Bostadsrätts-styrelsen på besök. Skäl för oro?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Curpling skrev:
Oavsett vilket/vilka djur som BÖR ha tillståndskrav så är det ju faktiskt så nu att tråden tar upp två bitar, det ena är vad bostadsföreningen kan kräva och detta ar vi ju fått svar på ifrån kunnig person. Men också att trådskaparen nu håller djur som är tillståndspliktiga och som han inte har tillstånd för (vilket delvis var det som skapade oro för vad BRF skulle tycka).

Jag går inte in i debatten om hurvida tillstånd för orm är bra eller inte. MEN, nu har ju faktiskt myndighet bestämt att det är plikt att ha tillstånd på dessa djur i dennes kommun, så då bör vi ju faktiskt foga oss efter den lagstiftning som gäller för tillfället oavsett våra egna tycken och tänken gällande det.
Krävs tillstånd så skaffar man sig tillstånd. 

Med anledning av att du fetmarkerat "lagstiftning". Kommunernas rätt att kräva tillstånd behandlas i Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (SFS 1998:899) (med stöd i miljöbalken (SFS 1998:808, kap 9)):

azeam skrev:
39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att
1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller
3. orm
inte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor.

Den första meningen är väldigt intressant; "Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer [...]". Det är här det blir ytterst tveksamt om kommunerna alls har lagstöd att kräva tillstånd för ogiftiga (mindre) ormar.

"Olägenhet för människors hälsa" behöver dock inte nödvändigtvis betyda att djuren är livsfarliga utan det kan även röra sig om exempelvis oljud eller lukter (gäller kanske främst övriga djurgrupper som får beläggas med tillståndskrav). När det gäller ormar har man i vissa kommuner nekat tillstånd på grund av rädsla (psykiskt obehag) hos grannar, men har fått backa när fallen tagits till rätten, se t.ex. följande domstolsutlåndanden:

azeam skrev:
M 103-6 "Enbart det förhållande att ett antal grannar känner psykiskt obehag av ormhållningen medför inte att den utgör olägenhet för människors hälsa i miljöbalkens medning"

M 132-8 "Enbart det förhållandet att grannar kan känna psykiskt obehag av ormhållningen medför inte att obehaget vid en medicinsk bedömning kan anses påverka hälsan och välbefinnandet i sådan grad att det utgör olägenhet för människors hälsa i miljöbalkens mening."

M 2345-10 "Ormarnas giftighet i sig utgör inte något skäl för att inte meddela tillstånd. Giftigheten medför endast en risk för skada för de personer som tillståndsprövningen avser att skydda om ormarna tar sig ut från den lokal där de hålls." [...] "Den eventuella oro som utomstående kan känna är därmed förhållandevis försumbar i förhållande till X X intresse av att hålla ormar."

Ett annat argument för att kräva tillstånd för ogiftiga ormar är risken för spridning av salmonella, det är i min mening (och bör rimligtvis vara även rättsligt) en nära på obefintlig risk att en tredje part skulle smittas av salmonella.

För ett antal år sedan (2007 tror jag att det var) skickade SHR ut ett brev till samtliga kommuner i landet med SHR:s syn på de kommunala tillståndskraven, brevet i sin helhet finns att läsa på shr-herp.se/wp-content/uploads/2014/11/riktlinjer.pdf och kontentan är ungefär vad jag beskrivit ovan men mer utförligt.

373
171
Anathawa:
azeam skrev:

Med anledning av att du fetmarkerat "lagstiftning". Kommunernas rätt att kräva tillstånd behandlas i Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (SFS 1998:899) (med stöd i miljöbalken (SFS 1998:808, kap 9)):

Den första meningen är väldigt intressant; "Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer [...]". Det är här det blir ytterst tveksamt om kommunerna alls har lagstöd att kräva tillstånd för ogiftiga (mindre) ormar.

"Olägenhet för människors hälsa" behöver dock inte nödvändigtvis betyda att djuren är livsfarliga utan det kan även röra sig om exempelvis oljud eller lukter (gäller kanske främst övriga djurgrupper som får beläggas med tillståndskrav). När det gäller ormar har man i vissa kommuner nekat tillstånd på grund av rädsla (psykiskt obehag) hos grannar, men har fått backa när fallen tagits till rätten, se t.ex. följande domstolsutlåndanden:

Ett annat argument för att kräva tillstånd för ogiftiga ormar är risken för spridning av salmonella, det är i min mening (och bör rimligtvis vara även rättsligt) en nära på obefintlig risk att en tredje part skulle smittas av salmonella.

För ett antal år sedan (2007 tror jag att det var) skickade SHR ut ett brev till samtliga kommuner i landet med SHR:s syn på de kommunala tillståndskraven, brevet i sin helhet finns att läsa på shr-herp.se/wp-content/uploads/2014/11/riktlinjer.pdf och kontentan är ungefär vad jag beskrivit ovan men mer utförligt.

De fall du tar upp är ju folk som SÖKT tillstånd, nekats, överklagat, fått rätt.

Det är nåt helt annat än att hävda att kommunen inte har rätt att kräva att du söker tillstånd för att få hålla orm.
Ingen av domarna sa väl att kommunen inte fick ha kvar tillståndskravet, utan bara att tillstånd inte kunde nekas i det enskilda fallet?

127
79
Curpling:

azeam skrev:

Då kommunernas rätt att kräva tillstånd för vissa djur är given genom Miljöbalken (SFS 1998:808, kap 9) så får vi väl anta då att dom faktiskt har den rätten. 

Jag argumentera INTE hurvida tillståndskravet på ormar ifrån vissa kommuner är logiskt eller nödvändigt.
Att våra djur skulle kunna vara en olägenhet känner jag är lite skrattretande. T.ex. så är det helt ok att min grannes hund sitter och skäller dag ut och dag in när hon inte hemma, om något skulle vara en olägenhet så skulle det väl vara det. 
MEN, som jag sa, jag rörde inte frågan hurvida tillståndskravet bör finnas eller ej. 

Mitt argument var att så länge det faktiskt finns kommuner som har tillståndsplikt så gör vi väl i att respektera dessa. Om vi vill få till en förändring så måste vi sköta saker och ting snyggt. Därför kommentaren att om det är plikt, så skaffar man sig ett tillstånd. Och inte för att vara stygg på något sätt nu men ser inte att faktan som kommit fram (kommuners rätt att kräva tillstånd för vissa djur som dom fått av miljöbalken eller ett brev ifrån SHR med deras syn på saken) på något sätt behövs/kan divideras. Det är svart på vitt, miljöbalken ger kommuner rätt, miljöbalken är en del av sveriges lag och vi gör väl att följa dom lagar som finns om vi vill få till en förändring.

Men som sagt, det var inte tänkt att bli någon dividering av det hela, ville bara ta fram en tanke som kunde vara bra för oss att tänka på.

MVH

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Ni missade båda den intressanta meningen - de har rätt att kräva tillstånd om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer. 

373
171
Anathawa:
azeam skrev:
Ni missade båda den intressanta meningen - de har rätt att kräva tillstånd om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer. 

Och du menar att man som  enskild kan bestämma att det inte behövs?
Och därför inte behöver följa lagen?
Menar du så?

Förtydliga gärna.

Så länge det finns en regel gör vi bättre i att följa den, menar jag, definitivt.

Det är väl just i prövningen, efter din ansökan om tillstånd, som exakt den bedömningen görs.

Det är om de förbjuder dig att hålla orm du kan och får överklaga.

Att sätta sig över prövningsförfarandet och anse stt man får göra så, är inte juridiskt hållbart som jag tolkar det.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Anathawa skrev:

Och du menar att man som  enskild kan bestämma att det inte behövs?
Och därför inte behöver följa lagen?
Menar du så?

Förtydliga gärna.

Så länge det finns en regel gör vi bättre i att följa den, menar jag, definitivt.

Jag menar att kommuner ibland inför regler som de inte har lagstöd för.

373
171
Anathawa:
azeam skrev:

Jag menar att kommuner ibland inför regler som de inte har lagstöd för.

Är tillståndskrav för reptiler ett exempel  på det?
I så fall, alltid eller bara i vissa fall?
Frågar inte för att debattera och få rätt, jag gillsr att låta folk ha majsormar utan pappersexercis. Jag undrar hur du menar för att förstå. :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Anathawa skrev:

Är tillståndskrav för reptiler ett exempel  på det?
I så fall, alltid eller bara i vissa fall?
Frågar inte för att debattera och få rätt, jag gillsr att låta folk ha majsormar utan pappersexercis. Jag undrar hur du menar för att förstå. :)

Om det krävs ett kommunalt tillstånd för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer när man har en majsorm är upp till en domstol att avgöra (vilket inte prövats så vitt jag vet (?) och ingen rättspraxis finns). Jag kan inte se någon laglig grund för att kräva tillstånd, av de anledningar jag nämner i det första inlägget.

478
592
Rottenroth:
Flosker skrev:

Hej

Som orförande i en BRF kan jag bara svara på de undringarna över deras betende. Kan inget om tilstånd vare sig i min komun eller din. Jag har bara skalbaggar så bryr mig inte om tillstånd.

Står det i era stadgar att ormar inte är tillåtna kan du få problem, om det bara står i trivsel regler har de inte mycket att komma med.

Jag går alltid med vid inspektioner efter renoveringar eller dylikt då vi inte släpper in hantvärkare i medlemmars lägenheter utan medgivande av medlem. Då detta troligen rörde sig om slutbesiktning av arbete är detta ett normalt förfarande. Att de var mer intreserade av ormarna än fönster behöver inte alltid vara dåligt. Men skriv ett mail till styrelsen och fråga. och kontrolera vad stadgar och trivselregler säger. Trivselregler borde medlemmar komma överäns om. Eran ekonomiska förvaltare har troligen Jurister som vid tvist står på den enkilde medlemens sida vid tveksamheter. (Inte alltid tvisten blir till enskilds medlems fördel) Men de ska hjälpa dig med detta. (Kontrolera föreningens avtal med ekonomisk förvatare, kan kosta pengar)

Som lägenhets köpare och ormägare bör man kolla regler innan man köper, på samma sätt man kontrolerar föreningen ekonomi.

Mvh Micke

Fel! Enda anledningen man kan ge problem är om de har allergi hus, man kan inte förbjuda ett djur som orm men tillåta exempelvis hundar.

69
39
NiklasTyreso:
azeam skrev:

Tack för intressanta synpunkter!

Jag stör inte mina grannar och har inga ovänner (vad jag vet), men mailade och informerade om att det är majsormar som jag har i fall byggarbetarna eller andra som besökt lägenheten undrat. Jag skrev att jag sätter upp en skyllt om vilken art det är så ingen behöver fundera över om det är något giftigt, vilket jag aldrig haft.

Informerade även att mina djur aldrig smitit och att de endast äter död mat som jag köper djupfryst (jag tar inte in gnagande skadedjur i bostadsrättsföreningen), allt för att tydliggöra att jag inte skapar olägenhet för andra.

Ett par veckor senare har styrelsen inte hört av sig till mig vare sig via mail eller via direkt kontakt.
Jag kommer fortsätta att se till att inte ställa till olägenhet för andra, så borde jag inte behöva få problem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild