslaget från mig just nu är att använda koksaltlösnung hellre än vatten om du vill göra rent, irriterar ögonen mindre, förutsätter att det gäller även ödlor. Lätt att göra själv hemma, ska vara ca 0.9 procent salt, så till 1 dl vatten (100 ml) tar du ett knappt kryddmått salt (1 ml), koka för steril lösning.

Att fukta ögonenmha pipettdroppning bör inte kunna skada oavsett vad problemet är, och bör kunna lundra något åtminstone.

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa till,! 

Inte bra med saltlösning torkarut
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild