Vaktelägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Reptiler ska inte äta obefruktade ägg något att tänka på om du hittar i mataffären

373
171
Anathawa:
anders890 skrev:
Jag har köpt vaktelägg från mataffären, (tyvärr är det inte alla affärer som köper in vaktelägg) 
Angående videon, går det verkligen att köpa vaktelägg och kläcka fram ungar i t.e.x inkubator? 

Åtminstone mer än en person som lyckats. Kan säkert skilja mellan olika länder hur man hanterar äggen?
Resten av Europa har ju inte hönsäggen i kyl som vi. Det gör det säkert enklare att inte skada embryon om man hanterar befruktade ägg

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Fredrik89 skrev:
Reptiler ska inte äta obefruktade ägg något att tänka på om du hittar i mataffären

Varför inte? ;)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
AlexGustavsson skrev:

Varför inte? ;)

Avidinet är högre i obefruktade ägg. De gör att kroppen inte tar upp Biotin (B-vitamin).

164
35
anders890:
Anathawa skrev:

Åtminstone mer än en person som lyckats. Kan säkert skilja mellan olika länder hur man hanterar äggen?
Resten av Europa har ju inte hönsäggen i kyl som vi. Det gör det säkert enklare att inte skada embryon om man hanterar befruktade ägg

Man kanske ska köpa ett paket och testa :)

173
253
Akesson:
Fredrik89 skrev:

Avidinet är högre i obefruktade ägg. De gör att kroppen inte tar upp Biotin (B-vitamin).

Så är det, men avidinet upphör att "fungera" då det kokas o enligt utsago gör det även det om man lägger ägget i kokande vatten i ca 30 sek.
Biotinet i äggulan är förmodligen bland den högsta förekommande konsentrationen i naturen. En kompensation för avidinet i äggvitan måntro?!

373
171
Anathawa:
Akesson skrev:

Så är det, men avidinet upphör att "fungera" då det kokas o enligt utsago gör det även det om man lägger ägget i kokande vatten i ca 30 sek.
Biotinet i äggulan är förmodligen bland den högsta förekommande konsentrationen i naturen. En kompensation för avidinet i äggvitan måntro?!

Vi ger ägg till våra Ackisar varannan vecka. Är det Avidin som är anledningen till att man ger just kokt ägg?
Jag ifrågasatte varför det skulle kokas, då de äter äggen råa i naturen. vi ger hönsägg. Gäller 30 sekunder både hönsägg och vaktelägg?

Jag gissar att reptiler i nsturen glufsar i sig hela innehållet i de ägg de kommer över, men hsr ändå trott att de skulle föredra gulan pga mer näring. När vi erbjuder hårdkokt ägg ser jag ingen tydlig preferens. 
Riktlinjer för matning med ägg, vad vet man, vad är bra  hur ofta, och vilket är bara myter?

373
171
Anathawa:
anders890 skrev:

Man kanske ska köpa ett paket och testa :)

Notera då att han fick samtliga att överleva när han skyddade dem i metallägg  till te, och lät en höna ruva. Så det är förstahandsgissningen!

205
203
Micke_E:
Anathawa skrev:

Halvt off topic:
Har ni sett videorna med killen som kläcker vaktelägg köpta i livsmedelsbutiken? Väldigt sympatiska små filmer, han har en film där han får en räddad fågel stt äta genom att spela in ljudet från matande fågelföräldrar och spela upp..

Jag har en kollega som gör det med hönsägg från butik.hon är dock noga med att det ska vara är som kommit in högst någon dag innan och vara från frigående höns (så att de har fått träffa en tupp ;) hon brukar få kycklingar på minst 50 % med några få undantag. 

112
116
aldabrachelys:
Alltid bäst resultad när ägg blir naturruvade. Att man har vaktel ägg i en kyl är inga problem det blir inte sämre kläckning för det. Men ju längre de ligger de sämre kläckning. Höns ägg kläcker man i 37,8 c Funkar fint på vaktel oxå.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild